خوش‌بین باشید!

دنیای اقتصاد : هفته چهارم از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و نمایندگان ایران نخستین بازی از دور برگشت را هم انجام دادند. تا اینجا تکلیف یکی از تیم‌های ایرانی یعنی نساجی مشخص شده که دو بازی باقی‌مانده‌اش تشریفاتی خواهد بود، اما برای پرسپولیس و سپاهان، معادلات صعود به‌شدت پیچیده شده است.

حقیقت اینجاست که نقره‌داغ سنگین AFC بابت اتفاقات ورزشگاه نقش جهان که دست آخر هم کسی بابت سوءمدیریت آن پاسخگو نبود، باعث شد تا سپاهان با وجود نمایش‌های خوبی که در این فصل لیگ قهرمانان داشته اکنون بابت رسیدن به دور حذفی نگران باشد. طلایی‌پوشان دوشنبه عالی‌ترین پیروزی یک تیم غرب آسیایی در فرمت جدید لیگ قهرمانان را با ۹ گل برابر آلمالیق جشن گرفتند، اما اکنون ۷ امتیازی هستند و در رده دوم گروه C قرار گرفته‌اند. وضعیت پرسپولیس هم که پس از تساوی ناامید‌کننده برابر استقلال در تاجیکستان مشابه سپاهان شده و آنها هم ۷امتیاز دارند.

لازم به یادآوری است که از سال ۲۰۲۱ به بعد، از ۵ گروه غرب و ۵ گروه شرق آسیا به علاوه تیم‌های نخست، ۳ تیم برتر دوم در گروه‌های پنج‌گانه به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. اگر همین حالا بخواهیم تیم‌های برتر دوم را به عنوان صعودکننده مشخص کنیم، تیم اصفهانی پشت سر نوبهار ازبکستان به دور حذفی می‌رسد، اما شاگردان یحیی گل‌‌محمدی به خاطر یک گل زده کمتر نسبت به نسف قارشی ازبکستان (تیم دوم گروه B) که مثل آنها هفت امتیازی است، نمی‌تواند به دور یک‌هشتم نهایی راه پیدا کند پس اینجاست که اهمیت دو بازی باقی مانده برای نمایندگان ایران مشخص می‌شود.

پرسپولیس در دیداری دشوار در عربستان باید به مصاف النصر برود. هرچند صعود هم‌تیمی‌های کریس رونالدو قطعی شده، اما برتری برابر این تیم پرستاره آن‌هم با وضعیت فعلی پرسپولیس خیلی دشوار است. البته سرخ‌پوشان در آزادی هم برابر الدحیل بازی دارند که با توجه به حذف حریف، شاید بتوان گفت که پیروزی در نبرد آخر محتمل به نظر می‌رسد. از آن طرف سپاهان در آزادی باید از نیروی هوایی که هم امتیاز آنهاست میزبانی کند و با توجه به تساوی دور رفت، از قدرت نماینده عراق باخبر است. حریف آخر هم الاتحاد است که در این روزها اوضاع خوبی ندارد تا حدی که نونو اسپریتو سرمربی‌اش هم اخراج شده است. پس باید یک بار دیگر افسوس خورد که شاگردان ژوزه مورایس شانس تقابل با نسخه ضعیف الاتحاد آن‌هم بدون کریم بنزما در آن زمان را از دست دادند.

چیزی که مشخص است، دو نماینده باقی مانده ایران در لیگ قهرمانان باید حداقل یکی از دو بازی باقی مانده خود را پیروز شوند تا شانس صعودشان زنده بماند. در فصل گذشته الریان قطر با ۱۳ امتیاز در صدر جدول تیم‌های دوم قرار گرفت و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. شباب الاهلی امارات با ۱۰ امتیاز دوم و نسف قارشی ازبکستان با ۹ امتیاز سوم شدند و صعود کردند. هرچند در سال ۲۰۲۱ تیمی مثل السد با ۱۰ امتیاز هم حذف شد. به این ترتیب نمی‌شود با اطمینان گفت که با ۱۰ امتیاز هم می‌شود صعود کرد، ولی باید خوش‌بین بود که پرسپولیس و سپاهان با تلاش برای کسب یک پیروزی و یک تساوی، امتیازشان را به بالاتر از ۱۰ برسانند تا خیالشان راحت شود. هرچند با صعود از گروه، تازه نوبت تقابل با غول‌های مرحله بعدی می‌رسد!