تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 7:36
کد خبر : 141644

پیام های میدانی ایران و آمریکا / امکان ورود بازیگر چهارم هم به معادله نبرد با اسرائیل

پیام های میدانی ایران و آمریکا / امکان ورود بازیگر چهارم هم به معادله نبرد با اسرائیل

آرمان شرق-گروه بین الملل:در این مرحله باید نیروی چهارمی هم به میان می آمد آن هم با سورپرایزهای برهم زننده برداشت‌های راهبردی طرف مقابل؛ استفاده انصارالله از موشک‌های با برد دو هزار کیلومتر و سرجنگی یک تنی و پهپادهایی با بمب‌های ۴۰کیلویی که جنوب اسرائیل را هدف قرار می‌داد. اگرچه این ابزارها توسط آمریکا رهگیری شد ولی پیام لازم را مخابره کرد؛دوری مسافت یکی از نیروهای بازدارنده باعث نمی شود که از حضور در عملیات میدانی باز بماند.

پیام های میدانی ایران و آمریکا / امکان ورود بازیگر چهارم هم به معادله نبرد با اسرائیل

هادی خسروشاهین

آرمان امروز : در رابطه با حوادث اخیر منطقه به نظر می رسد در پشت پرده و از طریق کانال های محرمانه پویایی های بزرگی در جریان است اما واقعیت این است که همه این پویایی ها به دو نقطه ختم می‌شوند. تهران و واشنگتن.

این فرضیه با تحولات میدانی نه در غزه بلکه در سراسر منطقه نیز قابل تایید است.

در حوزه کانال ها محرمانه شاهد دوئل پیام ها هستیم؛از یک طرف ایران احتمالا از هفته دوم منازعه پیام هایی از طریق واسطه های منطقه ای به واشنگتن و تل آویو مخابره کرده است مبنی بر اینکه هرگونه ورود زمینی به جنگ گسترده منطقه ای منجر خواهد شد. در نقطه مقابل همزمان با سفر بلینکن به قطر نیز پیامی نیز از واشنگتن به تهران از طریق دوحه انتقال داده شده است که ورود بازیگر سوم به معادله غزه با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد اما پیام های دیپلماتیک در صورتیکه ردپایی در حوزه میدان نداشته باشند؛نارس هستند و بدون تأثیرگذاری لازم.

پس دو طرف در عرصه میدانی نیز دست به کار شدند تا از این پیام های محرمانه پشتیبانی به عمل آورند. در این چارچوب طبیعی است که ایران نشان دهد که برای چنین جنگی از هر حیث آمادگی دارد هم خودش و هم بازیگران غیر دولتی متحدش که از شرق دریای سرخ تا شرق دریای مدیترانه پراکنده‌اند.

پس در گام اول ایران خود به جابجایی نیروهای خود در سوریه پرداخت؛یعنی نیروها از شمال سوریه و مناطقی چون حلب به جنوب شام منتقل شدند.

در گام دوم باید لایه اول شبکه بازدارندگی در میدان به عملیات تاکتیکی دست می زد؛ لایه اول که هدف‌گذاران هستند حضور نظامی آمریکا را در منطقه در کانون توجه قرار می دهند و درصددند با اقدامات نامتقارن هزینه حفظ و افزایش نیروها در منطقه را افزایش دهند. نقطه تجمیع این گروه در شام و بین النهربن است.در همین چارچوب ۱۳عملیات طی یک هفته علیه پایگاههای آمریکایی انجام شد که نتیجه اش زخمی شدن ۲۴نظامی آمریکایی بود.

این اقدامات صرفا جنبه تاکتیکی داشت اول برای اینکه نشان دهد که پیام مخابره شده از تهران به واشنگتن از منطق و امکان عملیاتی هم برخوردار است و در مرحله دوم تا جای ممکن هزینه افزایش نیروهای و تجهیزات آمریکایی را در منطقه افزایش دهد؛پس این اقدامات با یک شیب ملایم به نقطه اوج می رسند تا دو هدف مهم را تامین و تضمین کند. اما در گام سوم هم لایه دوم شبکه منطقه ای ایران می بایست فعال شوند.یعنی حزب الله و انصارالله و نیروی بدر. فعال شدن نه در ابعاد راهبردی بلکه برای ضربه های تاکتیکی صرفا بر اسرائیل(وظیفه لایه دوم تمرکز بر بازیگران رقیب منطقه ای ایران است). از همین رو حزب‌الله در شمال اسرائیل بی وقفه به هدایت عملیات نظامی تاکتیکی در این منطقه مبادرت ورزید تا باز دو هدف مورد پیگیری قرار گیرد؛ اول اینکه حزب الله در آمادگی کامل برای ورود به جنگ است و دوم اینکه حزب الله حتی به شیوه تاکتیکی نمی‌گذارد اسرائیل از ناحیه شمال احساس امنیت کند.

حال در این مرحله باید نیروی چهارمی هم به میان می آمد آن هم با سورپرایزهای برهم زننده برداشت‌های راهبردی طرف مقابل؛ استفاده انصارالله از موشک‌های با برد دو هزار کیلومتر و سرجنگی یک تنی و پهپادهایی با بمب‌های ۴۰کیلویی که جنوب اسرائیل را هدف قرار می‌داد. اگرچه این ابزارها توسط آمریکا رهگیری شد ولی پیام لازم را مخابره کرد؛دوری مسافت یکی از نیروهای بازدارنده باعث نمی شود که از حضور در عملیات میدانی باز بماند.

پس خطر نه فقط از جانب حزب الله برای اسرائیل است بلکه امکان ورود بازیگر چهارم هم به معادله نبرد با اسرائیل وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.