تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 7:14
کد خبر : 144291

چراغ سبز ایران به میانجی گری عمان

چراغ سبز ایران به میانجی گری عمان

آرمان شرق-گروه بین الملل:در آخرین اظهارات در رابطه با مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا، کنعانی درباره رایزنی یکشنبه شب وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عمان در تهران گفت: محور گفت‌ و گوها روابط دوجانبه و مسئله مهم فلسطین بود اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ ها و ابتکارعمل‌ هایی که داشت، درباره مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد.جمهوری اسلامی از اهتمام همراه با حسن نیت عمان استقبال می ‌کند و از این که عمان بتواند ایفای نقش کند، استقبال می ‌کند.

چراغ سبز ایران به میانجی گری عمان

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در آخرین اظهارات در رابطه با مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا، کنعانی درباره رایزنی یکشنبه شب وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عمان در تهران گفت: محور گفت‌ و گوها روابط دوجانبه و مسئله مهم فلسطین بود اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ ها و ابتکارعمل‌ هایی که داشت، درباره مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد.

جمهوری اسلامی از اهتمام همراه با حسن نیت عمان استقبال می ‌کند و از این که عمان بتواند ایفای نقش کند، استقبال می ‌کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر «رافائل گروسی» درباره برنامه هسته ‌ای جمهوری اسلامی و همچنین رایزنی اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: از مدیرکل آژانس انتظار داریم مسائل مربوطه را از لحاظ فنی بیان و به دور از شائبه‌های سیاسی مطرح کند.

وی افزود: موضوعات سیاسی ما با اروپا، قابل توجه است، ضمن این که اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مرتبط با ایران خصوصا برجام و آژانس با مواضعی که اتخاذ می ‌کنند، رویکردی غیرسازنده است.

کنعانی گفت: ما بارها تاکید کردیم، در حالی که ایران ذیل برجام، به تعهدات خود پایبند بود و ۱۵ گزارش آژانس هم موید آن بود، این آمریکا بود که به صورت یک جانبه و غیرقانونی از آن خارج و تحریم‌ علیه ایران اعمال کرد.

وی تصریح کرد: این نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است. بر اساس برجام، تعهدات، متقابل است. جمهوری اسلامی پس از یک سال خویشتنداری در مقابل اقدامات آمریکا و بی ‌عملی اروپا، حقوق خود را در برجام ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق، برخی گام‌های جبرانی را اتخاد کرد.

کعانی گفت: مدیرکل آژانس و تروئیکای اروپایی مواضعی را اتخاد کردند که اساسا به معنای نادیده گرفتن این واقعیات است. متاسفانه آن‌ها توجهی به عدول آمریکا از تعهدات و بی‌عملی اروپا ندارند و اتهامات یک جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌ کنند.

در گفت ‌و گوی تلفنی وزیر خارجه با بورل، بحث همکاری با آژانس مورد تبیین قرار گرفت؛ اینکه ایران بر اساس موافقتنامه جامع پادمان به همکاری با آژانس ادامه می ‌دهد و همکاری ایران با آژانس سازنده و مبتنی بر مسئولیت ‌پذیری ایران بوده و این که برخی طرف‌ های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس‌ های آژانس پیگیر رویکردهای سیاسی در قبال ایران باشند.

مسئله فلسطین و غزه هم به صورت جدی با بورل مورد توجه قرار گرفت و انتظارات ایران از اروپا مطرح شد. ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با بحران غزه و در ضدیت با حملات رژیم به غزه توجه دارد و به آن ‌ها اهتمام می ورزد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که  پیش‌تر سید بدر البوسعیدی ۲۶ تیر ماه سال‌جاری سفری چند‌ ساعته به تهران داشت و با حسین امیرعبداللهیان در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار کرد.

پس از آن هم وزرای خارجه در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات کرده بودند. وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عمان جمعه شب دهم آذر ماه و در پی دور جدید حملات اسرائیل به غزه تلفنی درباره اوضاع این باریکه گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که قسمت محرمانه گفت و گوها دررابطه با مذاکرات ایران و آمریکا و میانجی گری عمانی هاست.

میانجی گری که از سوی سخنگوی وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفته و روی خوش به آن نشان داده اند.

علی اصغر زرگر در این رابطه می گوید: از زاویه چنین اتفاقی است که به نظر می‌رسد دیپلمات عمانی روانه تهران شده تا پیام‌های احتمالی میان ایران و آمریکا بر سر محدودسازی تنش و جلوگیری از سرایت بحران به سطح منطقه را با همتای ایرانی مورد رایزنی قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران در طول هفته‌های گذشته هشدار داده که در صورت عدم‌توقف جنگ، آتش‌بس و ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه، منطقه در وضعیت انفجار قرار خواهد گرفت. وضعیتی که طبیعتا برای برخی بازیگران آسیب‌پذیر همچون دولت‌های عرب خلیج فارس می‌تواند بیشترین تاثیر را در پی داشته باشد.

وی افزود: هر چند در طول این ماه‌ها ایران و آمریکا در تلاش بوده‌اند تا با مدیریت تنش‌ها؛ غنی‌سازی، تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده را مورد نظر قرار دهند و به مدلی از یک تفاهم نانوشته دست پیدا کنند.

زرگر ادامه داد: تفاهمی که البته پس از عملیات ۷ اکتبر و گسترش جنگ میان اسرائیل و حماس، منجر به تشدید برخورد میان گروه‌های مقاومت نزدیک به ایران در عراق و سوریه با نیرو‌های آمریکایی شده است و این بیم وجود دارد که به سرعت تغییر کند و وضعیت متفاوتی را پیش روی دو کشور قرار دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.