به عقیده بسیاری از فعالان ارزی درصورت تداوم یافتن فضای کم تقاضا در بازار غیر‌رسمی احتمال مشاهده روند‌های کاهشی بیشتر در نرخ ارز وجود دارد. گفتنی است که با افزایش نسبی قیمت دلار در بازار روز پنج‌شنبه، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد و هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در این روز با حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز قبل در رقم ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

هفته کاهشی دلار

نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران از روز‌های ابتدایی هفته گذشته دچار نوسانات کاهشی شد. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در بازار روز شنبه ۱۷ تیر در کانال ۵۰ هزار تومانی و در رقم ۵۰ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد، با شروع بازار در روز یکشنبه فعالیت خود را در کانال پایین‌تر آغاز کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم پله‌های هفتم و هشتم کانال ۴۹ محل نوسان دلار تا روز‌های میانی هفته گذشته بود. اما با شروع نیمه دوم هفته شیب روند کاهشی دلار تند‌تر شد؛ به گونه‌ای که هر برگ اسکناس یک دلاری در بازار روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه به رقم ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. حد پایین نوسان دلار در بازه هفت روز گذشته رقم ۴۹ هزار تومان بود. بررسی روند قیمت دلار از ابتدای تیر ماه گویای آن است که این رقم کمترین قیمت دلار در ۲۲ روز گذشته بوده است. با این حال روند کاهشی مذکور در روز پنج‌شنبه ادامه نداشت و در بازار روز پایانی هفته گذشته هر برگ از این اسکناس آمریکایی ۲۵۰ تومان رشد کرد و در رقم ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید. البته به عقیده برخی از کارشناسان ارزی رشد قیمت آخر هفته دلار ناشی از تلاش معامله‌گران افزایشی و به سبب حجم کم بازار در این روز صورت گرفته است. گفتنی است که روند نرخ دلار رسمی نیز در هفته‌ای که گذشت کاهشی بود، اما فعالان بازار نوسان چشمگیری را مشاهده نکردند.

کاتالیزور‌های کاهشی دلار

کارشناسان عوامل مختلفی را به عنوان کاتالیزور‌های آغاز روند کاهشی دلار مطرح می‌کنند که از جمله این عوامل می‌توان به «کاهش ریسک‌های سیاسی»، «قدرت‌نمایی بازار‌ساز» و «کاهش نسبی سطح تقاضا» اشاره کرد. مشاهدات پیشین حاکی از آن است که تاثیر‌پذیری بازار تهران از اخبار سیاسی زیاد است. اما در هفته‌ای که گذشت خبر منفی قابل توجهی منتشر نشد که بتواند انتظارات فعالان بازار را تحت‌شعاع خود قرار دهد. از سوی دیگر سیگنال‌های منتشر شده از وضعیت فروش نفت کشور حاکی از آن است که از ابتدای سال میلادی تاکنون حدود ۱۹ میلیارد دلار نفت فروش رفته است که این مطلب می‌تواند نشانه‌ای از افزایش قدرت بازار‌ساز در کنترل بازار ارز باشد. در کنار این مطلب آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی در عراق نیز با کاهش فشار از روی ذخایر ارزی داخلی به عامل دیگری در راستای کنترل بازار ارز تبدیل شده است. در نهایت کاهش سطح تقاضا را می‌توان از دیگر دلایل افت قیمت دلار در هفته دوم تیر ماه بوده است.