تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 8:51
کد خبر : 153392

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری

آرمان شرق-گروه سیاست: استرتژی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ؛ حضور است منوط به اینکه نامزد مورد نظر ان ها بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری

آرمان امروز، گروه سیاسی: طیف اصلاح‌طلبان هم مانند دیگر اردوگاه‌های سیاسی خود را برای رقابت‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده می‌کند و همانند ادوار گذشته به‌نظر تا روز نهایی بررسی صلاحیت‌ها به این گونه فعالیت‌ها ادامه خواهند داد تا اینکه ببینند اینبار نهادهای نظارتی برای حضورشان چه تصمیمی خواهند گرفت. باتوجه به اینکه بزرگان این طیف سیاسی اعلام کردند که تصمیمی برای انتخابات ندارند ولی احزاب‌شان همچنان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهند. در ادامه این گزارش به آخرین تحولات این اردوگاه خواهیم پرداخت.

شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌ها
«جواد امام»، سخنگوی جبهه اصلاحات در آخرین واکنش خود به تحرکات ا ین طیف سیاسی برای حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفت: «چنانچه زمینه‌ای برای مشارکت حداکثری و حضور جریانات باشد، قاعدتاً جبهه اصلاحات هم بنابر مقتضیات تصمیماتی خواهد گرفت. هنوز هیچ سیگنالی دریافت نشده و امیدوار هستیم شورای نگهبان رسماً رویکرد خود را اعلام کند. شرایط خاص این است که جبهه اصلاحات امکان معرفی و تایید صلاحیت شدن کاندیداهای خودمان را داشته باشیم. در حقیقت زمانی می‌توان انتظار مشارکت را از اصلاح‌طلبان داشت که بتوانند کاندیدای مطلوب خود را معرفی کنند و با توجه به شرایطی که در قانون وجود دارد، آن کاندیدا بتواند از فیلترها عبور کند، و الا اگر قرار باشد که اجازه حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب را ندهند و ما محکوم به انتخاب افرادی باشیم که شورای نگهبان برای ما در نظر گرفته، قاعدتاً نمی‌توان از مردم و جریان‌های سیاسی انتظارات خاصی داشت.»

گمانه‌زنی رسانه اصولگرا از تحرکات اصلاح‌طلبان
همچنین برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخلاف گمانه‌زنی‌ها و نظرسنجی‌هایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی داغ شده است، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ندارند. اگرچه مشخص نیست طی روزهای آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد. علاوه بر این، گمانه‌زنی‌ها از اردوگاه اعتدالیون نیز حکایت از آن دارد که علی لاریجانی نسبت به حضور در عرصه انتخابات این دوره بی‌رغبت نیست، منتها در جلسه‌ای که با یکی از احزاب داشته، گویا کاندیداتوری خود از طرف این طیف را منوط به تحقق برخی شرط و شروط از سوی آنها کرده است. اکنون باید دید که اصلاحات در وهله اول چگونه با عدم مقبولیت مردمی خود کنار خواهد آمد و با چه استراتژی نسبت به آوردگاه سیاسی تیرماه آینده واکنش نشان می‌دهد. اینکه بازهم شکاف بین رادیکال‌ها و میانه‌روهای جبهه اصلاحات سر باز می‌کند یا رادیکال‌ها باز هم سایر طیف‌های اصلاح‌طلب را تحت فشار قرار می‌دهند یا خیر سوال‌هایی هستند که باید پاسخ آنها را در روزهای آینده جست‌وجو کنیم.

قطعا امکان حضور برای اصلاح طلبان فراهم می‌شود
«عباس سلیمی نمین»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره تضاد میان اصولگرایان در انتخابات به «انتخاب» گفت: «به‌طور قطع اصولگرایان هم کاندیدا‌های متعدد خواهد داشت و اصلاح طلبان هم چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند. بعید است که اصلاح طلبان روی یک فرد متمرکز باشند. ساختار تشکیلاتی اصولگرایان تلاش خود را خواهد کرد اما من فکر می‌کنم خوشبینی است که یک نفر از اصولگرایان تمام سلایق را نمایندگی کند. قطعاً این امکان وجود خواهد داشت، بعید می‌دانم که مشکلی برای حضور اصلاح طلبان وجود داشته باشد. آقایان جهانگیری، همتی و لاریجانی مشکلی برای حضور در صحنه ندارند. اینکه لاریجانی شخصاً به صحنه بیاید مشخص نیست. رهبری خواهان اصلاح جفایی است که انجام شد.»

دو گزینه مطرح شده است
«محمدصادق جوادی حصار»، سخنگوی حزب اعتماد ملی سوم خردادماه تنها ۴ روز پس از اعلام عروج شهادت‌گونه سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان چنین مطرح کرد: «فعلا هیچ کاندیدایی را به‌عنوان کاندیدای حزبی معرفی نخواهند کرد. البته احتمال دارد در روزهای آینده با یکی، دو تن از گزینه‌های حزبی نیز وارد مذاکره شوند. به شرط میل شخصی این افراد از آن‌ها خواهند خواست که در انتخابات ثبت‌نام کنند. با دو گزینه‌ صحبت و مذاکره شده اما هنوز نپذیرفته‌اند که در انتخابات شرکت کنند. بعد از آن دو گزینه دیگر بعید است کاندیدای درون حزبی‌ای داشته باشند که شرایط عمومی ریاست جمهوری را داشته باشد، مورد توجه احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالیون و از جانب دیگر مردم قرار بگیرد. اگر جبهه‌ی اصلاحات به گزینه‌ای برسد و آن گزینه شرایط احراز اثبات اصلاح‌طلبی را داشته باشد حتما حمایت خواهیم کرد.»

گزینه‌های اصلاحات برای پاستور ۱۴
«احمد حکیمی‌پور» رییس شورای مرکزی حزب اصلاح طلب اراده ملت با اشاره به رایزنی‌های اصلاح طلبان با شخصیت‌های مختلف این جریان سیاسی برای انتخابات پیش رو،با افراد زیادی مثل آقایان عارف، پزشکیان، اسحاق جهانگیری، محسن رهامی، مجید انصاری، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی و برخی چهره‌های دیگر این جریان سیاسی صحبت‌هایی صورت گرفته است و نام‌شان در محافل اصلاح طلبی به گوش می‌رسد. در این مدت اخیر اسامی زیادی در بین جریان اصلاحات برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و احزاب با شخصیت‌های مختلفی مذاکرات خود را شروع کرده‌اند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.