تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 6:47
کد خبر : 148872

چرا اقتصاد ملی قوی نداریم؟

چرا اقتصاد ملی قوی نداریم؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:رهبری در سخنان اخیر خود با انتقاد از برخی از مشکلات اقتصادی درباره لزوم یک اقتصاد قوی ملی صحبت کردند. اقتصادی که می تواند موجب رشد و توسعه کشور شود. شاید این ضعف قبل از مساله محدودیت ها و تحریم ها هم وجود داشته است.

چرا اقتصاد ملی قوی نداریم؟

حمید حاج اسماعیلی  / کارشناس اقتصادی

 

آرمان امروز : رهبری در سخنان اخیر خود با انتقاد از برخی از مشکلات اقتصادی درباره لزوم یک اقتصاد قوی ملی صحبت کردند. اقتصادی که می تواند موجب رشد و توسعه کشور شود. شاید این ضعف قبل از مساله محدودیت ها و تحریم ها هم وجود داشته است. برای توضیح و تشریح وضعیت باید دلایل عدم شکل گیری این اقتصاد قوی ملی را شرح دهیم.

اولین دلیل عدم شکل گیری آن دنبال کردن اقتصاد دولتی است که بعد از انقلاب آن را دنبال کردیم و تا مادامی که این وضعیت وجود داشته باشد نمی توانیم توسعه کافی را ایجاد کنیم. در حال حاضر نیز اقتصاد بیش از ۸۰ درصد دولتی است.

عامل دوم این است که اقتصاد ایران خدمات محور است و اقتصاد خدماتی کم تر می تواند تولید ثروت کند و برای توسعه و رشد اقتصادی نیاز داریم به سمت تولید برویم. این ریشه در وابستکی به درامدهای ارزی دارد.

سومین نکته عدم سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است که در خیلی از سال های اخیر سرمایه گذاری خارجی منفی است و ما برای رشد اقتصادی باید رشد سرمایه گذاری خارجی و داخلی داشته باشیم.

علت بعدی بحث تحریم ها است. هیچوقت ما برای تعامل با اقتصاد دنیا راهبرد نداشته ایم و علاقه به مشارکت ها نداشته ایم و این از دلایل مهمی است که اقتصاد ما نتواسته جذب سرمایه داشته باشد.

عامل آخر نیروی انسانی که می توانست بهره وری ما را بالا ببرد جایگاهی نداشته است و خیلی از نخبگان کشور را از دست داده ایم و این نیرو می توانست بسیار موثر باشد. بنابراین این عوامل همچنان پابرجا است و برای تغییر آن نیازمند تغییر راهبردها هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.