تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 23:47
کد خبر : 67064

فضای مجازی جدید به خلق سیاست ورزی مجازی پرداخته است

فضای مجازی جدید به خلق سیاست ورزی مجازی پرداخته است

ارمان شرق- فضای کلاب هاوس در مدت کوتاه توانسته با تشکیل و ایجاد اتاق های گفتگو نوعی پژواک جمعی خلق کند که نظیر آن در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و ایجاد حلقه های گفتگو پیرامون مسائل مختلف آن زمان وجود داشت و اکنون نیز صداهای تک افتاده و دور افتادگان از نظم رسمی، صدای هم پیمان شکل می دهند ومی توانند در آینده، قدرتمند شوند و در این فضا اعمال قدرت های اطلاعاتی سیاسی و امنیتی کمتر شده است.

مشهد- ایرنا- مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زمینه های روی آوری به شبکه های اجتماعی گفتگو محور همچون “کلاب هاوس” مثبت تلقی می شود و باید سعی کرد با ورود به این عرصه ها و گسترش گفتگو و اصلاح رویکردهای غلط گذشته، پایه‌های گفتگو در جامعه سیاسی و عمومی را تقویت کرد.

دکتر هادی خانیکی عصر چهارشنبه در سومین همایش علمی “دولت‌پژوهی” در قالب ارتباط ویدیویی به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این پدیده جدید، معرفتی و کاربردی است ولی محدودیت ها و محرومیت رسانه ها در برابر ضعف‌های تاریخی ناپایداری نهادهای اجتماعی و سیاسی، روی آوری به شبکه های اجتماعی همچون کلاب هاوس را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته فضای رسانه ای به چند دسته تقسیم می شد که از جمله آنها فضای رقیب در برابر رسانه های رسمی و نهادهای حاکمیتی بود که مانند رقیبی در کنار ساختارهای تبلیغاتی و مرجعیت رسانه ای گذشته بروز و ظهور داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در این فضا، رقیب بخش عمده ای از ناظران و تماشاگران که جزء تولیدات فضای شبکه ای قدیم نیز بودند به فعالان حوزه مجازی تبدل شده و این یعنی از یک رسانه یک سویه به فضاهای چند سویه تغییر شکل دادند تا کاربران به مولدان خبر و اطلاعات و تحلیل تبدیل شوند.

وی افزود: در اینجا فضای مجازی یک فضا برای گشودگی و مشارکتی شدن و گسترده تر شدن، رسانه های رسمی را به حاشیه برده است و حتی فضاهای رسمی نیز نا گزیر شده اند بازیگر فعال فضای مجازی شوند.

دکتر خانیکی ادامه داد: همچنین به نظر می‌آید فضای مجازی جدید به خلق متغیرهای جدید قدرت و همچنین سیاست ورزی مجازی پرداخته است.

وی گفت: بر همین اساس و با شکل گیری زیرساخت های شبکه ای جدید همچون کلاب هاوس، تنها ایجاد فضاهای رقیب و نقش آفرین شدن برای کاربران متصور نیست بلکه ظرفیت این فضا برای ایجاد جمعیت هم پیمان فراهم شده است.

این استاد علوم ارتباطات افزود: فضای کلاب هاوس در مدت کوتاه توانسته با تشکیل و ایجاد اتاق های گفتگو نوعی پژواک جمعی خلق کند که نظیر آن در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و ایجاد حلقه های گفتگو پیرامون مسائل مختلف آن زمان وجود داشت و اکنون نیز صداهای تک افتاده و دور افتادگان از نظم رسمی، صدای هم پیمان شکل می دهند ومی توانند در آینده، قدرتمند شوند و در این فضا اعمال قدرت های اطلاعاتی سیاسی و امنیتی کمتر شده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با این مولفه‌ها بتوان از یک شبکه یا قدرت جدید شبکه ای برای سیاست ورزی که هم امکان سَخت کوشی را فراهم می کند و هم امکان سُست کوشی را ایجاد می کند، استفاده کرد.

دکتر خانیکی گفت: این عرصه مجازی جدید که در حال شکل گرفتن است در واقع در حال متصل شدن به یک نیاز گفتگوی واقعی در جامعه است و پدیده کلاب هاوس در امتداد قدرت گرفتن صدا و به میدان آمدن رادیوی تعاملی به عنوان یک رسانه است.

وی افزود: در این شبکه‌ که از طریق صدا افرادی می‌توانند با هم به گفتگو بپردازند و از نظرات گذشته خود کوتاه بیایند یا عذرخواهی کنند، نمونه‌هایی هست که در این ایام به تازگی دیده شده است و همچنین امکان جدیدی برای با هم نشستن برای گفتگو فراهم شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وضعیت جامعه ایران در کوتاه مدت و بلند مدت به گونه ای است که برای برون رفت کشور از وضعیت دشوار اقتصادی و سیاسی پیش رو و همچنین افق گشایی برای جامعه ای که شایسته داشتن آینده بهتر است، ایجاد رویکردی موثرتر از گفتگو ممکن نیست و به همین سبب باید به استقبال از هر فرصت برای استفاده از تجربه های جدید رفت.

وی گفت: فضای واقعی و مجازی در میدان های معرفت و سیاست باید به گونه ای باشد که دربرابر هم و نه مستقل از هم قلمداد شود. جامعه ما نه تنها در سطح نخبگی بلکه در سطح عامه هم با محدودیت رسانه و با اعمال محدودیت سیاسی مواجه است و با تحولات فرهنگی و فناورانه جهانی و تغییرات پر دامنه سیاسی و اجتماعی کشور سازگار نیست و عرصه های فناورانه جدید ارتباطی و رسانه های نوین عرصه های جدیدی را به سوی گشودگی و موضوعیت یافتن گفتگوی چند جانبه کشانده است.

سومین همایش علمی دولت‌پژوهی با هدف پاسخگویی به چالشها و بحرانهای دولت در ایران امروز (چهارشنبه) در قالب ارتباط ویدیوکنفرانس با حضور ۲۱ استاد شناخته شده دانشگاههای کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.