تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 8:53
کد خبر : 144188

پشت پرده دیپلماسی قطری

پشت پرده دیپلماسی قطری

آرمان شرق-گروه بین الملل:وزارت خارجه قطر اعلام کرد که آتش بس روز جمعه ۲۴ نوامبر ساعت ۷ صبح در غزه اجرایی می شود.قطر یکی از معدود کشورهایی است که همزمان خطوط ارتباطی باز با اسرائیل و حماس دارد و در جنگ میان این دو طرف که از ۷ اکتبر آغاز شده به عنوان مذاکره کننده اصلی ظاهر شده است. مهران کامروا، استاد علوم سیاسی می‌گوید که ارتباط شخصی قطر با شخصیت‌های کلیدی حماس شاید مهم ترین عامل توانایی قطر برای مذاکره موثر در این درگیری باشد.

پشت پرده دیپلماسی قطری

 

آرمان امروز-سرویس بین الملل: مذاکره‌کنندگان قطر در روزهای اخیر می‌دانستند که اسرائیل و حماس هنوز در مورد زمان یا چگونگی آغاز آتش‌بس و مبادله به توافق نرسیده‌اند. یک منبع آگاه در مورد مذاکرات به رویترز می‌گوید: «لازم بود همه نکات در توافق روشن شود و مطمئن شویم که آنها برای اسرائیل و حماس یکسان هستند. به عنوان مثال، طرف اسرائیلی متعهد شده بود تانک‌هایی را که از آنها استفاده می‌کرد در داخل نوار غزه پارک کند اما هیچ کس در مورد معنای واقعی این اقدامات در عمل توافق نکرده بود.» به گفته این منبع، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر برای متمرکز ماندن بر این فرآیند، برنامه‌های خود را تغییر داد و سفرهای برنامه‌ریزی شده به مسکو و لندن را لغو کرد.

این منبع گفت که شیخ محمد در بعدازظهر روز چهارشنبه، ۲۲ نوامبر، در یکی از دفاتر خود در دوحه، دور جدیدی از مذاکرات را تنها چند ساعت پس از اعلام آتش بس آغاز کرد.به گفته یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع، رویکرد قطری‌ها به میانجی‌گری، به جای انتقال پیام‌ها از یک طرف به طرف دیگر، فعال بودن و تلاش برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر نیز بوده است. دوحه قبلاً از چنین تاکتیک‌هایی برای فشار آوردن به راه‌حل‌هایی برای رفع شکاف‌ها در خواسته‌های اسرائیل و حماس استفاده کرده بود، به‌ویژه زمانی که مذاکره‌کنندگان قبل از اولین اعلام آتش‌بس به موضوع حساس گروگان‌ها پرداختند.وزارت خارجه قطر به خبرنگاران گفت که حماس و اسرائیل تا اوایل صبح روز ۲۳ نوامبر در دوحه مذاکره کردند و بر روی طرحی برای اجرای توافق آتش بس در روز بعد به توافق رسیدند. در آغاز مذاکرات، دولت نتانیاهو گفته بود که زندانیان فلسطینی را که در اسرائیل نگهداری می‌شوند با گروگان‌های غزه مبادله نخواهد کرد.

به گفته افراد آشنا با مذاکرات، حماس که در سال ۲۰۱۱ به آزادی بیش از هزار زندانی فلسطینی در اسرائیل در ازای آزادی یک سرباز اسرائیلی دست یافته بود، در این مذاکرات هم خواسته‌های زیادی را مطرح کرده بود. دو طرف در نهایت بر سر نسبت سه اسیر فلسطینی به ازای هر گروگان غیرنظامی توافق کردند.یکی از افراد قطری درگیر در مذاکرات می‌گوید این کشور به طرفین اعلام کرده که اگر می‌خواهند قطر فقط مانند پستچی باشد و نامه‌ها را به دو طرف تحویل دهد، احتمال اینکه این گفتگوها با توافق به پایان برسد، کم خواهد بود. او همچنین اضافه می‌کند که به طرفین گفته قبل از ارسال پیشنهاد خود به طرف دیگر، با تیم قطری گفتگو کنند و مذاکراتی صورت گیرد و سپس پیشنهاد خود را ارسال کنند. این منبع قطری گفت که مذاکره‌کنندگان که برخی از آنها از سال ۲۰۱۴ در میانجی‌گری‌های اسرائیل و حماس شرکت داشته‌اند، همچنین باید یک عنصر حیاتی را بررسی می‌کردند و آنهم طراحی یک مکانیزم حفاظتی برای اطمینان از اینکه هرگونه نقض کوچک در آتش‌بس باعث فروپاشی آن نمی‌شود.

بر اساس اعلام این مقام قطری، دوحه موفق شده هر دو طرف را وادار کند که رویه‌های خاصی را که باید در صورت وقوع حادثه دنبال کنند با بررسی سناریوهای دقیق مانند تیراندازی یا حرکات تانک امضا کنند. به گفته این منبع، این مکانیسم مدت کوتاهی پس از اجرایی شدن آتش بس، زمانی که سربازان اسرائیلی به سوی فلسطینی هایی که قصد حرکت به سمت شمال غزه را داشتند، شلیک کردند، فعال شد. پس از پایان این جلسه ماراتن وار، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که آتش بس روز جمعه ۲۴ نوامبر ساعت ۷ صبح در غزه اجرایی می شود.قطر یکی از معدود کشورهایی است که همزمان خطوط ارتباطی باز با اسرائیل و حماس دارد و در جنگ میان این دو طرف که از ۷ اکتبر آغاز شده به عنوان مذاکره کننده اصلی ظاهر شده است. مهران کامروا، استاد علوم سیاسی می‌گوید که ارتباط شخصی قطر با شخصیت‌های کلیدی حماس شاید مهم ترین عامل توانایی قطر برای مذاکره موثر در این درگیری باشد.

او در ادامه به رویترز می‌گوید: «قطری‌ها به مقام‌های حماس می گویند، ما یک دفتر و پشتیبانی لجستیکی با هزینه هنگفت به شما ارائه کرده‌ایم، ما تنها کسانی بودیم که وقتی نیاز داشتید در کنار شما بودیم و حالا وقت آن است که شما هم لطفی به ما بکنید.» چند روز پس از آغاز آتش بس، السلیتی، میانجی قطری، در گفتگو با رویترز گفت که کار او هنوز به پایان نرسیده است. این کارمند دولتی که از سال ۲۰۱۴ در میانجی‌گری‌های اسرائیل و حماس شرکت داشته، می‌گوید: «در ابتدا فکر می‌کردم دستیابی به توافق سخت‌ترین گام خواهد بود. من دریافته‌ام که حفظ آن توافق به همان اندازه چالش برانگیز است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.