تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 22:25
کد خبر : 138903

ادعای گروسی : ایران یک سوم از بازرسان آژانس را حذف کرد

ادعای گروسی : ایران یک سوم از بازرسان آژانس را حذف کرد

آرمان شرق-گروه بین الملل:مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه اضافه کرد: «این تصمیم عمیقا تاسف بار توسط ایران، گام دیگری در مسیری اشتباه بوده و ضربه‌ای غیرضروری به روابط تیره شده میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در اجرای توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی است».

ادعای گروسی : ایران یک سوم از بازرسان آژانس را حذف کرد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است.

به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در بیانیه‌ای از اقدام ایران در متوقف کردن فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران تحت توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی در ایران تعیین شده بود، خبر داد.

این بازرسان از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر بفرد در فناوری غنی سازی هستند. آنها فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری در تاسیسات غنی سازی ایران که تحت پادمان‌های آژانس هستند، انجام داده‌اند.

با تصمیم امروز، ایران به صورت موثر یک سوم از هسته با تجربه‌ترین بازرسان آژانس که برای ایران تعیین شده‌اند، حذف کردند.

این اقدام که به صورت رسمی توسط توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی اجازه داده شده است، توسط ایران به گونه‌ای به کار برده شده که به صورت مستقیم و به شیوه شدیدی، توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشبرد موثر بازرسی‌ها در ایران تاثیر می‌گذارد.

گروسی در ادامه بیانیه خود گفت: «من شدیدا این اقدام یکجانبه نامتناسب و بی‌سابقه که برنامه‌ریزی‌های عادی پیشبرد فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آشکارا با همکاری که باید میان آژانس و ایران باشد در تضاد است، محکوم می‌کنم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه اضافه کرد: «این تصمیم عمیقا تاسف بار توسط ایران، گام دیگری در مسیری اشتباه بوده و ضربه‌ای غیرضروری به روابط تیره شده میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در اجرای توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی است».

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «بدون همکاری موثر، اطمینان و اعتماد از بین خواهد رفت و آژانس در موقعیتی نخواهد بود که بتواند به طور موثر ماموریت راستی آزمایی خود را در ایران انجام دهد و تضمین‌های معتبری ارائه دهد که مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران برای اهداف صلح آمیز است».

وی اضافه کرد: «تجربه ما نشان می‌دهد که لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس بر فعالیت راستی آزمایی ما تاثیر گذاشته و در راستای همکاری به شیوه مشارکتی نیست».

گروسی در پایان بیانیه خود از ایران خواست تا درباره این تصمیم خود تجدیدنظر کرده و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.

وی افزود: «من همچنین از بالاترین مقامات ایران می‌خواهم که در اولین فرصت با من تعامل کرده تا شرایط را اصلاح کرده و با آژانس برای تکمیل شفاف سازی کامل مسائل پادمانی باقی مانده همکاری کنند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.