تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 20:57
کد خبر : 134430

موضع مردود روسیه در قبال جزایر سه گانه

موضع مردود روسیه در قبال جزایر سه گانه

آرمان شرق-گروه بین الملل:در واکنش به این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار داشت: مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود است. این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

موضع مردود روسیه در قبال جزایر سه گانه

شفقنا- موضع روسیه در قبال ادعای امارات بر جزایر سه گانه ایرانی، واکنش های فراوانی را در ایران برانگیخته است.

در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که دیروز منتشر شد، آمده بود:

«وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه بر پشتیبانی خود از همه تلاش های صلح آمیز از جمله ابتکار امارات و تلاش های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی نیز تاکید کردند.»

در واکنش به این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار داشت: مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود است.

ناصر کنعانی افزود: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

یادآور می شود، در ۱۹ آذر ۱۴۰۱ نیز در جریان اجلاس چین با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس، موضعی مشابه از سوی چین اتخاذ شده بود. در بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای عرب جنوب خلیج فارس آمده بود: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها،پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی،از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند».

اما موضع روسیه پارا از این هم فراتر گذاشته و از کشاندن پرونده به دیوان بین المللی دادگستری نیز سخن به میان آورده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.