تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 7:33
کد خبر : 128716

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود

آرمان شرق-گروه اقتصاد :مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاوردهای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱با بیان اینکه کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق، گفت: فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است به طوری که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود

 فولاد مبارکه؛ یک الگوی ملی

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاوردهای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱با بیان اینکه کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق، گفت: فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است به طوری که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه با طرح این سؤال که مهم‌ترین ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد با توجه‌ به شرایط رقابتی سختی که بر اقتصاد جهانی و کشورمان حاکم است، یک بنگاه اقتصادی باید قابلیت‌های جدید در خود ایجاد کند و همواره با رشد و نوآوری و رفتن به سمت فناوری‌های جدید و افزایش رقابت‌پذیری خود را به‌روز کند. امروزه یک بنگاه اقتصادی موفق باید شفافیت و سلامت در کار داشته باشد و به‌ دور از فساد عمل کند؛ امروزه بنگاه‌ها نمی‌توانند جامعه پیرامونی خود را نادیده بگیرند و باید مانند شهروندی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر و درخشان برای جامعه، خود را مسئول بدانند، بنابراین یک بنگاه اقتصادی نمی‌تواند خود را موفق بداند درحالی‌که برای جامعه پیرامونی خود آسیب داشته باشد.

طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم حدود ۳۴ درصدی در کشور و سهم ۲۰ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و با ظرفیت تولید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار شرکت فولاد مبارکه ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است و این یعنی سهم ۱.۵‌ درصدی شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و سهم ۶.۵ ‌درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد. همچنین زنجیره تأمین گسترده این شرکت مشتمل بر بیش از دوهزارو ۵۰۰ تأمین‌کننده کالا و خدمات و شبکه گسترده مشتریان آن نیز شامل بیش از هزار کارخانه و کارگاه است.

هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای تبدیل‌شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری و قرارگرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان

او با اشاره به طرح‌های توسعه هدفمند فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه را به وسعت ایران می‌بینیم و با توجه‌ به جغرافیای گروه فولاد مبارکه، فلسفه وجودی خود را شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف کرده است و این مهم را رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه بر این باور است که رسالتی بالاتر از تولید محصول دارد و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های کشور از چشم‌اندازهای این شرکت است. فولاد مبارکه تبدیل‌شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری و قرارگرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان را هدف‌گذاری کرده است.

تولید در گروه فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت اسمی

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق گفت: اگرچه در‌حال‌حاضر تولید در صنعت کشور به طور میانگین با ۶۰ درصد ظرفیت و در برخی صنایع با ۳۰ درصد در‌حال انجام است‌ اما خوشبختانه شاهد این هستیم که فولاد مبارکه با صد درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است. د‌رحال‌حاضر تولید گروه فولاد مبارکه ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن است و این گروه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور را بر عهده دارد. با درنظرگرفتن نقش تأثیرگذار فولاد مبارکه و دستاوردهای آن، این شرکت را می‌توان به عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری معرفی کرد.

او با بیان اینکه یکی از مزایای اصلی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در وجود نیروی انسانی مؤثر و متخصص است، گفت: این شرکت امروز با نگاه توسعه ملی در حال فعالیت است و تحقق اهداف خود را بر پنج اصلِ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید؛ توسعه کمی، کیفی و متوازن؛ توسعه سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین و تبدیل‌شدن به صنعت سبز استوار کرده است. اگرچه برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، حرکت و اقدامات خود را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی آغاز کرده و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نائل آمده است.

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در طرح‌های توسعه‌‌ای

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ادامه داد: اگرچه سال گذشته سال افول قیمت‌های فولاد بود، اما گروه فولاد مبارکه با رکوردشکنی‌های متعدد و تولید ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن فولاد توانست عملکرد شایسته‌ای از خود برجای گذارد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید کشور گفت: خوشبختانه طی سال‌های قبل و به طور جدی‌تر و هدفمندتر سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت‌ گرفته است. در فولاد مبارکه به میزان ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیرساختی و زیربنایی تعریف شده است، به همین دلیل ما فولاد مبارکه را شرکتی توسعه‌ای می‌دانیم و در همین راستا با عنایت به دستاوردهای حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید ملاحظه می‌کنیم که رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه رخ‌ داده، ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است. به طور مشخص امسال هدف‌گذاری در این حوزه ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق ۱۴۰۴ به میزان ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است و این درست همان چیزی است که از فولاد مبارکه انتظار می‌رود و رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه توسعه‌های خود را با مشارکت یا احداث واحدهای فولادی و رسیدن به ظرفیت ۱۴ میلیون تن تا افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده است.

هدف‌گذاری فولاد مبارکه کسب درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۱۰ است

وی تصریح کرد: به‌طورکلی کسب درآمد سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار، الگوی ملی بنگاه‌داری، جایگاه اول در رتبه‌بندی برتر کشور (IMI100)، سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع ۲۰ شرکت فولادی در جهان با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از اهداف فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ است.

رشد فزاینده تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

طیب‌نیا در ادامه گفت: در سال قبل به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد ۱۰۴ درصدی به ۳ میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌ درصدی به چهار میلیون و ۵۷ هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰۳ هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد ۶.۷ درصدی به یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد ۴.۷۷ درصدی به ۲۴۶ هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد ۱.۶ درصدی به ۲۵۳ هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد ۳.۲۲ درصد به ۱۷۱ هزار تن افزایش‌ یافته است. در فولاد مبارکه نیز با تولید هفت میلیون ۲۱۶ هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کردیم و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن تختال عبور کرد. ضمن اینکه با عملکرد خوب همکاران مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در این بخش در سال ۱۴۰۱ از یک میلیون و ۴۳۴ هزار تن کلاف فراتر رفت.

رشد ۷۸ درصدی نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه طی ۱۳ ماه یک رکورد است

به گفته او یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فولاد مبارکه پروژه احداث نورد گرم ۲ شرکت به‌منظور تکمیل زنجیره تولید تا ۷.۲ میلیون تن است که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، اکنون بعد از ۱۰ سال با ۱۰ درصد پیشرفت و البته طبق برنامه وارد فاز اجرا شده است. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه با راندمان بالا در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شده و امروز با افتخار به پیشرفت ۷۸ درصدی رسیده است و به یاری خداوند در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد. این در حالی است که اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور ما حدود سه سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این موارد باید به پروژه احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نیز اشاره کرد که هریک آثار و برکات زیادی را برای کشور به همراه دارند.

وی در همین زمینه ادامه داد: احداث خط تولید ورق رنگی باکیفیت و مورداستفاده در صنایع لوازم‌ خانگی و دکوراسیون، تکمیل طرح فولادسازی و ریخته‌گری تختال و بیلت شرکت فولاد سفیددشت، توسعه‌های خطوط نورد سرد و اسیدشویی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بخش‌های دیگری از طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه هستند.

طیب‌نیا درباره اهمیت همکاری پیمانکار و کارفرما تصریح کرد: بروز و ظهور این اصل را می‌توان در میزان پیشرفت پروژه نورد گرم فولاد مبارکه مشاهده کرد. ما تاکنون هیچ پیمانکاری را خلع‌ ید نکرده‌ایم؛ بلکه با نگاه حمایتی شرایطی فراهم کرده‌ایم که حتی ضعیف‌ترین آنها نیز خود را ارتقا دهند و پروژه‌ها را پیش ببرند.

فولاد مبارکه آب را به اصفهان می‌آورد

به گفته طیب‌نیا، پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی یکی از طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی در آن سرمایه‌گذاری کرده و از ابتدا پیگیر آن بوده است. این پروژه را از روز دوم کاری خود در فولاد مبارکه با همکاری مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم که خوشبختانه باقوت در حال پیشرفت است. بر این باوریم که با اجرای این پروژه، مشکل آب کل صنعت استان اصفهان حل خواهد شد و خوشبختانه شاهد این هستیم که این پروژه در ۲۰ جبهه مختلف و چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است. نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی صرفا برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست، چراکه این شرکت بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آب موردنیاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های متعدد از جمله استفاده از پساب تصفیه‌شده صنعتی و شهری در حال تأمین است و به‌طورکلی میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه ۱۴ میلیون مترمکعب بوده و هدف‌گذاری فولاد مبارکه در سه سال آینده این است که برداشت آب خود را از رودخانه زاینده‌رود به صفر برساند. تمامی این اقدامات برای حل مشکل آب اصفهان است که فولاد مبارکه در این پروژه بیش از سهم خود با صرف ارقام سنگینی مشارکت داشته و دارد.

برداشت آب خام فولاد مبارکه به‌عنوان یک الگوی جهانی به کمتر از یک درصد کاهش‌یافته است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه در سال ۱۳۷۰ برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه مصرف ویژه آب ۱۶.۶ مترمکعب بر تن تولید در نظر گرفته شده بود، اما امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که با وجود افزایش تولید و رسیدن به ۷.۲ میلیون تن محصول، با سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب شهری و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید و اجرای ده‌ها پروژه دیگر در سال ۱۴۰۱ مصرف ویژه آب به ۲.۲۸ مترمکعب بر تن تولید کاهش‌ یافته و فولاد مبارکه درباره میزان مصرف آب به‌عنوان یک الگوی جهانی در میان فولادسازان جهان مطرح است.

رشد ۸.۴ درصدی بهره‌وری سرمایه‌های انسانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۰ میزان بهره‌وری نیروی انسانی شرکت ۴۲۹ تن بر نفر بوده است. این در حالی است که با پروژه‌هایی که در این زمینه انجام شده و همچنین با همدلی و همسویی سرمایه‌های انسانی در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۴۶۵ تن بر نفر افزایش‌یافته است.

اشتغال‌زایی در گروه فولاد مبارکه

طیب‌نیا درباره نقش فولاد مبارکه در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان گفت: با وجود اینکه سه هزار نفر در طرح‌های توسعه یک سال قبل مشغول به کار شده بودند، مجددا از محل برگزاری آزمون، زمینه استخدام هزارو ۱۰۴ نفر دیگر را فراهم کردیم که مراحل استخدام آنها در حال انجام است. درعین‌حال پیش‌بینی می‌کنیم که در فرایند تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه آینده بالغ بر شش‌هزارو ۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

در‌حال‌حاضر به طور مستقیم در فولاد مبارکه ۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده، این در حالی است که مجموع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه به ۳۸۰ هزار نفر افزایش‌ یافته است.

وابستگی شدید صنعت کشور به فولاد مبارکه انکارناشدنی است

وی ادامه داد: براساس استراتژی فولاد مبارکه «مسیر ماندگار برای خلق آینده‌ای بهتر»، از رسالت‌های اصلی شرکت است و برای دستیابی به این هدف بزرگ اقداماتی را در دستور کار قرار داده که از آن جمله می‌توان به عملکرد اقتصادی مسئولانه، نوآوری در فناوری، محصول و فرایند، رعایت اخلاق شفافیت و حکمرانی خوب، حمایت از جوامع محلی، تعامل با جامعه، سلامت و ایمنی کارکنان، استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر، اقتصاد چرخشی، مدیریت انرژی، پیشگیری از انتشار گازهای آلاینده هوا و مدیریت بیش‌ از پیش آب و استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد.

اگرچه در سال گذشته با مشکلات جدی نظیر محدودیت شدید انرژی و برخی چالش‌ها در جریان تحقیق و تفحص از شرکت مواجه بودیم؛ پیچیده‌ترین حمله سایبری کشور به شرکت که برای توقف چهار ماه تولید برنامه‌ریزی شده بود و جزء چهار حمله سایبری پیچیده در جهان بود؛ اما خوشبختانه و به لطف خداوند، شاهد این بودیم که در کمتر از ۲۴ ساعت شرایط و روند تولید شرکت به حالت عادی بازگشت. باید در نظر داشته باشیم که متوقف‌شدن فولاد مبارکه ازکارافتادن یک کارخانه نیست، بلکه به معنای توقف صنایعی همچون خودروسازی، لوازم‌ خانگی و دیگر صنایع مهم کشور است.

بزرگ‌ترین توزیع سود در تاریخ بورس کشور در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها، کاهش قیمت فروش و درآمد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهام‌داران شرکت توزیع شد و یکی از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه‌های تاریخ بورس در فولاد مبارکه رقم خورد و طی آن سرمایه فولاد مبارکه با افزایش ۱۳۲ درصدی به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این میزان افزایش سرمایه در یک سال بسیار قابل‌ توجه است.

برداشت آب خام فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود کمتر از یک درصد است

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، میانگین جهانی مصرف آب در صنعت فولاد ۳.۳ مترمکعب بر تن است؛ اما فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در اجرای پروژه‌های کاهش مصرف آب داشته، مصرف آب خود را به‌ ازای تولید هر تن تختال به ۲.۲ مترمکعب آب کاهش داده است. در حال حاضر با اقدامات گسترده‌ای که در این زمینه انجام داده‌ایم، برداشت آب خام فولاد مبارکه با کاهش ۸۶درصدی به کمتر از یک درصد تقلیل یافته است. به‌طورکلی مبلغ ۱.۳ میلیارد یورو پروژه اصلاحی و توسعه‌ای در راستای تغییر الگوی مصرف آب در دست اقدام است.

فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارددلاری که در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب انجام داده، در کشور پیش‌گام است. در‌خصوص کاهش مصرف برق در فولاد مبارکه به این نکته باید اشاره کرد که سال گذشته مصرف برق کاهش درخور توجهی داشت.

صنعت کشور به‌شدت به فولاد مبارکه وابسته است

وی خاطرنشان کرد: حمله سایبری به فولاد مبارکه در سال گذشته بنا بر اعلام سازمان افتا از پیچیده‌ترین حملات سایبری سال‌های اخیر دنیا بوده است که می‌توانست ماه‌ها تولید فولاد مبارکه را مختل کند و از ۱۴ ماه قبل از حمله، برنامه‌ریزی و طراحی شده بود تا این صنعت را از حرکت باز‌دارد. به‌شدت معتقدیم اگر فولاد مبارکه متوقف شود، کل صنعت کشور متوقف و مختل می‌شود. صنعت ما به‌شدت به فولاد مبارکه وابسته است و اگر در دوران تحریم نقش‌آفرینی فولاد مبارکه نبود، واقعا صنایع کشور به‌ زانو درمی‌آمدند؛ چراکه امکان واردات این حجم از انواع ورق‌های فولادی وجود نداشت و ندارد.

صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری فولاد مبارکه از محل بومی‌سازی

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: از زمان راه‌اندازی تاکنون بالغ بر صد هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و بیش از سه‌ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل بومی‌سازی قطعات و تجهیزات حاصل شده است. درعین‌حال، فولاد مبارکه اهمیت زیادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور قائل است تا جایی که ثبت سفارش خرید پنج‌هزار میلیارد تومان از بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه در سال گذشته در این زمینه بوده است.

نهضت بومی‌سازی در فولاد مبارکه امروز به دوران بلوغ خود رسیده است تا جایی که بالغ بر سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی بالغ بر صد هزار قطعه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون صورت‌ گرفته است. به‌طور مشخص در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۲۱ قطعه و تجهیز بومی‌سازی شد که بالغ بر ۱۸۱ میلیون یورو صرفه‌جویی برای شرکت به ارمغان آورده است. علاوه بر این به‌منظور اعتماد به شرکت‌های سازنده داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ثبت سفارش خرید پنج هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت‌ گرفته است و با افتخار اعلام می‌کنیم در‌حال‌حاضر ۶۰۵ شرکت دانش‌بنیان در فهرست تأمین‌کنندگان شرکت فولاد مبارکه وجود دارد.

فولاد مبارکه گاز خود را با نرخ بالاتر از بهای تعیین‌شده جهانی تأمین می‌کند

وی بخش دیگری از سخنان خود را به عوامل مؤثر بر افزایش هزینه‌های خارج از کنترل شرکت اختصاص داد و در این زمینه گفت: با توجه‌ به افزایش هزینه‌ها در نرخ گاز، برق، حمل‌ونقل، مواد اولیه و تورم عمومی شاهد این هستیم که هزینه‌های تولید افزایش‌ یافته است و برخلاف باور برخی افراد که فولاد مبارکه را به استفاده از یارانه و انرژی با نرخ دولتی متهم می‌کنند، این شرکت در سال گذشته و سال جاری گاز خود را با نرخ بالاتر از بهای تعیین‌شده جهانی تأمین کرده است.

نقش ویژه فولاد مبارکـه در تأمین نیاز صنایع کشور باعرضه ۷‌میلیون‌و ۴۰ هزار تن محصول

طیب‌نیا افزود: تأمین بازار داخل همواره از اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه بوده است. درعین‌حال، این شرکت به‌منظور حفظ و بهبود بازارهای صادراتی و تأمین ارز مورد‌نیاز خود در طرح‌های توسعه و تأمین کالا و تجهیزات به صادرات نیاز داشت است، بااین‌حال در سال ۱۴۰۱ حدود هفت‌میلیون‌و ۴۰ هزار تن محصولات شرکت در بازارهای داخلی و یک‌میلیون‌و ۴۶ هزار تن نیز به بازارهای صادراتی عرضه شده است.

به‌طورکلی گذر از مرز صادرات ۲۴ میلیون تن محصولات فولادی تخت، ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلار و فروش بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصولات فولادی تخت در بازارهای داخلی و صادراتی از ابتدا تاکنون از‌جمله مهم‌ترین دستاوردهای فولاد مبارکه بوده است.

اقدامات مثال‌زدنی فولاد مبارکه در توسعه زیست‌بوم نوآوری

وی اقدامات فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان را ارزشمند و کارآمد دانست و گفت: در این حوزه در چندین بخش نوآوری دانشگاهی، نوآوری صنعتی، نوآوری شهری و توسعه زیرساخت نوآوری به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم.

در بخش نوآوری دانشگاهی اقداماتی نظیر تدوین نظام بلوغ همکاری فولاد مبارکه و دانشگاه، عقد تفاهم‌نامه با ۲۱ دانشگاه و مرکز پژوهشی، راه‌اندازی دو هزار مترمربع مرکز نوآوری دانشگاهی و تخصیص بودجه برای حمایت از پایان‌نامه در موضوعات اولویت‌دار انجام شده است.

در بخش نوآوری صنعتی تخصیص ۲۰ هزار مترمربع برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری مجاور شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری در هشت طرح توسعه فناوری به‌عنوان طرح پایلوت به ارزش ۸۰۰ میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری در ۱۸ شرکت دانش‌بنیان به‌منظور توسعه کسب‌وکار به ارزش دو هزار میلیارد ریال و امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد نخبگان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری از اهم اقدامات در این بخش بوده است.

به‌منظور نوآوری شهری هم سه شتاب‌دهنده فعال‌سازی شده و فضای اشتراکی جهت شتاب‌دهی استارتاپ‌ها و استقرار اتاق فکر پیش‌بینی‌شده است.

در بخش توسعه زیرساخت نوآوری نیز ساختار کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بررسی بیش از ۱۸۰ پیشنهاد مشارکت همکاری ایجاد شده است. همچنین احداث چهار هزار مترمربع فضای کارگاهی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و احداث مرکز نوآوری فولاد مبارکه در پارک فناوری دانشگاه تهران آغاز شده است.

دستاوردهای شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در این زمینه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه یک مجموعه تولیدی و صنعتی هستیم، نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسئولیت داریم و تحول بنیادی در این حوزه رقم زدیم؛ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، فولاد مبارکه الگوی ملی است و خواهد بود. به‌جای توزیع پول و اختصاص بسته‌های حمایتی به درخواست‌کنندگان و نیازمندان رویکرد را به تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال‌زایی تغییر داده‌ایم و بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه‌ای مطالعات بسیار خوبی را شروع کرده‌ایم.

وی گفت: امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی و محاصره‌شدگان در برف منطقه کوهرنگ، مشارکت در تأمین صد واحد مسکونی و تأمین ۲۰۰ سری جهیزیه و ۵۰۰ سری لوازم‌خانگی برای مددجویان تخت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، تخصیص اعتبار به‌منظور توسعه اماکن ورزشی فرهنگی و آموزشی شهرستان مبارکه، تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی مناطق محروم با تمرکز بر اشتغال و بهبود معیشت، آغاز طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان با مشارکت شرکت به‌منظور انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال، مشارکت و برپایی گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، حمایت از باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان و سرمایه‌گذاری به‌منظور ارتقای ورزش استان، مساعدت به تعمیر و بازسازی ۶۶ دستگاه آمبولانس از‌کارافتاده مراکز اورژانس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کمک ۱۰ میلیارد تومانی، مساعدت جهت برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین با توزیع بیش از پنج میلیون بطری آب‌معدنی و اعزام هزارو ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ایمن‌سازی راه‌های منطقه اطراف، بخش دیگری از اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است.

نقش‌آفرینی در خلق آینده‌ای بهتر برای کشورمان را رسالت فولاد مبارکه می‌دانیم

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه تصریح کرد: هدف نهایی فولاد مبارکه همان‌طور که اشاره کردیم خلق ارزش مشترک با جامعه، نوآوری و ایجاد رونق اقتصادی و نشاط و امید در جامعه است و بدون شک این رسانه‌های هستند که می‌توانند دستاوردها و پیام‌های امیدبخش فولاد مبارکه را به‌خوبی به آحاد جامعه منتقل و اطلاع‌رسانی کنند. نباید فقط به اخبار منفی و تزریق آنها به جامعه بپردازیم. اتفاقات و موفقیت‌هایی که در فولاد مبارکه به‌دست‌آمده و در حال شکل‌گیری است، حاصل تلاش و تفکر عزیزانی است که از بدو تأسیس تاکنون در این مجموعه زحمت کشیده‌اند و ما امانت‌دار آنها هستیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.