تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 15:05
کد خبر : 69631

احیای برجام نزدیک است

احیای برجام نزدیک است

ارمان شرق- دولت بایدن می داند که اگر بخواهد سیاست های خود را در خاورمیانه پیش ببرد و تعهداتش را کاهش داده و متمرکز بر روی چین و روسیه شود، راهی به جز احیای برجام ندارد. پس دولت او برای احیای برجام مصمم است. با این حال دموکرات ها هم ترجیح می دهند که همه تحریم ها علیه ایران برداشته نشود چرا که به برخی از آنها برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارند.

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی اهمیت رفع اختلافات ایران با غرب و اثر آن بر روابط با کشورهای شرقی پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، مرتضی مکی در خصوص اهمیت روابط ایران با کشورهای غربی و تاثیر آن بر روابط با کشورهای شرقی گفت: مشکل ایران با کشورهای غربی تاثیرات خودش را در رابطه با کشورهای شرقی هم گذاشته است. تا زمانی که تحریم های ایران لغو نشود و احیای برجام صورت نگیرد، قطعا نمی توانیم پیوندهای خود را با کشورهای شرقی تقویت کنیم. روابط ما با این کشورها هم درگیر مناسبات با غرب است. پول های بلوکه شده ما در شرق اسیا تحت تاثیر تحریم هایی است که امریکا علیه ایران اعمال کرده است. تا زمانی که ما نتوانیم روابط خود را با غرب ترمیم کنیم، قطعا با شرق هم نمی توانیم مناسبات خوبی داشته باشیم. ایران کشوری بین المللی است و کشوری است که ظرفیت مناسبی برای ارتباط موازی با همه کشورهای جهان دارد. از این جنبه باید استفاده شود. این اتهام زنی هایی که به دولت یازدهم زده می شد بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی داشته است. ما طی چند سال گذشته روابط گسترده ای با روسیه و چین داشته ایم. نکته ای که باید در سطح کلان مورد توجه قرار بگیرد این است که منافع ملی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی در ادامه در خصوص نتایج مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین درروزهای گذشته به تحقق احیای برجام نزدیک تر شده. آنهم به اراده ایران بر می گردد که قصد دارد تحریم ها را لغو کند. تمام طرفین برجام هیچ آلترناتیوی برای آن ندارند. و نمی دانند که چگونه باید بدون برجام تحریم ها لغو شود و به اهدافشان هم برسند. در داخل امریکا توافق هسته ای مخالفان سر سختی دارد اما دولت بایدن می داند که اگر بخواهد سیاست های خود را در خاورمیانه پیش ببرد و تعهداتش را کاهش داده و متمرکز بر روی چین و روسیه شود، راهی به جز احیای برجام ندارد. پس دولت او برای احیای برجام مصمم است. با این حال دموکرات ها هم ترجیح می دهند که همه تحریم ها علیه ایران برداشته نشود چرا که به برخی از آنها برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.