تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 12:12
کد خبر : 141426

چه رنگی احساسات شما را بر می انگیزد؟

چه رنگی احساسات شما را بر می انگیزد؟

آرمان شرق-گروه جامعه: درباره «نظریه رنگ در زمینه» الیوت و مایر بحث کردند که الهام‌بخش تحقیقات درباره آنچه این رشته «فرضیه عاشقانه قرمز» می‌نامد، شد.این ایده ای است که رنگ قرمز جذابیت و احساسات عاشقانه را برمی انگیزد. این متاآنالیز نشان داد که در چندین مطالعه، رنگ قرمز رتبه‌بندی مردان از زنان و رتبه‌بندی زنان از مردان را افزایش می‌دهد، البته با اندازه‌های اثر کوچک اما همچنان قابل توجه.

چه رنگی احساسات شما را بر می انگیزد؟

اندیشه معاصر : روانشناسی رنگ، عاشقانه قرمز، و آرام بخش صورتی چیست؟ از فرضیه قرمز-عاشقانه گرفته تا این ایده که صورتی یک آرامش بخش است. و این یک امر مسلم بین مردم شده است.

روانشناسی رنگ ها، این ایده است که رنگ های مختلف تاثیرات خاصی بر احساسات و خلق و خوی انسان دارند. یک مطالعه نشان داد که رنگ قرمز باعث افزایش رتبه بندی مردان از زنان و رتبه بندی زنان به مردان می شود. درک بهتری در مورد چیزهایی که به احساس افراد در مورد رنگ‌های مختلف کمک می‌کنند، نیاز است.

جنبه نادیده گرفته شده روانشناسی انسان به تأثیر محیط فیزیکی بر سلامت روان و خلق و خوی مربوط می شود. روانشناسی عامیانه به شما خواهد گفت که ساختمان ها، فضاهای بیرونی و دکوراسیون داخلی در تعیین حال و هوا نقش دارند، اما تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع در مجلات روانشناسی وجود دارد.

وقتی به عواملی در محیط فیزیکی فکر می کنیم که ممکن است بر سلامت روان یا خلق و خوی تأثیر بگذارند، رنگ ممکن است به اندازه فضا و ساختار در ساختمان ها و منظره مهم باشد.

رنگ یک جنبه کنجکاو است که می تواند محیط طبیعی و ساخته شده را یکسان کند، اما می تواند به گونه ای متفاوت درک شود و بسته به خاطرات و معانی نسبت داده شده به رنگ های مختلف در افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی بر خلق و خو داشته باشد.

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ دقیقا چیست؟

این ایده این است که رنگ های مختلف تأثیرات خاصی بر احساسات و خلق و خوی انسان دارند. این اصطلاح در بازاریابی، هنر، طراحی و معماری رایج است، اما شواهد تجربی بسیار کمی برای حمایت از فرضیات در مورد روانشناسی رنگ وجود دارد. در واقع، تحقیقات رنگ یک حوزه مطالعه بزرگ است، با این حال تعداد کمی از روانشناسان ایده ها یا شواهد خود را در این زمینه ارائه کرده اند.

یک مقاله جذاب نقش زیست‌ شناسی، طول‌ موج‌ های نور و ریتم شبانه‌ روزی را در درک رنگ مورد بحث قرار داد، با در نظر گرفتن اینکه آیا می‌تواند توضیح دهد که چرا، برای مثال، رنگ آبی قرار است به مردم احساس آرامش بدهد در حالی که قرمز قرار است احساسات قوی را بیدار کند [۱]. ].

در حقیقت، تأثیر رنگ ممکن است به خاطرات تداعی کننده در حس احساسات یا ایده هایی که توسط درک رنگ در دوران کودکی و بزرگسالی، آگاهانه یا ناخودآگاه برانگیخته می شود، بستگی داشته باشد.

حالت و تک رنگ

نمونه ای از تأثیر روندهای فرهنگی محبوبیت قبلی دکوراسیون داخلی تک رنگ است که در آن مردم مبلمان سفید، فرش های کرم رنگ و دیوارهای سفید داشتند. برخی از افراد چنین رنگ‌هایی را آرام‌بخش می‌دانند، اما این ممکن است به خاطر خود رنگ‌ها نباشد، بلکه به دلیل اتفاقاتی است که در اطراف دکوراسیون با چنین رنگ‌هایی در گذشته یا هنجارهای فرهنگی در مورد آنها رخ داده است.

هنگامی که آهنگ های تبلیغاتی مردم را تشویق می کردند که «آن شیوه» را کنار بگذارند، این احساس به آن ها می رسید که دکوراسیون داخلی متشکل از الگوهای گل و رنگ های شلوغ کهنه شده است، بنابراین جای تعجب نیست که چنین افرادی از روند تک رنگ استقبال کنند. همزمان، این روند در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پرطرفدار نشان داده می‌شد که مجموعه‌های تک رنگ را نشان می‌دادند که جالب و مد روز به نظر می‌رسیدند.

فرضیه قرمز-عاشقانه و صورتی آرامش بخش

یک متاآنالیز برای کشف آنچه که محققان “فرضیه عاشقانه قرمز” می نامند انجام شد – چیزی که افرادی که رامک ها را تماشا می کنند متوجه آن شده اند [۲].

در مقدمه خود، محققان درباره روندهای جذاب رنگ، مانند مد برای رنگ آمیزی زندان ها و بازدید از رختکن تیم های فوتبال به رنگ صورتی بحث کردند. این ایده که صورتی یک آرامش‌بخش است از تحقیقاتی الهام گرفته شده است که نشان می‌دهد رنگی است که پرخاشگری را کاهش می‌دهد [۳].

متاآنالیزورها [۲] همچنین درباره «نظریه رنگ در زمینه» الیوت و مایر بحث کردند که الهام‌بخش تحقیقات درباره آنچه این رشته «فرضیه عاشقانه قرمز» می‌نامد، شد.

این ایده ای است که رنگ قرمز جذابیت و احساسات عاشقانه را برمی انگیزد. این متاآنالیز نشان داد که در چندین مطالعه، رنگ قرمز رتبه‌بندی مردان از زنان و رتبه‌بندی زنان از مردان را افزایش می‌دهد، البته با اندازه‌های اثر کوچک اما همچنان قابل توجه.

این نشان داد که این روند ممکن است با گذشت زمان کاهش یافته باشد، احتمالاً به دلیل تغییر در روندهای فرهنگی در مورد رنگ قرمز. این امکان وجود دارد که مردم با دیدن رنگ قرمز به عشق فکر کنند زیرا مردم آن تداعی ها را در فیلم ها، جعبه های شکلات، بادکنک های عاشقانه و دیگر نمایش های فرهنگی عاشقانه دیده اند.

زیست شناسی در مقابل فرهنگ در روانشناسی رنگ

در حالی که مطالعاتی در مورد بیولوژی درک رنگ وجود دارد، کمتر در مورد تأثیر رنگ در محیط فیزیکی ساخته شده بر خلق و خو و سلامت روان انسان از یک لنز فرهنگی شناخته شده است. شاید محققان با تلاش برای ارائه تئوری های بیولوژیکی در مورد اینکه رنگ قرمز، آبی یا چیز دیگری بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، سؤالات اشتباهی می پرسند.

در بررسی اینکه آیا روانشناسی رنگ ها وجود دارد یا خیر، یک سوال بهتر درک چیزهایی است که به احساس افراد در مورد رنگ های مختلف کمک می کند. این کلید درک نقش رنگ در درمان و روانشناسی مثبت خواهد بود.

منابع

O’connor, Z. (2011). روانشناسی رنگ و رنگ درمانی: Caveat Emptor. تحقیق و کاربرد رنگ، ۳۶ (۳)، ۲۲۹-۲۳۴.

Lehmann, G. K., Elliot, A. J., & Calin-Jageman, R. J. (2018). متاآنالیز تأثیر رنگ قرمز بر جذابیت درک شده روانشناسی تکاملی، ۱۶(۴)، ۱۴۷۴۷۰۴۹۱۸۸۰۲۴۱۲.

Schauss, A. G. (1979). اثر آرامش بخش رنگ رفتار پرخاشگرانه و خشونت احتمالی را کاهش می دهد. مجله روانپزشکی ارتومولکولی، ۸، ۲۱۸-۲۲۱.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.