تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اسفند 1399 - 12:42
کد خبر : 63367

ایران چند میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است؟

ایران چند میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است؟

ارمان شرق- تا پیش از سقوط داعش گمان می شد که ایران در سوریه دهها میلیارد دلار هزینه کرده و اقتصاد این کشور را سر پا نگاه داشته است، اما ماندن ایران در کنار رفتن نیروهای سعودی و به دنبال آن سقوط لیر سوریه؛ نشان داد که دلارهای سعودی اقتصاد سوریه را نگاه داشته بود و ایران در سوریه هزینه نمی کند و به همین بعید است بتواند در اقتصاد سوریه پس از جنگ نقشی ایفا کند.

بانک مرکزی غیررسمی داعش در جنگ سوریه عملا بر پیش بینی های بانک جهانی غلبه پیدا کرد.

به گزارش تحریریه، در آغاز بهار عربی در سوریه که باعث شد دهها هزار تکفیری سازماندهی شده این کشور را به آشوب بکشند، نرخ برابری لیر سوریه و دلار ۵۰ بود که پس از ۷ سال جنگ داخلی به حدود ۶۰۰ لیر در برابر یک دلار آمریکا تنزل پیدا کرد.

۲ سال پیش که جنگ با پیروزی جبهه مقاومت به اخرین روزهای خود می رسید، بانک جهانی در گزارشی پیش بینی کرد که با پایان یافتن درگیری ها، ارزش لیر سوریه افزایش یافته و به ۳۵۰ لیر در برابر یک دلار آمریکا برسد. اما روند تغییرات ارزش لیر باعث غافلگیری اقتصاددانان بانک جهانی شد، زیرا هم اکنون ارزش لیر سوریه در برابر دلار آمریکا به حدود ۳۳۰۰ رسیده است.

چرا؟

نکته مغفول در تحلیل اقتصاددانان بانک جهانی این بود که به منشا دلارهای موجود در بازار سوریه توجه نکرده و از منطق اقتصاد سیاسی غفلت کرده بودند. وجود صدها هزار تکفیری وابسته به سعودی و قطر باعث شده بود تا میلیاردها دلار به این کشور سرازیر شود و به طور طبیعی در بازار سوریه گردش کند. در منطق برابری ارزها، دلار تکفیری ها و دلار دولت سوریه یک اثر را داشت و باعث کنترل سقوط نرخ برابری پوند سوریه شده بود.

با پایان یافتن نسبی جنگ، اکثر تکفیری ها تارومار شده و جریان دلارهای عربی هم قطع شد که باعث جهش سنگین در ارزش برابری لیر سوریه گردید. به عبارت ساده تر، این بانک مرکزی داعش بود که تا دو سال پیش ارزش لیر سوریه را بالا نگاه داشته بود و با محو شدن داعش، لیر سوریه هم سقوط کرد تا ثابت شود حتی اقتصاددانان سرشناس بانک جهانی هم نمی توانند تمام تغییرات بازار را به درستی پیش بینی کنند.

با بسته شدن بانک مرکزی داعش و سقوط ارزش لیر، دستمزد ماهانه یک کارگر سوریه ای به ۱۰ دلار در ماه رسیده است.

تا پیش از سقوط داعش گمان می شد که ایران در سوریه دهها میلیارد دلار هزینه کرده و اقتصاد این کشور را سر پا نگاه داشته است، اما ماندن ایران در کنار رفتن نیروهای سعودی و به دنبال آن سقوط لیر سوریه؛ نشان داد که دلارهای سعودی اقتصاد سوریه را نگاه داشته بود و ایران در سوریه هزینه نمی کند و به همین بعید است بتواند در اقتصاد سوریه پس از جنگ نقشی ایفا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.