تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 13:27
کد خبر : 138498

موتور دلار و سکه روشن شد؟

موتور دلار و سکه روشن شد؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:دلار از نیمه محدوده ۴۹ هزار عبور کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار بعد دو ماه بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار معامله شد و سکه امامی، نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی درمقایسه با ابتدای شهریور یک کانال بالا آمدند

موتور دلار و سکه روشن شد؟

فرارو– قیمت دلار در نیمه اول شهریور حدود یک درصد افزایش پیدا کرد. در این مدت که از منظر سیاسی و اقتصادی تقریبا هیچ پالس مهمی به بازار نرسید، اسکناس آمریکایی از کف کانال ۴۹ هزار تومان حرکت کرد و نهایتا در جایگاه ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان آرام گرفت. در بازار طلا، نرخ طلا ۱۸ عیار از پیشروی همزمان دلار و انس جهانی کمک گرفت و با رشد ۴۶ هزار تومانی بعد دو ماه دوباره موفق به عبور از مرز دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد. همزمان سکه امامی پا به کانال ۲۸ میلیون گذاشت و نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی هم با قدم‌های کوتاه یک کانال بالا آمدند. به‌شکل سنتی با نزدیک به روز‌های پایانی ماه صفر موج جدیدی از تقاضا و خرید‌ها در بازار شکل می‌گیرد و قرائن و شواهد از روشن شدن موتور طلا و سکه حکایت دارد.

وقایع بازار ارز در نیمه اول شهریور

قیمت دلار در نیمه اول شهریور امسال از کف کانال ۴۹ هزار تومان به جایگاه ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همزمان با آخرین خریدوفروش‌های روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد قیمت دلار در بازار آزاد معادل ۴۹ هزار و ۲۰ تومان بود که این عدد در پایان معاملات سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۵۸۰ تومان ارتقا پیدا کرد. در این مدت افت وخیز‌های اسکناس آمریکایی در یک بازه تقریبا ۷۵۰ تومانی خلاصه می‌شود؛ یعنی قیمت دلار در بازار آزاد نهایتا به ۴۹ هزار و ۶۶۰ تومان رسیده و آنطرف فروشنده‌های بازار این اسکناس را در کمترین حالت خودش ۴۸ هزار و ۹۱۵ تومان فروختند.

قیمت دلار آزاد به‌این ترتیب در این مدت یک درصد افزایش پیدا کرده و قیمت درهم امارات هم که معمولا تابعی از اسکناس آمریکایی است، همین سرنوشت را داشته. قیمت درهم امارات در بازار آزاد عصر سه‌شنبه ۱۴ شهریور به ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان رسیده و نمودار درهم امارات میزان تغییر قیمت آن نسبت به ابتدای شهریور را مثبت یک درصد نشان می‌دهد.

قیمت درهم امارات ابتدای شهریور ۱۳ هزار و ۵۵۵ تومان بود و به‌همین خاطر بازدهی درهم ظرف دو هفته ابتدایی شهریور امسال مثبت یک درصد تلقی می‌شود. فراموش نکنیم درهم امارات که الان در نیمه کانال ۱۳ هزار تومان معامله می‌شود، همزمان با برهه تاریخی که در نیمه اردیبهشت پشت‌سر گذاشتیم، حدود هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده است. آن موقع درهم امارات برای اولین بار در محدوده ۱۵ هزار تومان آفتابی شده بود. برگردیم به دو هفته ابتدایی شهریور و جایی که لیر ترکیه بیشترین رشد قیمت را بین انواع ارز‌های رایج داشته است.

قیمت لیر ترکیه نیمه ابتدایی شهریور را با رشد دو درصدی پشت‌سر گذاشت. اگر روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد راهی بازار می‌شدید، دلال‌ها نرخ لیر ترکیه را هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌کردند، اما قیمت لیر ترکیه عصر سه‌شنبه ۱۴ شهریور به هزار و ۸۵۰ تومان رسید. در همین مدت لیر ترکیه که به شکل سنتی تقاضای بیشتری در شهریور و تابستان پیدا می‌کند، یکبار تا مرز هزار و ۹۰۰ تومان هم جلو رفته که بالاترین قیمت لیر ترکیه از اواسط تیرماه است. طی این دو هفته که قیمت دلار، درهم امارات و لیرترکیه به‌شکل جزیی افزایش پیدا کرده، پوند انگلیس هم رشد قیمت یک درصدی را به ثبت رسانده است.

قیمت پوند انگلیس به عنوان یکی دیگر از اسکناس‌های رایج در بازار ارز از ۶۲ هزار و ۳۸۰ تومان به ۶۲ هزار و ۴۵۰ تومان تبدیل شده و به‌همین خاطر بازدهی آن را مثبت یک درصد درنظر می‌گیریم. دینار عراق باوجود افزایش تقاضایی که داشته، ۰.۷ درصد ارزان شد و ارزش آن از ۳۸.۲ تومان در روز ۳۱ مرداد به ۳۷.۹ تومان در ۱۴ شهریور رسید. قیمت یورو هم در این دو هفته افت‌وخیز محدودی داشت و با عقب‌نشینی ۵۵ تومانی، در جایگاه ۵۳ هزار و ۳۴۰ تومان ایستاد.

نوسان قیمت ارزهای رایج

انواع ارز ابتدای شهریور ۱۵ شهریور تغییر بازدهی
دلار ۴۹ هزار و ۲۰ تومان ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان ۵۸۰ تومان افزایش مثبت یک درصد
یورو ۵۳ هزار و ۲۹۵ تومان ۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان ۵۵ تومان کاهش منفی یک‌دهم درصد
پوند انگلیس ۶۲ هزار و ۳۸۰ تومان ۶۲ هزار و ۴۵۰ تومان ۷۰ تومان افزایش مثبت یک‌دهم درصد
درهم امارات ۱۳ هزار و ۵۵۵ تومان ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان ۱۵۵ تومان افزایش مثبت یک درصد
لیر ترکیه هزار و ۸۰۰ تومان هزار و ۸۵۰ تومان ۵۰ تومان افزایش مثبت دو درصد
دینار عراق ۳۸.۲ تومان ۳۷.۹ تومان ۰.۳ تومان کاهش منفی هفت‌دهم درصد

وقایع بازار طلا و سکه در نیمه اول شهریور

قیمت طلا ۱۸ عیار سه‌شنبه ۱۴ شهریور درحالی به‌ازای هرگرم به دو میلیون و ۳۶۲ هزار تومان رسید که طلافروش‌ها روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد این عدد را در معاملات خودشان دو میلیون و ۳۱۶ هزار تومان لحاظ می‌کردند. نرخ طلا ۱۸ عیار به‌این ترتیب ظرف ۱۴ روز اول شهریور ۴۶ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و حدود دو درصد بالا آمد. در این مدت قیمت انس جهانی از محدوده هزار و ۹۱۶ دلار تا هزار ۹۴۳ دلار هم بالا رفت و در پیشروی‌های قیمت طلای خودمان بی‌تاثیر نبود. همزمان با رشد دو درصدی قیمت طلا ۱۸ عیار، نرخ فروش انواع سکه‌های طلا هم بین یک تا ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

سکه امامی که اتفاقا با بازدهی یک درصدی کمترین رشد قیمت را داشته، به جای ۲۷ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان در روز ۳۱ مرداد، عصر ۱۴ شهریور ۲۸ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان فروخته شده است. یعنی در این مدت نرخ فروش سکه امامی یا همان تمام‌سکه بهار آزادی طرح جدید ۲۹۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

قیمت تمام‌سکه بهار آزادی که در بازار به اسم تمام‎سکه طرح قدیم هم شناخته می‌شود، از ۲۵ میلیون و ۹۵ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان رسیده است. دقیقا دو برابر سکه امامی رشد قیمت داشته و باید بازدهی آن را معادل مثبت دو درصد درنظر بگیریم؛ مثل نیم‌سکه بهار آزادی.

نیم‌سکه بهار آزادی با همین میزان افزایش یک کانال بالا آمد و از جایگاه ۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان خودش را به ۱۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رساند. ربع‌سکه و سکه گرمی هم در این دو هفته کانال عوض کردند و به‌ترتیب پا به محدوده ۱۰ و شش میلیون گذاشتند. طوریکه قیمت ربع‌سکه بهار آزادی با رشد ۲۵۰ هزار تومانی از ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و سکه گرمی که قبل از شروع شهریور امسال پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان قیمت داشت، عصر سه‌شنبه ۱۴ شهریور شش میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته شد. رشد ۱۵۰ هزار تومانی قیمت سکه گرمی در این دو هفته معادل رشد ۲.۵ درصدی است و از این لحاظ رفتاری شبیه ربع سکه از آن شاهد بودیم.

نوسان قیمت طلا و سکه

انواع سکه و طلا ۳۱ مرداد ۱۴ شهریور تغییر بازدهی
طلا ۱۸ عیار دو میلیون و ۳۱۶ هزار تومان دو میلیون و ۳۶۲ هزار تومان ۴۶ هزار تومان افزایش مثبت دو درصد
سکه امامی ۲۷ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان ۲۸ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان ۲۹۸ هزار تومان افزایش مثبت یک درصد
سکه تمام‌بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۵ هزار تومان ۲۵ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان ۴۹۱ هزار تومان افزایش مثبت دو درصد
نیم‌سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان ۱۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان افزایش مثبت دو درصد
ربع‌سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان ۱۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان ۲۵۰ هزار تومان افزایش مثبت ۲.۵ درصد
سکه گرمی پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان شش میلیون و ۳۰ هزار تومان ۱۵۰ هزار تومان افزایش مثبت ۲.۵ درصد
نبض بازار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.