شگفت‌زده شدیم!

   تبریک برای قهرمانی در جام جعلی؟

پنج‌شنبه‌شب مسابقات جام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به پایان رسید و عراق میزبان توانست به سختی عنوان قهرمانی این بازی‌ها را به دست بیاورد. عراق در آخرین لحظات اوقات اضافه با نتیجه ‌۳بر۲ از سد عمان برانکو ایوانکوویچ گذشت و جام را در خانه نگه داشت؛ جامی که طی روزهای اخیر بیش از هر چیز دیگری برای مخاطبان ایرانی با جعل اسم تاریخی و مقدس «خلیج‌فارس» از سوی میزبان بی‌وفا خبرساز شده بود. در شرایطی که برخی مسوولان عراقی اصرار به استفاده از نامی دیگر برای «خلیج‌فارس» داشتند، بسیاری بر این باورند که واکنش دست‌اندرکاران کشورمان نسبت به این موضوع چندان کافی نبوده است. با این حال شگفتی زمانی تکمیل شد که سفیر ایران در عراق، قهرمانی آن کشور را تبریک گفت. در متن منتشر شده از سوی کاظم آل‌صادق آمده است: «پیروزی عراق را به ملت این کشور که نشان‌دهنده عزم و اراده جوانان این کشور برای رسیدن به آن است تبریک می‌گوییم. جوانان عراق قادر به تحقق توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و تکنولوژی هستند و با همان روحیه‌ای که در ورزش نشان دادند، توانایی کسب موفقیت برای کشورشان را دارند.» آقای سفیر هیچ اشاره‌ای هم به جعل عنوان و سایر مسائل نداشتند که خب شاید از نظرشان لازم نبوده است. الان ما در مورد کل این داستان چه باید بگوییم؟ اصلا چه می‌توانیم بگوییم؟

   آخرین تقابل عمر مسی و رونالدو؟

در ترافیک ستارگان حاضر در ریاض اما، پنج‌شنبه‌شب پاری‌سن‌ژرمن به مصاف تیم منتخب الهلال و النصر رفت؛ یک مسابقه تبلیغاتی که عربستانی‌ها از مدت‌ها پیش به‌طور مفصل روی آن مانور داده بودند و حالا باید گفت اهدافش با حداکثر ظرفیت، برای آنها محقق شده است. این بازی، از نظر جذابیت‌های فنی مسابقه بسیار خوبی از آب درآمد که از سوی خیلی از هواداران فوتبال در جهان هم پیگیری شد؛ مخصوصا از این جهت که بسیاری تصور می‌کنند حکم آخرین تقابل دوران حرفه‌ای لیونل مسی و کریستیانو رونالدو را داشت. این دیدار را پاریس، با وجود اینکه از اواخر نیمه اول ۱۰ نفره شده بود با نتیجه ۵بر۴ به سود خود به پایان برد. هم مسی گل زد و هم رونالدو. همه‌چیز این ضیافت برای میزبان، کامل و مطلوب بود، اما آنها همچنان ترفندهای بیشتری برای شگفت‌زده کردن بینندگان داشتند، از جمله زمانی که آمیتاب باچان، اسطوره سینمای هندوستان به شکلی غافلگیرکننده در مراسم پیش از آغاز بازی به زمین آمد و با بازیکنان دو تیم دست داد.

   بارسلونا به دنبال مهاجم پرسپولیس؟

این هم شگفتانه آخر تعطیلات بود؛ زمانی که روزنامه اسپورت چاپ کاتالونیا به بررسی گزینه‌های خرید بارسلونا در فصل زمستان پرداخت و در کمال شگفتی اسم یورگن لوکادیا را هم بین آنها قرار داد! ممفیس دیپای، مهاجم آبی‌واناری‌ها در آستانه پیوستن به اتلتیکو مادرید است و به همین دلیل، اسپورت گزینه‌های کم‌هزینه برای جانشینی او را بررسی کرده که نام مهاجم هلندی پیشین پرسپولیس هم بین آنها به چشم می‌خورد. فارغ از اینکه آیا لوکادیا در این حد و اندازه‌ها هست و چنین انتقالی رقم خواهد خورد یا نه، مطرح شدن نام لوکادیا در این ابعاد جالب توجه است و بار دیگر نشان می‌دهد چه بازیکن با کیفیتی از کف فوتبال ایران رفت. لوکادیا که چند هفته بعد از شروع لیگ به ایران آمد و چند هفته قبل از پایان دور رفت جدا شد، هنوز با ۶ گل زده آقای گل لیگ بسیار باکیفیت ایران(!) به شمار می‌آید و البته یکی از نمایندگان محترم مجلس هم پس از جدایی او از پرسپولیس، این بازیکنی را فوتبالیستی رده چندم معرفی کرده بود! خلاصه که روزگار عج