تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 23:51
کد خبر : 145525

هزینه برگزاری جشن کریسمس چقدر است؟

هزینه برگزاری جشن کریسمس چقدر است؟

آرمان شرق-گروه جامعه: مشاهدات میدانی از قیمت‌ها حاکی از آن است که مهم‌ترین کالای این جشن، یعنی درخت کریسمس در ابعاد مختلف که از ۶۰ سانتی متر شروع می‌شود و تا بیش از دو متر هم می‌رسد بین ۸۸۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. درخت‌های مینیاتوری هم حدود ۲۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

هزینه برگزاری جشن کریسمس چقدر است؟

سایه تورم بر جشن کریسمس

 

آرمان امروز_گروه اقتصادی: جشن کریسمس یا نوئل یکی از جشن‌هایی است که توسط پیروان آیین مسیحیت برگزار می‌شود. بسیاری از افراد جشن کریسمس را به‌عنوان زمان شروع سال نو میلادی می‌شناسند اما جشن کریسمس و مراسم سال نو میلادی جدا از هم هستند. جشن کریسمس از روز تولد حضرت عیسی آغاز می‌شود و تا ۱۲ روز به‌طول می‌انجامد و در ادامه آن، جشن خاج‌شویان برگزار می‌شود. مسیحیان در جشن کریسمس آداب‌ورسوم ویژه‌ای دارند و به تزئین درخت کاج، پختن غذاهای ویژه، هدیه دادن، خواندن سرود و… می‌پردازند. برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی دارد، اما مهم‌ترین نقاط اشتراک این مراسم این است که مسیحیان در جشن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزئین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌کنند. در ایام کریسمس حراجی‌هایی برپا می‌شود و در روز باکسینگ در ۲۶ دسامبر، کارمندان از کارفرمای خویش هدیه دریافت می‌کنند. امروزه در تمام جهان درخت کاج و سرو نماد مهم کریسمس به‌حساب می‌آید و چند سالی است که برگزاری عید مسیحیان در ایران حتی ازسوی هموطنان غیرمسیحی با جدیت دنبال می‌شود.

درخت میلیونی کریسمس

بر اساس گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در آستانه سال نو میلادی بازار اقلام مرتبط با جشن کریسمس رونق گرفته است و با توجه به نزدیکی جشن کریسمس، بازار اقلام مورد نیاز این جشن در بین گروه‌های مختلف شهروندان به‌ویژه شهروندان مسیحی، داغ است. به طوری که وقتی به خیابان میرزای شیرازی که یکی از بازار‌های اصلی خرید اقلام کریسمس است، وارد می‌شوید، بسیاری از شهروندان مسیحی در حال جست‌وجو، گپ و گفت و خرید هستند و این بازار روز‌های نسبتا شلوغی را می‌گذراند.

مشاهدات میدانی از قیمت‌ها حاکی از آن است که مهم‌ترین کالای این جشن، یعنی درخت کریسمس در ابعاد مختلف که از ۶۰ سانتی متر شروع می‌شود و تا بیش از دو متر هم می‌رسد بین ۸۸۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. درخت‌های مینیاتوری هم حدود ۲۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انواع گوی هم تنوع زیادی در شکل و قیمت دارد؛ به طوری که هر بسته شش عددی گوی بین ۷۰ تا نزدیک ۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. اما در مورد طرح‌های خاص و گوی‌های بزرگ‌تر، قیمت بسته‌های دوتایی به ۸۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. ریسه چراغ رنگی نیز در متراژ مختلف حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

در این میان قیمت بسته‌های شش عددی زنگوله نیز در طرح‌ها و ابعاد مختلف بین ۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است و مدل‌های متنوع‌تر آویز‌های زنگوله نیز تا ۷۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. عروسک بابانوئل نیز از جمله اقلام پرمصرف در این مناسبت است که در ابعاد کوچک حدود تقریبا ۲۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اما قیمت عروسک‌های بزرگ بسته به ابعاد از یک میلیون تومان شروع می‌شود و به ۱۳ میلیون تومان هم می‌رسد. البته در مواردی در برخی سایت‌های فروش اینترنتی قیمت عروسک‌های بابانوئل دو متری تا بیش از ۱۹ میلیون تومان هم اعلام شده است.

عکس با تم کریسمس

اگر از خرید بابانوئل و درخت کاج توسط افرادی که مسیحی نیستند، بگذریم از عکس‌های کریسمسی نمی‌توان گذشت.  امروزه واژه‌هایی مثل لاکچری، دیزاین و پکیج که حالا ورد زبان هر کسی شده در کریسمس هم روی خود را نشان داده است. با آغاز سال نو میلادی و کریسمس فعالیت بعضی آتلیه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی پررنگ می‌شود. کمترین هزینه برای گرفتن عکس با تم کریسمس حدود ۲ میلیون تومان است. این هزینه با لباس‌های کریسمس و دکورهای خاص بالاتر نیز می‌رود و در برخی موارد به ۱۳ میلیون تومان نیز می‌رسد. نکته جالب توجه این است که عکس حکم ماندگار کردن یک لحظه را دارد؛ لحظه‌ای که آن را زندگی کردیم و خاطره خوشایندی از آن داریم. اکنون گرفتن عکس در فضایی مصنوعی و دکورهای لاکچری چه خاطره‌ای برای ما می‌سازد؟ البته گرفتن عکس‌های کریسمسی برای افرادی که این جشن را برگزار می‌کنند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

تور کریسمس

بدون هیچ شکی همه جشن‌های سال نو دنیا می‌توانند جذاب باشند؛ از سال نو میلادی و ایام عید و نوروز گرفته تا سال نو چینی که ۲۰ روز بعد از سال نو میلادی است. یکی از جذاب‌ترین جشن‌های سال نو که در کشور خودمان هم جشن گرفته می‌شود، سال نو میلادی در کریسمس و ژانویه است. برای بسیاری از افراد جالب است که بدانند کشورهای دیگر چگونه سال نو خود را برگزار می‌کنند و حال‌وهوای خیابان‌ها در این زمان چگونه است، به همین دلیل بسیاری از افراد در این مدت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. نرخ تورها برای سفر به این کشورها بسته به نوع آن و مکانی که انتخاب می‌کنند، متفاوت است. قیمت تورهای زمینی به ترکیه از ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و هزینه تور ویژه کریسمس به روسیه به ۳۷ میلیون تومان می‌رسد. مغازه‌های خیابان میرزای شیرازی این روزها حسابی حال‌وهوای کریسمس گرفته، این در حالی است که جشن کریسمس نیز از افزایش هزینه‌ها بی‌نصیب نمانده و شاهد قیمت‌های نجومی در این بازار هم هستیم.

با حساب و کتابی سرانگشتی باتوجه به فضا و وسایلی که برای تزئینات از آن استفاده می‌شود، هزینه لازم برای یک جشن کریسمس از ۲ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است. البته برای گرفتن یک جشن و شادی سال نو نیازی به هزینه‌های آنچنانی نیست. هرچند مشاهدات از بازار نشان می‌دهد افرادی تنها برای لاکچری‌بازی به سراغ این بازار گرانقیمت می‌روند تا با عکس‌هایی خود را به رخ سایرین بکشند.

ایران علاوه بر کثرت جمعیتی مسلمان خود، مسکن و ماوای ادیان بزرگ و کهنسالی است که تاریخ سکونت ایشان در این سرزمین به بلندای تاریخ ایران باز می‌گردد؛ پیروان چهار دین بزرگ مشتمل بر زردشتیان، یهودیان، مسیحیان و منداییان سده‌های متمادی در ایران زندگی نموده‌اند و تفکیک ایشان از سرزمین ایران و قرابت دادن آنها به هم‌کیشان‌شان در سایر سرزمین‌ها کاری بسیار دشوار و حتی می‌توان گفت ناممکن است، زیرا آنها در طول هزاره‌های تاریخی در این سرزمین زیسته‌اند و بخشی از هویت و باورهای ایرانیان در اعصار مختلف تاریخی را در قالب باورهای دینی و آیینی حفظ و حراست نموده‌اند، در بهترین حالت ایشان را باید یهودیان ایرانی، زردشتیان ایرانی، مسیحیان ایرانی و منداییان ایرانی نامید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.