تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 6:42
کد خبر : 124305

مقایسه دستاوردها با گذشته ؛ خطای راهبردی

مقایسه دستاوردها با گذشته ؛ خطای راهبردی

آرمان شرق-گروه سیاست:ما باید در بیان دستاوردها و کارنامه انقلاب اسلامی با معیارها و سنجه های جدید سخن بگوییم و اصولاً با گذشت ۴۴ سال از دوران پایان رژیم سلطنتی لزومی به مقایسه با آن دوران سیاه استبداد، نبود آزادی و استقلال واقعی و عقب ماندگی در کشور نیست. به گمانم این خطای راهبردی بعضی از مقامات، مسئولان، رسانه ها و فعالان انقلاب اسلامی است که باید یکسره کنار گذاشته شود.

مقایسه دستاوردها با گذشته ؛ خطای راهبردی

علی دارابی
آرمان امروز: در ایام ا… دهه فجر یکی از کارهایی که صورت می گیرد مقایسه کارنامه عمرانى و سازندگى بعد از انقلاب اسلامی با دوران رژیم پهلوی است. این اقدام مقایسه ای شاید در دهه اول انقلاب (تا پایان جنگ) قابل قبول بود. در آن زمان مردم با تمام وجود آثار عقب ماندگى، محرومیت، فاصله طبقاتى  و… را مشاهده و دیده بودند و یکى از اصلى ترین علل وقوع انقلاب اسلامى در همین  مساله  بود. اما با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر این «معیار مقایسه» پاسخگو نیست.
به یاد دارم در دهه ۷۰ ه.ش همراه با وزیر جهاد سازندگی و جمعی از مدیران ارشد جهاد دیداری با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم. وزیر محترم در بیان کارنامه و خدمات جهاد سازندگی گزارشی داد… رهبری فرمودند: “من درجریان خدمات و تلاش های جهادگران سازندگی هستم و قدردانی می نمایم. اما الآن دیگر نباید کارهای خودتان را با دوران قبل از انقلاب مقایسه کنید، چرا که بیش از دو دهه از آن زمان گذشته است. ما باید بگوییم الان در چه موقعیتى و چه جایگاهی قرار می گرفتیم که عقب مانده ایم و به آن نرسیده ایم”. ؟!
واقعیت آن است که در نیم قرن اخیر، رشد شتابان و سرعت خارق العاده تکنولوژی، علم و فناوری، نانو و نیز مدل حکمرانی و مدیریت در کشورهای مختلف شاهد رقابت نفس گیر میان کشورها هستیم. غول های بزرگ اقتصادی چون چین، هندوستان، برزیل، سنگاپور، تایوان، کره جنوبی، دارند در عرصه صنعت و اقتصاد از ابر قدرتهای گذشته پیشی می گیرند. در همین اطراف خودمان کشورهای همسایه جهانی جدید را از پیشرفت و توسعه به نمایش گذاشته اند. ما باید در بیان دستاوردها و کارنامه انقلاب اسلامی با معیارها و سنجه های جدید سخن بگوییم و اصولاً با گذشت ۴۴ سال از دوران پایان رژیم سلطنتی لزومی به مقایسه با آن دوران سیاه استبداد، نبود آزادی و استقلال واقعی و عقب ماندگی در کشور نیست. به گمانم این خطای راهبردی بعضی از مقامات، مسئولان، رسانه ها و فعالان انقلاب اسلامی است که باید یکسره کنار گذاشته شود.
ایام ا… دهه فجر فرصت مناسبی بود  برای ارزیابی منصفانه راهی که طی کرده ایم و آنچه که باید در این مقطع زمانی به آن دست می یافتیم، فرصتی برای کالبد شکافی چالش ها و آسیب ها و نیز «تبیین صادقانه عملکردها بر پایه منابع، ظرفیت ها». دهه فجر انقلاب اسلامی، نشانگر بزرگی برای ما در میزان تحقق آرمانهای انقلاب و گام هایی است که باید برداریم .  شعارها و اهداف بنیادین انقلاب اسلامی؛ استقلال، آزادی، مردم سالاری، تحقق اسلام، پیشرفت، آبادانی، حاکمیت عدالت، بسط امنیت و رفاه برای جامعه در پرتو جمهوری اسلامی، همان که امام خمینی فرمودند: «اسلام آمده است تا دنیا و آخرت شما را آباد کند» را فراموش نکنیم. راهبردهاى رسانه اى وتبلیغاتى نوینى باید برگزید.ومتناسب باشرایط وعصروزمانه ومخاطبان جدید بازبان استدلال ومنطق باورپذیر سخن گفت.این شرط اثرگذارى است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.