• امروز : پنج شنبه - ۳۰ دی - ۱۴۰۰
  • برابر با : Thursday - 20 January - 2022
5

پرهيز از مديرمحوري،توجه فراگیر به ذينفعان؛راهبرد محوري روابط‌عمومي سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

  • کد خبر : 81658
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
پرهيز از مديرمحوري،توجه فراگیر به ذينفعان؛راهبرد محوري روابط‌عمومي سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

آرمان شرق- پايگاه اطلاع‌رساني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همگام با تغييرات در شرح وظايف و مسئوليت‌هاي اين سازمان و به تبع آن مخاطبان و نيازهاي آنان،‌ دستخوش تغيير و تحول شده است و سعی کرده است متناسب با فرم و محتوای کارامد با توليد محتوا و چيدمان اطلاعات، «خدمات محور» و «مخاطب محور» باشد و باعنايت به استخراج دقيق مخاطبان سازمان، خدمات مورد نياز اين مخاطبان بررسي شده و در پايگاه اطلاع رساني اين سازمان حال تكميل است.

آرمان شرق-روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به لحاظ گستره فعاليت، اهميت و حساسيت فعاليت‌هاي اين سازمان در ميان روابط‌عمومي سازمانها و دستگاه‌های اجرایی از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و به لحاظ داشتن صدها نقطه تماس با كاربران خدمات اين سازمان و ذينفعان، نيازمند استراتژي‌ مدون و مشخص و پاسخگو به تمام ذينفعان است كه بدون اغراق بايد اذعان داشت كه در يك مجموعه با وسعت خدمات كم‌نظير، نيازمند روابط‌عمومي هوشمند با استراتژی کارآمد است و قطعاً چنین روابط‌عمومي، ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.
اخیرا “نشریه تحقیقات روابط‌عمومي” براي آگاهي و بررسی ویژگی‌ها، راهبردها و رويكردهاي روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به سراغ مهندس منصور فخاران مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و مديركل روابط‌عمومي اين سازمان رفته است، آنچه مي‌خوانيد حاصل اين گفت‌وگو و باز نشر آن است.
آقای فخاران! ضمن تشريح فعاليت‌هاي سازمان و تبيين جايگاه روابط‌عمومي، چه تعریفی از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي داريد؟
قبل از هر چیز، لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران “نشریه تحقیقات روابط‌عمومي” كه در راستای تعالي و ارتقاي روابط‌عمومي‌ها و معرفي الگوهاي عيني و عملي، فرصت‌هايي را براي روابط‌عمومي سازمان‌‌ها فراهم کرده، و سعی می‌کند با مروري بر برنامه‌ها و راهبردهاي ارتباطي و اطلاع‌رساني و اطلاع‌يابي و برنامه‌هاي مدون، در حوزه روابط‌عمومی‌ها، تصویر جدیدی از روابط‌عمومی را ارایه کند، تشكر و قدرداني كنم
درخصوص تعريف روابط‌عمومي، به نظرم يك تعريف كاربردي براي روابط‌عمومي سازمان متناسب با نوع مأموريت‌ها و وظايف آن متصور است، روابط‌عمومي در وهله اول فارغ از يك تشكيلات سازماني، يك فعل مديريتي و مشورتي است، بنابراين با چنین نگرشی، وظيفه و مسئوليت روابط‌عمومي بسيار سنگين و در عين حال جايگاه آن وزين است و براي رسيدن به اين جايگاه، روابط‌عمومي و ويژگي‌های بایسته، لازمه آن، توليد فكر، محتوای فاخر، شناخت سازماني، شناخت ذي‌نفعان و داشتن راهبردهاي لازم براي همگرايي مجموعه سازمان و ذي‌نفعان سازمان با برنامه‌‌ها و مأموريت‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت سازمان است، از اين رو فردي كه مسئوليت خطير مديريت روابط‌عمومي را برعهده مي‌گيرد، بايد داراي روحيه‌ تعامل‌گرا، مشورتي، قدرشناسي و درك درست از شرايط سازماني باشد.
همواره در مجامع و محافل تخصصي روابط‌عمومی‌ها، اين شكوه و گله در ميان اصحاب ارتباطي وجود دارد كه در سازمان‌ها، روابط‌عمومي جايگاه واقعي خود را ندارد، اما به نظر من این در خصوص شکوه‌ها و دغدغه‌ها، جای تأمل وجود دارد. چرا که جايگاه روابط‌عمومي قبل از هر چيز متأثر از ویژگی و توانایی‌های فردي می‌باشد كه مسئوليت روابط‌عمومي را مي‌پذيرد. مدير روابط‌عمومي چنانچه احاطه لازم بر سازمان و رویدادهای آن داشته باشد، و در عین حال تعامل‌گرا باشد و اطلاعات سازمان، فرصت و تهديدها را رصد كند، به خودي خود روابط‌عمومی را تبدیل به يك مرکز و هسته مشاوره می‌کند و مديران ارشد سازمان، حساسيت ويژه‌اي برای روابط‌عمومی باز مي‌كنند و نيازها و خواسته‌هاي منطقي روابط‌عمومي را بدون كمترين دردسر و چالش‌ اداري اجابت می‌کنند، از اين رو روابط‌عمومي بايد برنامه‌محور، داراي استراتژي مشخص و داراي حسن نيت در افعال و اعمال خود باشد تا اقبال لازم را در سازمان براي خودش فراهم كند و به روابط‌عمومي صرفاً به عنوان يك تشكيلات اداری نباید نگریست، گرچه این تشکیلات لازم است اما كارايي و اثربخشي آن در موارد پيش گفته تجلي مي‌يابد.
با توصيفي از که روابط‌عمومي داشتيد براي تحقق فعل روابط‌عمومي در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای چه برنامه‌هايي را اجرا كرديد؟
اصولاً در هر كاري، نوع نگرش به آن كار و موضوع، شاكله و چارچوب آن كار را تعيين و تضمين مي‌كند. بنابراين اولين موضوع و مؤلفه در روابط‌عمومي، توجه و تمركز بر مخاطبان و يا به عبارت منطقي‌تر و گسترده‌تر، همان خواسته و نیاز واقعی ذي‌نفعان است. برای این‌که تصویر درستی از ذینفعان سازمان ارایه شود، لازم می‌دانم اشاره‌ای به ماموریت و وظایف سازمان داشته باشم
سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي عهده‌دار سياستگذاري بخش راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور است كه بيش از ۹۰ درصد جابجايي بار و مسافر كشور را انجام مي‌دهد و بخش عمده مايحتاج هموطنان و كالاهاي اساسي مورد نياز را تأمين و از مبادي مختلف به مقاصد مورد نظر مي‌رساند، همچنين بخش حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيت كشور و مديريت پايانه‌هاي مرزي و توسعه و تقويت زيرساخت‌هاي اين اماكن از وظايف اين سازمان است. از سوي ديگر نگهداري تمامي راه‌هاي شرياني، اصلي و فرعي، آزادراه‌ها از قبيل بهسازي، ايمن‌سازي، ترميم، لكه‌گيري، نصب علائم ايمني و همچنين ساخت و بهسازي راه‌هاي روستايي نيز توسط اين سازمان انجام مي‌شود، همچنين هوشمندسازي بخش حمل و نقل جاده‌اي و راه‌ها، رصد وضعيت راه‌ها از طريق سامانه جامع ۱۴۱ و ارائه آخرين وضعيت راه‌هاي سراسر كشور به كاربران جاده‌اي از ديگر فعاليت‌هاي اين سازمان به شمار مي‌آيد.
باتوجه به حجم گسترده فعاليت‌هاي سازمان و فراگيري آن، مخاطبان اين سازمان تمامي هموطنان و آحاد جامعه هستند، براين اساس، مخاطب محوري و پاسخگويي به تمامي ذي‌نفعان و فراهم کردن رضایت آنان در اولويت برنامه‌هاي ارتباطي قرار دارد.
عمده‌‌ترين رويكردهاي روابط‌عمومي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در عرصه ارتباطات را بیان کنید؟
ايجاد تحولات بنيادين و نظام‌مند از ديگر اولويت‌ها بوده است كه مصداق بارز آن ايجاد شوراي منطقه‌اي روابط‌عمومي در ادارات كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي سراسر كشور بوده و برمبناي مناطق جغرافيايي، اهداف، شرايط حمل و نقلي و راهداري، مناطق شش‌گانه شكل‌ گرفته كه به صورت منطقه‌اي و مسنجم در اجراي امور همفكري و فعاليت مي‌كنند و هر يك از شوراهاي يادشده تحت نظارت و هدايت يك راهبر مشخص در ستاد مركزي اين سازمان فعاليت‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف اعم از توليد محتوا، افتتاحيه‌ها، بازديدها، فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي و … را هماهنگ مي‌كنند كه شكل‌گيري شوراهاي مذكور علاوه بر انسجام و هماهنگي در انجام امور بويژه در شرايط اضطراري و بحراني كه جزء ‌لاينفك فعاليت‌هاي اين سازمان است، موجب ايجاد روحيه همبستگي،‌ همفكري و همدلي بين مديران و روابط‌عمومي ادارات كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اين سازمان در اقصي نقاط كشور شده است، در سطح ستادي هم تلاش بر اين است در بازه‌هاي زماني متفاوت به مدد تكنولوژي و تجهيزات ويدئو كنفرانسي ارتباط مستمري با روابط‌عمومي‌ها برقرار و درخصوص موضوعات كاري، هم‌انديشي شود.
رویکرد روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه اطلاع رسانی و تعامل با اصحاب رسانه چگونه است؟
همواره بر اين اعتقاد و باور بوده‌ايم و هستیم كه رسانه‌ها و خبرنگاران، همكار و هميار مستقيم روابط‌عمومي هستند و هيچ فاصله‌اي نبايد بين روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها وجود داشته باشد، روابط‌عمومي و رسانه مكمل هم محسوب مي‌شوند و لازمه پيشرد امور، اجراي فرايند صحيح اطلاع‌رساني و خدمت‌رساني، تعامل مناسب بين اين دو مجموعه بهم تنیده است، در همين راستا فرصت را مغتنم شمرده و از رسانه‌ها بويژه رسانه‌هاي فعال در حوزه راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي كه همواره رويكردي مبتني بر نقادي، دغدغه‌مندي، پيگيري و تعامل را دارند، تشكر و قدرداني مي‌كنم و پیشرفت و تعالی روابط‌عمومی و سازمان را در گرو نقد و نقادی منصفانه رسانه‌ها می‌دانیم. و از طرفی به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به رسانه هستیم و در هر شرایطي درخواست‌های آنان برای ارتباط با مدیران و کارشناسان سازمان برای تامین نیازهای اطلاعاتی را اجابت و پاسخ می‌دهیم.
با رویکرد اتخاذ شده روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي چه عملكردي داشته است؟:
در حوزه اطلاع‌رساني تلاش ما بر آن بوده كه از تمامي ابزارهاي موجود و در دسترس براي فرايند اطلاع‌رساني و ارتباط با مخاطبان استفاده شود، باتوجه به اين كه رانندگان تلاشگر بخش حمل و نقل جاده‌اي اعم از رانندگان شريف شاغل در بخش حمل و نقل مسافر و كالا و حمل‌ونقل بين‌المللي از جمله مخاطبان اين سازمان هستند كه بخش عمده‌اي از اوقات خود را به تنهايي و در وسيله‌نقليه خود سپري مي‌كنند و راديو رسانه‌اي در دسترس براي اين عزيزان به شمار مي‌آيد، طي ساليان اخير برنامه مستقل و مستمر راديويي براي ارتباط و تعامل با اين تلاشگران داشته‌ايم و در حال حاضر برنامه راديويي «با من راه بيا» كه روزهاي يكشنبه و سه‌شنبه هر هفته از شبكه راديويي جوان پخش مي‌شود، تريبوني براي انعكاس دغدغه‌ها و انتظارات و تلاش خستگي‌ناپذير اين قشر زحمتكش و ارتقاي منزلت اجتماعي آنها و همچنين دستاوردهاي تلاش راهداران عزيزمان در جاده‌ها و آماده‌سازي و ايمن‌سازي زيرساخت‌هاي موجود در راه‌ها براي تردد ايمن و روان مي‌باشد، همچنين برنامه تلويزيوني «رو به راه» با هدف ارتباط مؤثر با مخاطبان مختلف سازمان اعم از رانندگان، فعالان و دست‌اندركاران بخش حمل و نقل، راهداران و عموم مردم و رفع مشكلات موجود در اين بخش از شبكه سوم سيما توليد و پخش شده است.
از رسانه‌های چاپی، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای چه بهره‌ای می‌برد؟
ماهنامه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تحت عنوان «راهبران» كه از ديرباز به صورت تخصصي به اخبار اين حوزه مي‌پرداخته، در حال حاضر نيز محتواي تخصصي و پروژه محور مربوط به بخش راهداري و حمل‌ونقل جاده‌‌اي توليد مي‌كند و به عنوان مرجعي تخصصي براي ذي‌نفعان سازماني اعم از همكاران و ساير كاربران محسوب مي‌شود.
با توجه به اینکه ذائقه بخشی از مخاطبان و رویکرد سازمان‌ها به تاسی از شرایط و اقتضائات به سمت اطلاع‌رسانی الکترونیکی گرایش پیدا کرده، در این زمینه روابط‌عمومی سازمان چه برنامه‌اي برای بهره‌برداری بهینه از این وضعیت فراهم کرده است؟
پايگاه اطلاع‌رساني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همگام با تغييرات در شرح وظايف و مسئوليت‌هاي اين سازمان و به تبع آن مخاطبان و نيازهاي آنان،‌ دستخوش تغيير و تحول شده است و سعی کرده است متناسب با فرم و محتوای کارامد با توليد محتوا و چيدمان اطلاعات، «خدمات محور» و «مخاطب محور» باشد و باعنايت به استخراج دقيق مخاطبان سازمان، خدمات مورد نياز اين مخاطبان بررسي شده و در پايگاه اطلاع رساني اين سازمان حال تكميل است.
از آنجا که یکی از وظایف ذاتی روابط‌عمومی‌ها برای ارتقای توان خود، مستندسازي فعاليت‌ها و خدمات است. چه اقدام خاصی روابط‌عمومی تحت امرش دراین خصوص انجام داده است؟
درخصوص اهميت مستندسازي فعاليت‌ها و خدمات در اين حوزه با هدف متمركز ساختن مستندات موجود در حوزه راه‌هاي كشور و حمل‌ونقل جاده‌اي و پرهيز از پراكندگي اطلاعات و مستندات، سامانه آرشيو قدرتمند ديجيتال، آنلاين و تحت وب براي بهره‌برداري مديران روابط‌عمومي سازمان در سراسر كشور راه‌اندازي شد كه باتوجه به ماهيت كاري اين سازمان و اهميت و ضرورت اطلاع‌رساني لحظه‌اي در ساعات مختلف شبانه‌روز اين اطلاعات در دسترس است و با این کار اشتراک اطلاعات در میان روابط‌عمومی سازمان در حوزه ادارات کل استانها و روابط‌عمومی ستاد مرکزی به درستی درخصوص منابع تصویری، عکس، فیلم، صوت، چند رسانه‌ای و سایر اسناد مهم و کاربردی فراهم آمده که این کار چند مزیت دارد: اول صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از انجام کارهای موازِی شده است. دوم دانش و الگوی تولید محتوا از جنس بصری و تصویری را به اشتراک و موجب خلاقیت درهمکاران روابط‌عمومی می‌شود. سوم اقتدار و اهمیت روابط‌عمومی را در میان متقاضیان و ذینفعان تصاویر که به روابط‌عمومی مراجعه دارند، ارتقا می‌دهد.
درخصوص انتقال پیام‌ها با استفاده از شیوه‌ها و فرمت جدید چندرسانه‌ای، روابط‌‌عمومی سازمان راهداری چه اقدامات و رویکردی دارد؟
باتوجه به جنس و ماهيت تخصصي كار اين سازمان از يكسو و قرار گرفتن عموم مردم در حيطه مخاطبان اين سازمان از سوي ديگر، اين نياز احساس شد از قالب‌هاي گرافيكي و با ابزارهاي چندرسانه‌اي استفاده كنيم تا ارتباط مطلوب‌‌تري با مخاطب برقرار شود، ضمن اين كه محتواي توليدي با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، محتواهاي توليدي و اطلاعاتي كه سرعت و فراگيري در اطلاع‌رساني آنها اهميت دارد، با فوريت و در سطح گسترده منتشر مي‌شود
در شبکه‌سازی و بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی معتبر و مجاز، جایگاه روابط‌عمومی چگونه است؟
از آنجا كه سرعت در برنامه‌ريزي، تصميم‌گيري و انجام امور در فعاليت‌ها و خدمات اين سازمان از اهميت بسزايي برخوردار است، تلاش شده با شبكه‌سازي و ايجاد گروه‌هاي مختلف كاري در شبكه‌هاي اجتماعي در دسترس،‌ ضمن انتقال آموزه‌ها و تجارب بين بدنه روابط‌عمومي سازمان راهداري و مديران ارشد، بهترين تصميم‌گيري ممكن انجام شود و نتيجه تصميمات اتخاذ شده در اسرع وقت عملياتي و اجرايي گردد.
با توجه با ماهیت کار روابط‌عمومی به صورت معمول و به طور خاص با تعریفی که از روابط عمومی برای نقش مشاوره برای مدیران ارشدسازمان اشاره کردید، از چه فرصت و ابزارهایی برای ایفای این نقش بهره گرفته اید ؟
رکن اصلی مشاوره داشتن دانش، اطلاعات و تحلیل درست است. براین اساس اطلاع‌‌يابي مبناي بسياري از تصميم‌گيري‌ها، تصميم‌سازي‌ها و برنامه‌ريزي‌ها و اطلاع‌رساني و در روابط‌عمومي اين سازمان به شمار مي‌آيد، تمامي اخبار مرتبط با فعاليت اين سازمان كه در رسانه‌ها اعم از خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، پايگاه خبري منتشر مي‌شود، همچنين مطالب منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي، توسط سامانه‌هايي كه به اين منظور پيش‌بيني شده، و عمدتاً بر پایه داده کاوی، رصد مي‌شوند كه بر مبناي آن اطلاع‌رساني‌هاي بعدي، مكاتبه با دفاتر مربوطه ستادي يا ادارات كل استاني و ارایه اطلاعات در شورای معاونین سازمان و ایضا مشابه این امر در روابط عمومی استانها براي پيگيري موضوع و پاسخگويي انجام مي‌شود.
برای ارتقای دانش همکاران روابط عمومی سازمان چه اقداماتی انجام دادید و رویکردی شما چیست؟
با توجه به تحولات و تغیيرات شتابان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه ارتباطات، هیچ کس نمی‌تواند ادعای داشتن دانش کامل و توانمندهای در این حوزه را داشته باشد، قطعاً هر کسی سواد دیروز و امروزش یکسان باشد؛ انسان خردمندی نیست. با این رویکرد آموزش مستمر مباحث نوين روابط‌عمومي براي ارتقاي دانش و تخصص مديران روابط‌عمومي اين سازمان در دستور كار است و تلاش شده است با بهره‌گيري از مجموعه تجارب اندوخته شده در روابط‌عمومي اين سازمان، همفكري، همدلي و همراهي ميان مديران و كارشناسان روابط‌عمومي ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و ستاد مركزي، بهره‌گيري از تكنيك‌هاي نوين روابط‌عمومي و آموزه‌هاي جديد اين حوزه و ابزارها و امكانات موجود، ضمن ارتقاي سطح خدمات و انجام رسالت‌ها و وظايف مناسب، زمينه خدمت‌رساني مطلوب‌تري به عموم مردم در اين سازمان فراهم شود.
در پایان اگر نکته ناگفته‌ای دارید بیان فرمایید
صحبت خاصی نیست اما همانگونه که که در ابتدای عرایضم اشاره کردم یکی از وظایف ذاتی روابط‌عمومی،قدردانی و قدرشناسی است، به قول شادروان دکتر حمید نطقی بنيان گذار روابط‌عمومي در ایران: پایه‌های روابط‌عمومي براساس درک درست، وفاداری، قدردانی و قدرشناسی استوار است. بنابراین فرصت را مغتنم شمرده از همه همکاران، مدیریت ارشد سازمان که راهبرد اصولی مبتنی بر پرهیز از مدیر محوری و توجه به بدنه سازمان و از همه مهمتر که تبیين كار گروه روابط‌عمومي باید روابط‌عمومي بخش حمل‌ونقل و راهداری باشد و حتی فراتر از آن روابط‌عمومي دینفعان سازمان باشید نه روابط‌عمومی رئیس سازمان و یا مدیران، تشکر ويژه دارم، از مدیران و همکاران ستادی و استانی و همکاران روابط‌عمومی، همکاران رسانه‌ها، ذینفعان سازمان که همراهان و همیاران در رشد و تعالی سازمان و خدمات مورد انتطارشان بودند و در نهایت از مدیران بزرگوار سابق روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که خشت خشت روابط‌عمومی را بنا نهادند و برای خوشنامی سازمان و خوشنامی خودشان در طول سال‌ها تلاش، اهتمام داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از همه تشکل‌های روابط‌عمومی در کشورکه با فرصت‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های لازم، در تعالی دانش و تخصص روابط‌عمومی‌های کشور می‌کوشند، مراتب تشکر و قدردانی خودم را اعلام می‌دارم.

لینک کوتاه : http://armanshargh.ir/?p=81658

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.