رضا وطنخواه یکی از بازیکنان پرافتخار پرسپولیس در دهه پنجاه بازی‌های بسیار خوبی را در تیم سرخپوش پایتخت ارائه داد و از تیم شاهین به پرسپولیس پیوست.

وی معتقد است بازیکن حق دارد به فکر آینده‌اش باشد اما وقتی احساسات هوادار را در نظر نمی‌گیرد قطعاً بعد از خداحافظی‌اش جایگاه و محبوبیتش را در بین اغلب هواداران از دست خواهد داد. مدافع اسبق پرسپولیس از جدایی عیسی آل‌کثیر انتقاد کرده و معتقد است او باید خیلی از چیزها را در جدایی‌اش از پرسپولیس لحاظ می‌کرد.

‌در رابطه با جدایی مهاجم سابق پرسپولیس و پیوستنش به سپاهان گویا خیلی حرف برای گفتن داشتید؟
من واقعاً قصد توهین و بی‌احترامی به کسی را ندارم اما فکر می‌کنم مهاجمی که به پرسپولیس می‌آید و در این تیم اسم و رسمی برای خودش به هم می‌زند حتماً رسم معرفت را به جا بیاورد. من نمی‌گویم بازیکن فکر آینده‌اش نباشد اما حتماً باید طوری تصمیم بگیرد که به فکر بعد از خداحافظی‌ و ذهنیتی که از خودش در جامعه به یادگار می‌گذارد هم باشد. یک مثال ساده بزنم؛ وقتی بازیکنی می‌تواند با یک پرس چلوکباب سیر می‌شود نیازی ندارد که ۱۰ پرس چلوکباب بخرد. من می‌گویم بازیکن باید از فردای خودش بترسد و وقتی در یک تیم معروف می‌شود باید به هوادار و مردم احترام بگذارد و گذشته و شرایطش را فراموش نکند که چطور تیم و هوادار در سخت‌ترین شرایط پای او ایستادند تا او باز هم بتواند بعد از مصدومیتش خودش را پیدا کند. بازیکن نباید فقط به پول فکر کند چون مردم و هوادار او را بعد از فوتبالش هم قضاوت خواهند کرد و او باید سال‌ها بین همین مردم یک عمر زندگی کند. از سوی دیگر وقتی شنیدم مهاجم جدا شده از پرسپولیس پیراهن خودش را که به یادگار به هوادار داده بوده از او پس گرفته واقعاً ناراحت شدم چون هر چه فکر کردم برای این کار توجیهی پیدا نکردم. من از تیم شاهین به پرسپولیس پیوستم و زمانی که با پرسپولیس آخرین بازیم را مقابل همین تیم انجام دادم کفش‌هایم را به یکی از هواداران فوتبال دادم تا به این ترتیب تا حدودی بتوانم به هوادار و هوادارانی که یک عمر مرا تشویق و حمایت کردند احترام بگذارم و بعد از فوتبالم هم در دانشگاه تدریس کردم و بابت عشقی که از مردم و گذشته‌ام داشتم همیشه خرسند بودم و به خودم می‌بالم. پرسپولیس مهاجم بزرگی مانند مرحوم صفر ایرانپاک و همایون بهزادی و خیلی از بزرگان دیگر را داشته که در زمان زنده بودن و حتی الان که در این دنیا نیستند جایگاه خاصی بین مردم دارند به همین دلیل است که می‌گویم بازیکن باید فکر بعد از فوتبالش هم باشد.

‌در رابطه با کنار گذاشتن کریم باقری که به شکل نسبتاً عجیبی هم انجام شد چه صحبتی دارید؟
خوشحالم که گل محمدی هست اما ناراحتم که چرا کریم رفت. بازیکنی که هیچکس چه در زمان مربیگری و چه در زمان بازیگری او را از یاد نمی‌برند و آن شوت‌ها و آن نمایش‌های درخشان همیشه مقابل چشم مردم است.

‌در رابطه با تقویت تیم پرسپولیس نیاز تیم را در چه پست‌هایی می‌دانید؟
این مسأله که به سرمربی تیم باز می‌گردد اما به هر حال چون بازی‌های آسیایی هم در میان است حتماً باید چند بازیکن جدید به خدمت گرفته شود. ما ذاتاً از تیم‌های عربستانی بهتریم و باور کنید زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم بازیکنان تیم‌های عربی را مسخره می‌کردیم اما الان آنها خیلی بازیکن خارجی گرفتند به همین دلیل بازی با چنین تیم‌هایی راحت نیست. ما دو دوره در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا در فینال هم حضور داشتیم اما این بار شرایط خیلی سخت‌تر است. در یک طرف تجربه قرار دارد اما باید در طرف دیگر بازیکنان بزرگ دنیا را هم در نظر گرفت که این مسأله کار ما را دشوار می‌سازد. هر چند اسم من وطنخواه است و من تیم وطنم را دوست دارم و آرزویم قهرمانی و موفقیت و حتی قهرمانی در آسیاست اما برای بررسی دقیق باید همه موارد را در نظر گرفت.

‌در پرسپولیس در چه پستی بازی می‌کردید؟
پست اصلی من در تیم ملی و پرسپولیس دفاع چپ بود اما در پست دفاع وسط و هافبک چپ هم بازی می‌کردم.

‌زمانی خودتان مربی تیم ملی بودید و تیم ملی در آن زمان به‌عنوان سومی رسید. با وجود این فکر می‌کنید تیم ملی فعلی‌مان می‌تواند درجام ملت‌های آسیا با تغییراتی که در سطح سرمربی و کادر فنی‌اش داشته موفق شود؟
من واقعاً دوست دارم که تیم ملی کشورم با مربی وطنی موفق شود اما ما باید تعارف را کنار بگذاریم چون کار برای ما با وجود عربستان و ژاپن و کره و استرالیا خیلی سخت است از این‌رو نمی‌توان به قهرمانی خوشبین بود. از سوی دیگر وقتی این مسائل و واقعیت‌ها را در نظر می‌گیرم به این نتیجه می‌رسم که اگر تیم ملی مانند زمان سرمربیگری مرحوم دهداری که خودم هم یکی از مربیانش بودم در جام ملت‌های پیش رو به رده سومی هم برسد کار بزرگی را انجام داده است.