تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1400 - 7:42
کد خبر : 73177

چرا مشارکت‌های اجتماعی در ایران رو به کاهش است؟

چرا مشارکت‌های اجتماعی در ایران رو به کاهش است؟

ارمان شرق- باید تصمیمات و عملکرد بسیاری از مسئولان به طور جدی تغییر پیدا کند. اکنون دولت از ۷۶ طریق از مردم پول دریافت می‌کند، ولی طبق آمار، ۸۰ درصد این درآمد‌ها صرف دادن حقوق به کارمندان دولتی می‌شود. مردم وقتی سخت پول درمی‌آورند انتظار دارند هزینه‌های آن‌ها صرف رفاه عمومی جامعه شود، اما باید پرسید اکنون چه رفاهی برای مردم به بار آمده است؟

حسن لطفی گفت: سال‌هاست دروغ و فساد با شیب تند جلو رفته و فقط امیدوارم هر مسئولی به خاطر مردم و کشورش هم که شده از خودش شروع کند و تنها به آبادانی ایران فکر کند، زیرا فردا هم برای این رویکرد دیر است.

پایین بودن مشارکت‌های اجتماعی در ایران

محمد آیتی: بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، ولی هرچه جلوتر آمدیم مشارکت‌های اجتماعی به نسبت روز‌های اول انقلاب کاهش پیدا کرد.

اینکه چند سالی است توده‌های مردم دیگر به اکثریت قاطع مسئولان خود اعتماد ندارند، بسیار برای سیستم حاکمیتی کشور خطرناک و چالش‌برانگیز است و باید بررسی کرد که چرا به این نقطه بحرانی رسیدیم و راه‌های خروج از این بی‌اعتمادی چیست؟

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت: متاسفانه بی‌اعتمادی به مسئولان روز به روز بیشتر می‌شود و این یعنی شکاف مردم با تصمیم‌گیران نظام. افرادی که در این مملکت تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز هستند برای اینکه بتوانند اهداف خود را به خوبی پیش ببرند نیاز به مشروعیت و تایید مردم دارند و اگر غیر از این باشد، بحران‌های سیاسی – اجتماعی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: ریشه وضع موجود، نبود صداقت، اعتماد و اعتقاد است. اعتماد و اعتقاد به یکباره به وجود نمی‌آید. برای اینکه فردی بتواند خود را اثبات کند باید مدت‌ها رفتار و عملش را واقعی و در جهت حمایت از مردم نشان دهد. از طرفی، ایجاد اعتماد و اعتقاد، کاری فرهنگی هم هست، پس نمی‌توان گفت یک مدیر بیاید و دو ماه خوب عمل کند و انتظار داشته باشیم جامعه تمام و کمال همراه شود.

نماینده رزن در مجلس یازدهم تصریح کرد: نگاهی به وضعیت کشور در اوایل انقلاب نشان می‌دهد مردم چقدر بیشتر به مسئولان خود اعتماد و اعتقاد داشتند. این موضوع نشات گرفته از صداقت مسئولان بود، به‌طوری که وقتی جنگ بر ما تحمیل شد باز هم اکثریت مردم با همه نداری‌ها با مسئولان همراه شدند.

لطفی اظهار داشت: راستی و درستی یک فرهنگ است. متاسفانه این فرهنگ خیلی وقت است که در کشور رنگ باخته و بازسازی آن کاری بس دشوار است. حضرت علی (ع) می‌فرماید: سیاست یعنی مدیریت کارآمد، اما در کشور ما برعکس شده است، یعنی اکثر افراد حقه‌باز و ناسالم، فضا را به دست گرفتند. طبیعی است وقتی این موضوع سال‌ها ادامه پیدا کند و ریشه بدواند، مردم دیگر به حرف‌های مدیران خود اعتماد نمی‌کنند و چه بسا که حتی برعکس نظر آن‌ها هم عمل کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بزرگ شدن بدنه دولت گفت: فربه شدن دولت یعنی فساد و رانت. از طرفی، افرادی هم که خارج از سیستم دولتی به رانت وصلند از رابطه‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند و در نهایت این مردم هستند که آسیب جدی می‌بینند. حالا در این سیستم چطور می‌توان اعتمادسازی کرد؟ یکی از راه‌حل‌ها، کوچک شدن دولت است که متاسفانه با وجود سر دادن این شعار، آن‌طور که باید و شاید شاهد این اتفاق نیستیم.

وی یادآور شد: هرجا صداقت بوده مردم پای کار آمدند. مثلاً برخی شهرستان‌ها، چون از نماینده خود راضی بودند، مشارکت بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد بوده است. واضح است که فقط باید درست حرف زد و درست عمل کرد. این رویکرد پس از مدت‌ها خود به خود اعتماد و اعتقاد را در جامعه جاری و ساری می‌کند، ولی هرچه دیرتر این کار‌ها را بکنیم، بازسازی اعتماد از دست رفته سخت‌تر و حتی شاید نشدنی شود.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: باید تصمیمات و عملکرد بسیاری از مسئولان به طور جدی تغییر پیدا کند. اکنون دولت از ۷۶ طریق از مردم پول دریافت می‌کند، ولی طبق آمار، ۸۰ درصد این درآمد‌ها صرف دادن حقوق به کارمندان دولتی می‌شود. مردم وقتی سخت پول درمی‌آورند انتظار دارند هزینه‌های آن‌ها صرف رفاه عمومی جامعه شود، اما باید پرسید اکنون چه رفاهی برای مردم به بار آمده است؟ سال‌هاست دروغ و فساد با شیب تند جلو رفته و فقط امیدوارم هر مسئولی به خاطر مردم و کشورش هم که شده از خودش شروع کند و تنها به آبادانی ایران فکر کند، زیرا فردا هم برای این رویکرد دیر است.
منبع:جامعه ۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.