بوی عمران از احوال جنوب ایران

رئیس‌جمهور همچنین در جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی این استان حضور یافت و از احیای ۷هزار کارخانه راکد و نیمه تعطیل در این استان خبر داد. رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های این سفر دستور تکمیل پل خلیج‌فارس در بندرعباس را صادر کرد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سفر دو روزه خود به استان هرمزگان ۱۵۷ پروژه در حوزه صنعت و انرژی، از جمله نیروگاه ۵ هزار مگاواتی سیریک در استان هرمزگان را افتتاح کرد‌. همچنین با حضور رئیس‌جمهور جشن اهدای ۱۴ هزار واحد مسکونی و ۱۱ هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن به متقاضیان هرمزگانی برگزار شد. رئیس‌جمهوری در بدو ورود به هرمزگان اعلام کرد که در جریان سفرش به این استان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد‌.

عملیات اجرایی ۲ شهر جدید ساحلی

رئیسی در روز اول سفر خود به استان هرمزگان با حضور در شرکت کشتی‌‌‌سازی احیا شده «سپهر دریا جنوب» از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کرد و در جریان روند احیای آن قرار گرفت. او در ادامه در آیین تحویل ۱۴هزار واحد مسکونی و اهدای ۱۱هزار قطعه زمین در مرکز هرمزگان حضور یافت و اقدامات در حال انجام برای شهرهای جدید ساحلی را با نام‌های شهر ساحلی خلیج فارس و شهر ساحلی مکران را اقداماتی نتیجه‌بخش برشمرد.

رئیس‌جمهور گفت: ضمن هماهنگی میان استاندار هرمزگان، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم و وزیر راه و شهرسازی پیگیر تکمیل پل خلیج فارس هستیم تا جزیره قشم به سرزمین اصلی متصل شود. رئیسی در ادامه شامگاه پنج‌شنبه نیز در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان حضور یافت و ضمن دریافت گزارش از موانع، مشکلات، مسائل و موضوعات اولویت‌‌‌دار هرمزگان، دستورات لازم برای رفع یا بررسی این موانع را صادر کرد. در این جلسه همچنین موضوع ممنوعیت استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در فاصله ۲کیلومتری سواحل مکران براساس ابلاغیه سازمان حفاظت از محیط‌زیست مطرح شد و رئیسی دستور داد ضمن دعوت از سازمان محیط‌زیست دلایل صدور چنین بخشنامه‌‌‌ای بررسی شود. دیدار با نمایندگان صیادان بخش دیگری از برنامه‌های روز پنج‌شنبه رئیسی بود‌.

بازدید از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته از نمایشگاه آخرین دستاوردها و توانمندی‌‌‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دربندرعباس بازدید کرد‌. رئیسی در جریان بازدید از این دستاوردها گفت: امروز دشمن توانایی اقدام علیه جمهوری اسلامی را ندارد؛ چون می‌‌‌داند که نیروهای ما، قدرتمند و توانمند هستند. امروز توانایی نظامی، علمی و فناوری کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد. وی تاکید کرد که ایران پاسخ محکمی به ظالمان و تهدیدکنندگان امنیت کشور خواهد داد.

هدیه پنج هزار میلیارد ریالی به بشاگردی‌‌‌ها

در همین حال سفر رئیس‌‌‌جمهور به بشاگرد به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و بارندگی شدید لغو شد. در همین حال به گزارش ایرنا، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به لغو سفر رئیسی به بشاگرد و با بیان اینکه رئیس‌جمهور برای حل دغدغه‌های مردم بشاگرد در بخش آب، راه، آبخیزداری و بهداشت و درمان پنج هزار میلیارد ریال در نظر گرفته است، گفت: این اعتبار هدیه دهه مبارک فجر از طرف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای پیشرفت این منطقه است.

آغاز ساخت نیروگاه اتمی سیریک

آرمان امروز : ناصر شریف لو مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک گفت: این نیروگاه دارای ۴ واحد هزار و ۲۵۰ مگاواتی و در مجموع دارای ظرفیت ۵ هزار مگاوات است.

ناصر شریف لو افزود: این نیروگاه تا سال ۱۴۱۰ به بهره برداری می‌رسد و واحد‌های آن پس از ۵ سال از آغاز ساخت در بازه‌های زمانی ۶ ماهه وارد مدار می‌شوند. وی گفت: اعتبار ساخت نیروگاه اتمی سیریک ۲۰ میلیارد دلار است و در حال مذاکره با کشور‌های جهان از جمله چین و روسیه و استفاده از متخصصان داخلی برای ساخت آن هستیم.

مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک گفت: هر واحد این نیروگاه سالانه ۳۵ تن سوخت هسته‌ای مصرف می‌کند و فعالیت آن‌ها نیز آلاینده‌ای وارد جو نمی‌کند.

ناصر شریف لو افزود: در دوران ساخت نیروگاه ۶ هزار نفر مشغول بکار می‌شوند و پس از بهره برداری نیز برای ۴ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی با مقایسه نیروگاه اتمی و خورشیدی افزود: عمر اولیه نیروگاه‌های اتمی ۷۰ سال و تا ۳۰ سال دیگر نیز قابل تمدید است در حالیکه عمر نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ سال است.

مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک، استفاده نکردن از نفت و تولیدنکردن گاز گلخانه‌ای را از ویژگی‌های مهم نیروگاه اتمی عنوان کرد و گفت: با ساخت نیروگاه اتمی سیریک از مصرف سالانه ۳۶ میلیون بشکه نفت جلوگیری می‌شود.

در همین رابطه رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه نیروگاه هسته‌ای سیریک توسط متخصصان ایرانی ساخته می‌شود، به ایرنا گفت: در جریان ساخت این نیروگاه هیچ کشور خارجی طرف موضوع نیست.

محمد اسلامی افزود: این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری، در سند راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای در افق ۱۴۲۰ مورد توجه قرار گرفته است.  وی اظهارکرد: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه‌های اتمی «ایران هرمز» با ظرفیت ۵ هزار مگاوات (۴ نیروگاه ۱۲۵۰ مگاواتی) در شهرستان سیریک و در راستای اجرای طرح توسعه سواحل مکران بودیم. اسلامی گفت: در سال ۱۴۲۰ باید به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور برسیم که عملیات اجرایی تحقق بخشی از این هدف در سواحل مکران در استان هرمزگان مورد توجه قرار گرفته و امید است با توجه به هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و نیز بر اساس زمان‌بندی‌های در نظر گرفته شده، این طرح اجرایی شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه منابع مالی این پروژه از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی تامین می‌شود، بیان کرد: مطالعات تفصیلی آغاز طرح عملیات اجرایی ساخت نیروگاه هسته‌ای باید روی زمین این نیروگاه انجام شود تا ما بتوانیم طراحی اولیه این نیروگاه را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اکنون زمین مناسب برای ساخت نیروگاه‌های استان هرمزگان را تحویل گرفته‌ایم و مطالعات تفصیلی آن آغاز شده و در حال پیشرفت است؛ در این سایت یک شهرک صنعتی باید ایجاد شود تا بتوانیم پروژه‌هایی با چنین عظمتی را مطابق زمان‌بندی تعیین شده، اجرایی و دنبال کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این «ابر پروژه» با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار اجرایی خواهد شد بنابراین ایجاد زیرساخت‌ها، امکانات و در نظر گرفتن ظرفیت‌های آموزشی تخصصی برای نیروی انسانی در دوره احداث و نیر دوره بهره‌برداری جزو موارد مهمی است که باید به آن توجه جدی شود.

رئیس جمهور در جلسه پیگیری موضوعات ویژه هرمزگان مطرح کرد؛

دستورات رییس جمهور برای حل موضوعات ویژه هرمزگان

 رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات موانع تکمیل پُل خلیج فارس، چگونگی جلوگیری از رسوب کالاها در بنادر، بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری در هرمزگان و توسعه سواحل مکران بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان حضور یافت و ضمن دریافت گزارش از موانع، مشکلات، مسائل و موضوعات اولویت‌دار هرمزگان، دستورات لازم برای رفع یا بررسی این موانع را صادر کرد.

در ابتدای این جلسه موضوع پروژه بزرگ معطل مانده پُل خلیج فارس و دلایل چرایی توقف اجرای این پروژه و همچنین راهکارهای تأمین منابع مالی برای تکمیل آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاون اجرایی رئیس جمهور، روند اجرای این پروژه که اجرای آن مزایای زیادی برای استان به همراه خواهد داشت، از دو دهه پیش و به دلیل عدم تأمین مالی با ۱۵ درصد پیشرفت متوقف مانده است.

رئیس جمهور در ادامه پس از استماع گزارش و پیشنهادهای معاون اجرایی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با تاکید بر ضرورت‌های راهبردی اجرای این طرح، به سازمان منطقه آزاد قشم دستور داد ضمن طرح این مسئله در شورای اقتصاد، اقدامات اجرایی آن را آغاز کند.

پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه‌های ۳۶۰ متری و پایه‌های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده‌رو است که پس از اجرا می‌تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

در ادامه این جلسه موضوع رسوب کالاها در بنادر استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت که رئیس جمهور پس از استماع گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بنادر کشور، «رفع معضل کالاهای رسوبی سنواتی»، «کاهش مدت زمان پاسخ به استعلامات گمرکی از ۱۱ روز به ۶ روز» و «کاهش ۵۰ درصدی بخشنامه‌های گمرکی» را سه اقدام خوب و ارزشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در یکسال اخیر عنوان کرد و سازمان برنامه و بودجه مکلف شد کالاهای اساسی را در اولویت تخصیص ارز قرار دهد.

موضوع بافت ناکارآمد شهری و بازآفرینی آن به عنوان یکی از اولویت‌های استان، سومین مسئله‌ای بود که در نشست پیگیری ویژه استان هرمزگان با حضور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت.

آیت الله رئیسی وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد ظرف حداکثر یکماه برنامه پیشنهادی برای حل مشکل ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی را با هماهنگی استاندار هرمزگان ارائه کند.

در ادامه این جلسه همچنین موضوع ممنوعیت استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در فاصله ۲ کیلومتری سواحل مکران بر اساس ابلاغیه سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح شد.

رئیس جمهور دستور داد ضمن دعوت از سازمان محیط زیست دلایل صدور چنین بخشنامه‌ای بررسی شود.

170677952719191900 copy