تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 15:42
کد خبر : 63619

کمک پنهان ایران به آمریکا و حیرت چین و روسیه

کمک پنهان ایران به آمریکا و حیرت چین و روسیه

ارمان شرق- سیاست خارجی دولت حسن روحانی به دلیل عدم آشنایی با مسائل بین الملل و درک درست از منافع ملی، بر مسیر تخریب مزیت های کشور و تقویت دشمنان راهبردی ایران در حال حرکت است.

التماس دولت به طرف هندی برای حضور در بند انحصاری چابهار باعث بدبینی روافزوین متحدان ایران مانند چین و روسیه شده است.

به گزارش تحریریه، سیاست خارجی دولت حسن روحانی به دلیل عدم آشنایی با مسائل بین الملل و درک درست از منافع ملی، بر مسیر تخریب مزیت های کشور و تقویت دشمنان راهبردی ایران در حال حرکت است.

درحالیکه هند با یک قرارداد ترکمانچای در بندر چابهار منافع راهبردی خود را در افغانستان پیگیری کرده و از دادن حداقل امتیازها به ایران خودداری کرده است، دولت همچنان به دنبال التماس به هند در قرارداد با دولت فاشیست نراندرا مودی است.

محمد اسلامی وزیر راه در همایش بین‌المللی روز دریایی هند ۲۰۲۱، اظهار کرد: ضرورت دارد اپراتور هندی در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده تسریع به عمل آورد… دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بی‌نظیری دارند. ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست ۸.۵میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است.

درحالیکه هند غیر از ایران راهی برای رسیدن به افغانستان و غارت منابع این کشور که در واقع پوششی برای فعالیت شرکت های آمریکایی است ندارد، دولت حسن روحانی در حال التماس به هند برای ماندن در این پروژه است. طرف هندی که از دستپاچگی طرف ایرانی حیرت زده شده، حتی حاضر به تقبل هزینه راه آهن از چابهار تا مرز افغانستان هم نشده و منابع آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

ضروری است تا مجلس با ورود به موضوع، جلوی این فعالیت ویرانگر که باعث بدبینی روزافزون متحدان منطقه ای ایران مانند چین و روسیه از سیاست خارجی عجیب ایران می شود، را گرفته و از تخریب بیشتر منافع ملی جلوگیری کند.

در صورتی که ایران از دادن بندر چابهار به هندی ها خودداری کند، تمام سرمایه گذاری آمریکا برای استفاده از معادن افغانستان از دست رفته و راهی برای استفاده از آن نخواهد داشت. در واقع دولت با همکاری هندی ها در حال کمک پنهان به آمریکا برای دور زدن دشمنان خود مانند چین و روسیه است.

پس از تعلل و بازی های چندوجهی و سردرگم دولت در ماجرای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین که باعث مسکوت مانندن توافق توسط طرف چینی شده است، چین و روسیه یک قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی امنیتی با حجم ۲۵۰ میلیارد دلار امضا کردند که عملا توان چانه زینی ایران را برای تواق در آینده محدود می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.