تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 6:38
کد خبر : 138602

ممکن است دربی ۱۰۲ امسال برگزار نشود!

ممکن است دربی ۱۰۲ امسال برگزار نشود!

آرمان شرق-گروه ورزش:خیلی بدبینانه است، اما تجربه نشان داده هر اتفاقی ممکن است در فوتبال ایران رقم بخورد و حال که دربی از شهریور به آذرماه موکول شده است چرا نتواند به اسفند و حتی سال بعد موکول نشود؟ مسابقات جام ملت‌های آسیا از دی ماه شروع می‌شود و با دست فرمان فعلی فدراسیون ممکن است با ادعای موفقیت تیم ملی اردوی طولانی مدتی قبل از بازی‌های جام ملت‌ها در نظر گرفته شود. یعنی ممکن است از اواخر آذر تیم ملی راهی اردو شود. در چنین شرایطی آیا ممکن نیست که کادرفنی بگوید برای محافظت از ستاره‌های ملی‌پوش استقلال و پرسپولیس دربی به بعد از جام ملت‌ها موکول شود؟

ممکن است دربی ۱۰۲ امسال برگزار نشود!

اعتماد: ظهر روز جمعه یک مجری تلویزیون اعلام کرد بازی دربی از هفته پنجم لیگ برتر در قطر برگزار می‌شود. خبر آنقدر عجیب بود که بلافاصله تمام فضای رسانه‌ای را درنوردید و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. تا شب که مهدی تاج آمد و ماجرا را تکذیب کرد و آن را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست، بسیاری از کاربران و اهالی فوتبال به این تصمیم واکنش نشان دادند که عمده واکنش‌ها هم منفی بود. با طرح این پرسش ساده که چرا دربی تهران، آن هم از سری رقابت‌های لیگ باید در کشور خارجی برگزار شود؟ یکی از کاربران نوشت بعد از مهاجرت نخبه‌ها نوبت به مهاجرت ایونت‌های مهم رسیده است؟

انتشار خبر بازی در قطر؟ با فدراسیون هماهنگ شده بود

طبق اطلاعاتی که به خبرنگار روزنامه اعتماد رسیده، انتشار خبر برگزاری دیدار استقلال و پرسپولیس در کشور قطر از سوی یک مجری تلویزیون با هماهنگی افرادی در داخل فدراسیون فوتبال بوده است. در واقع آنها خواستند با انتشار خبر به این شکل ابتدا فضای عمومی و واکنش فوتبالی‌ها را بسنجند. برای همین تاج تا آخر شب دست به تکذیب خبر نزد و زمانی پاسخگو شد که موج مخالفت بیش از اندازه بزرگ شده بود. در حالی که اگر به قول رییس فدراسیون این خبر از ابتدا یک گمانه‌زنی رسانه‌ای بود، می‌توانست ده دقیقه بعد از اظهارنظر مجری تلویزیون آن را از طریق روابط عمومی فدراسیون تکذیب کند.

رایزنی ناموفق با نهادهای خاص

چرا فدراسیون به فکر افتاد که بازی دربی را به قطر ببرد؟ یک منبع نزدیک به فدراسیون فوتبال در این زمینه نقل کرد که مقامات فدراسیون و سازمان لیگ می‌خواستند اواخر شهریور دربی ۱۰۲ را برگزار کنند، اما با مخالفت نهادی خاص مواجه شدند. این نهادها اجازه برگزاری بازی با حضور تماشاچیان و به تبع آن زنان را به فدراسیون در روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز ندادند. این درخواست برای اواسط مهر ماه هم مورد ‌پذیرش واقع نشد. فدراسیون یا باید بازی را بدون تماشاچی برگزار می‌کرد که خیلی بد بود یا تصمیم دیگری می‌گرفت. و در نهایت آنها تصمیم گرفتند با انتقال بازی به قطر و دادن جو رسانه‌ای به نوعی تهدید را تبدیل به فرصت کنند. بنابراین خبر انتقال بازی به قطر منتشر شد و رسانه‌های نزدیک به فدراسیون هم با آب و تاب به این مساله پرداختند و از درآمد ارزی و VAR و کیفیت زمین چمن و… قصه سر هم کردند.

دلیل مخالفت هواداران با ایده برگزاری بازی در قطر

واکنش منفی گسترده هواداران به انجام دربی پایتخت در کشور خارجی فدراسیون را وادار به عقب‌نشینی کرد. اما چرا هواداران با وجود جو رسانه‌ای سنگین و آوردن مثال‌هایی از کشورهای اروپایی که بازی‌های بزرگ‌شان را در عربستان و قطر برگزار می‌کنند تا این حد واکنش منفی نشان دادند؟

اگر اسپانیا و ایتالیا و… بازی‌های بزرگ‌شان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس آوردند از سر ناچاری و استیصال نبوده است. آنها با یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف درآمدزایی بیشتر چنین تصمیمی را گرفتند. آنها پیش از این خودشان ثابت کرده بودند که توانایی برگزاری بازی با بالاترین کیفیت را دارند و اگر می‌خواهند بازی را به کشور خارجی ببرند از موضع قدرت این کار را می‌کنند نه ضعف. این وضعیت درست عکس شرایط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران است. در واقع هواداران متوجه شدند متولیان فوتبال ایران نمی‌توانند یک بازی ساده را با کیفیت مناسب در کشور خودمان برگزار کنند و به همین خاطر نام قطر را وسط کشیدند. این برای هوادارانی که این روزها مدام اخبار پیشرفت کشورهای حاشیه خلیج فارس را می‌شنوند خیلی زور داشت و به همین دلیل هم موضع منفی گرفتند.

نکته دوم اینکه هیچ کدام از لیگ‌های معتبر اروپایی یک مسابقه از وسط لیگ را به کشور خارجی نمی‌برند. این ایده بسیار بدی است که در کوران مسابقات دو باشگاه عازم کشور خارجی شوند و یک بازی در آنجا برگزار کنند و دوباره به کشور خودشان برگردند. هیچ باشگاه بزرگی حاضر نیست چنین شرایطی را بپذیرد. برای همین تمام موارد مشابه، یعنی بازی کردن تیم‌های بزرگ در کشورهای دیگر با هدف کسب درآمد در مورد مسابقات پایان فصل یا ابتدای فصل مثل فینال جام حذفی یا سوپرجام صورت می‌گیرد.

برخی مدافعین طرح انتقال دربی به کشور قطر از درآمدزایی دلاری و دریافت حق پخش نوشتند که خیلی زود مشخص شد سرابی بیش نیست. دلیل هم واضح است: چه کسی غیر از مردم ایران یا ایرانی‌های خارج از کشور دربی تهران را تماشا می‌کند؟ معلوم است: صفر نفر! اگر درآمد حق پخش در مورد بازی رئال و بارسلونا و کشور خارجی میزبان الکلاسیکو مطرح می‌شود به این خاطر است که بیش از صد کشور حاضرند برای پخش این بازی پول پرداخت کنند. اما آیا برای سرخابی‌های تهران هم این مساله صدق می‌کند؟ غیر از صداوسیما کدام نهاد می‌تواند دربی تهران را پخش کند؟ و آیا صداوسیما حاضر است برای پخش بازی استقلال و پرسپولیس به یک شبکه قطری پول دلاری بدهد که این دو تیم از آن سهم ببرند؟

از تغییر مکان به تغییر زمان

مشکلی که قرار بود با انتقال مکان بازی به قطر حل شود ولی با واکنش منفی هواداران منتفی شد با انتقال زمان بازی حل شد! به شکل عجیبی جمعه شب سهیل مهدی، رییس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به دلیل فشرده بودن بازی‌ها دربی قطعا در مهر برگزار نمی‌شود و این مسابقه در آبان یا حتی آذرماه برگزار می‌شود! مهدی گفت: قطعا تا پایان مهرماه به خاطر فشردگی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دربی را نخواهیم داشت. او ادامه داد: تمام تلاش ما این است در آبان ماه یا حتی آذر این مسابقه را برگزار کنیم و باید فشردگی بازی‌ها را در نظر گرفت. سهیل مهدی یادآور شد: تیم ملی ایران در شرایطی است که باید از این فضا و فرصت استفاده کند و از سوی دیگر همزمان با فیفادی، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را داریم که فشار زیادی روی ملی‌پوشان داخلی می‌آید. تمام تلاش ما این است تا یک تیم ملی قوی وارد جام ملت‌های آسیا کنیم و از سوی دیگر رقابت‌های هانگژو را پیش رو داریم.

مسوول کمیته مسابقات سازمان لیگ یادآور شد: بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، جام ملت‌های آسیا و قهرمانی هانگژو را در نیم‌فصل اول لیگ برتر داریم و برنامه‌ریزی خیلی سخت است.

ایران تنها کشور دنیاست که تیم ملی دارد و در لیگ قهرمانان شرکت می‌کند

از اظهارات سهیل مهدی می‌توان برداشت کرد که ایران تنها کشور دنیاست که تیم ملی دارد و تیم ملی‌اش در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند. همچنین ایران تنها کشوری است که باشگاه‌هایش در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا می‌کند و تیم ملی امیدش را به مسابقات آسیایی می‌فرستد. به‌طور حتم کشورهای دیگر که می‌توانند مسابقات‌شان را سر وقت برگزار کنند نه تیم ملی دارند نه باشگاه‌های‌شان در مسابقات قاره‌ای شرکت می‌کنند! اگر جملات بالا خنده‌دار به نظر می‌رسند دلیلش شرایطی است که بر فوتبال ایران حاکم شده است. فوتبالی که در آن برگزاری یک مسابقه اینقدر داستان دارد و سردرد درست می‌کند. فوتبالی که استقلالش را به‌طور کامل از دست داده و برای انجام کارهایش منتظر دستور نهادهای خارج از فوتبال می‌ماند. همین می‌شود که ابتدا می‌گویند دربی در هفته پنجم برگزار می‌شود. بعد می‌گویند هفته پنجم به تعویق می‌افتد! بعد اعلام می‌شود هفته پنجم اواخر شهریور تا اواسط مهر برگزار می‌شود. بعد می‌گویند فقط دربی به تعویق می‌افتد. بعد اعلام می‌شود دربی در قطر برگزار می‌شود و در نهایت هم خبر می‌رسد دربی در آذر برگزار می‌شود! یعنی مسابقه‌ای که قرار بود در هفته پنجم و در اواسط شهریور ماه برگزار شود به سه ماه بعد موکول می‌شود. بهانه؟ بازی‌های تیم ملی و لیگ قهرمانان آسیا! این در حالی است که برنامه این مسابقات قبل از قرعه‌کشی لیگ مشخص بود. آنقدر مشخص که همین آقای سهیل مهدی در ابتدای لیگ با صراحت تمام تاکید کرد برنامه بازی‌های تیم ملی و مسابقات آسیایی جوری است که حتما باید دربی قبل از فیفادی اواسط شهریور برگزار شود!

ممکن است دربی امسال برگزار نشود!

خیلی بدبینانه است، اما تجربه نشان داده هر اتفاقی ممکن است در فوتبال ایران رقم بخورد و حال که دربی از شهریور به آذرماه موکول شده است چرا نتواند به اسفند و حتی سال بعد موکول نشود؟ مسابقات جام ملت‌های آسیا از دی ماه شروع می‌شود و با دست فرمان فعلی فدراسیون ممکن است با ادعای موفقیت تیم ملی اردوی طولانی مدتی قبل از بازی‌های جام ملت‌ها در نظر گرفته شود. یعنی ممکن است از اواخر آذر تیم ملی راهی اردو شود. در چنین شرایطی آیا ممکن نیست که کادرفنی بگوید برای محافظت از ستاره‌های ملی‌پوش استقلال و پرسپولیس دربی به بعد از جام ملت‌ها موکول شود؟ چراکه نه! آیا تک مسابقه‌ای که سه ماه عقب افتاده نمی‌تواند بیشتر به تعویق بیفتد؟ چراکه نه!

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.