تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 1:01
کد خبر : 125310

ورق برگشت؛ بایدن مدافع ایران شد

ورق برگشت؛ بایدن مدافع ایران شد

آرماند شسرقـگروه بین الملل:آن چه اولویت اصلی آمریکاست، تنش زدایی از خاورمیانه است زیرا می خواهد به سایر دغدغه های خود رسیدگی کند و مشخصا به همین علت است که با فشارهای بیشتر بر ایران مخالفت می کند زیرا می دانند که فشار بیشتر بر ایران سبب می شود تا واکنش هایی متوجه آن ها شود و این به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

ورق برگشت؛ بایدن مدافع ایران شد

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: آمریکا و متحدان اروپایی ‌اش بر سر واکنش به تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحات از سوی ایران اختلاف ‌نظر دارند. خبری که انتشار جزئیات آن از سوی برخی رسانه ها بسیار تعجب برانگیز است و عملا نشان می دهد که نسبت به سال گذشته بسیاری از معادلات تغییر کرده است.
در این خصوص وال استریت ژورنال درباره اختلاف‌ آمریکا و تروئیکای اروپا درباره اقدام علیه ایران نوشته است که آمریکا و متحدان اروپایی ‌اش بر سر واکنش به تولید اورانیوم نزدیک به درجه ساخت تسلیحات از سوی ایران اختلاف ‌نظر دارند و در حالی که فرانسه، انگلیس و آلمان طرفدار یک انتقاد عمومی از تهران هستند، دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد.
طبق این گزارش، آژانس اتمی این هفته اعلام کرد که ایران در هفته‌ های اخیر ذرات اورانیوم غنی‌شده تا حدود ۸۴ درصد تولید کرده که کمی با ۹۰ درصد خلوص مورد نیاز برای سوخت هسته‌ ای با درجه تسلیحاتی فاصله دارد.
به نوشته وال استریت ژورنال، آژانس گفته که مذاکرات با تهران درباره آن چه رخ داده، ادامه دارد و مقامات نزدیک به این نهاد گفته ‌اند که نمی‌ توانند با قطعیت بگویند که آیا تولید ایران تصادفی و یا عمدی بوده است.
این دیپلمات‌ ها گفتند که انگلیس، فرانسه و آلمان می‌ خواهند در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه رسما ایران را محکوم کنند؛ با این حال، مقام ‌های آمریکایی علیه این اقدام استدلال می‌کنند، گرچه تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.
طبق شنیده ها از برخی منابع، واشنگتن می ‌خواهد ببیند آژانس چه نتیجه‌ ای درباره تولید ادعایی این مواد می‌گیرد. طبق این گزارش، انتظار می ‌رود رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در سفر به تهران تکلیف بسیاری موارد را مشخص کند.
به گزارش این رسانه آمریکایی، این منابع در ادامه گفتند که بعید است کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه ‌ای را مطرح کنند.
باید توجه داشت که اگر آژانس به نتیجه روشن درباره این که آیا ایران قصد تولید این مواد را داشته یا خیر برسد، آمریکا و شرکایش می‌ توانند خواستار نشست فوق‌ العاده شورای حکام آژانس در آینده شوند. همچنین طبق این گزارش، دیپلمات‌ های اروپایی و آمریکایی در اشاره به ادعاهای بی ‌اساس درباره حمایت ایران از روسیه در جنگ و همچنین آن چه سرکوب اعتراضات ضد دولتی در ایران خواندند، گفتند با توجه به این مسائل، گفت‌ و گوهای تازه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال حاضر در دستورکار نیست.
با این وجود به نظر می رسد که آمریکا به شدت به دنبال یک توافق محدود با ایران با شرایط خاص است. به شکلی که ایران سطح غنی سازی خود را تا حدودی کاهش دهد و اجازه بازرسی های آژانس را صادر کند و در مقابل آمریکا نیز اجازه دهد ایران به صورت محدود فروش نفت داشته باشد و پول آن به صورت دلار وارد کشور شود.
امری که مشخص نیست تا چه میزان مورد تایید قرار گیرد اما به صورت مشخص نشان می دهد که بایدن در این روزها به مانعی برای فشار بیشتر اروپا علیه ایران بدل شده و ورق نسبت به سال گذشته کاملا برگشته است.
از سوی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران عنوان کرد: بگذارید ببینیم که آژانس اتمی چه چیزی گزارش می‌ دهد و سپس زمان برای اتخاذ گام‌های مناسب بعدی فرا می ‌رسد.
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی بلند پایه از آژانس، بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه به تهران سفر کرد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به دعوت محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر کرد. دعوتی که نشان می دهد ایران به دنبال حل اختلافات است.
مدیر کل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در این سفر دو روزه علاوه بر مذاکره با رییس سازمان انرژی اتمی با دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و ملاقات خواهد کرد.
مدیر کل آژانس پس از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر روز شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد. محمد اسلامی در این خصوص گفت، در دو ماه گذشته رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسی و معاونان انجام شد و در دو هفته گذشته هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور یافتند و تبادل نظر شد. در این تبادل نظرها و رایزنی‌ها مواردی از جمله عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها یا مساله یک ذره، به خوبی مرور شد و بحث و کارشناسی و نهایی شده است و مشخص شده که انحراف خاصی وجود ندارد.
هم‌چنین درباره موارد پادمانی باید برای روشنگری پاسخ‌هایی که دادیم، مذاکره انجام می‌ شد. برخی القا می کنند که پاسخ داده نشده است این درست نیست. پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود و باید با حوصله آنها را مرور می کردیم و این امر هم تداوم دارد و گفت‌گو شده است و در همین راستا در سفر آقای آپارو معاون پادمانی مدیرکل آژانس و مذاکراتی که انجام شد دعوت رسمی از آقای گروسی صورت گرفت.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره بخشی از گزارش برجامی آژانس که در آن به موضوع غنی‌ سازی بالای ۸۳ درصدی در ایران اشاره کرده است گفت که بازرسان مشاهده کردند حجم مواد تولید در پایان کار، از ۶۰ درصد تجاوز نکرده است و خط تولید ما همان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی است و ما همان هدف را هم دنبال می کنیم بنا براین، آن موضوع با همین تعریف کنار گذاشته می‌شود.
دقیقا همین رویه است که سبب می شود آمریکا مسیر توافق محدود را در پیش گیرد و بار دیگر در سیاست خود در قبال ایران، اروپا را دور بزند.
دور زدنی که باعث شده تا اروپا بار دیگر به شکاف سیاست های خود حتی با دموکرات ها پی ببرد و شاید همین امر است که سبب شده تا اروپا تحریم های زیادی علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کند.
مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این خصوص می گوید: آن چه اولویت اصلی آمریکاست، تنش زدایی از خاورمیانه است زیرا می خواهد به سایر دغدغه های خود رسیدگی کند و مشخصا به همین علت است که با فشارهای بیشتر بر ایران مخالفت می کند زیرا می دانند که فشار بیشتر بر ایران سبب می شود تا واکنش هایی متوجه آن ها شود و این به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.