تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 13:15
کد خبر : 146649

معمای ماندگاری آیت الله

معمای ماندگاری آیت الله

آرمان شرق-گروه سیاست:تاریخ نهضت انقلاب از دهه ۴۰ تا زمان پیروزی پر است از ردپاهای غیرقابل انکار هاشمی. مردی که پرونده سالها مبارزه و زندانی و شکنجه شدنش در ساواک به بیش از هزار صفحه می رسد. چهره ای که همان زمان نیز تمام تلاشش، یکدست کردن گروه های سیاسی مبارز مخالف شاه برای مبارزه با آن رژیم بود.

معمای ماندگاری آیت الله

محسن هاشمی

 

آرمان امروز :  ۷ سال از زمانی که در دیماه ۱۳۹۵، کشور با فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، یکی از سرمایه های پرارزش خود را از دست داد. امیر بزرگی که برای انقلاب اسلامی، پدری شجاع و مدبر بود. ویژگی هایی که باعث شده تا خلاء وجودی اش همچنان در جامعه – چه در بین مردم و چه در بین مسئولان – حس شود. از دیگر دلایل ماندگاری یاد و نام آن مرحوم می توان به نگاه فراجناحی ایشان در اداره کشور و مسئولیت های کلانی که برعهده داشت، اشاره کرد کمااینکه دولت ایشان شاید تنها دولتی باشد که در آن مدیران طیف های مختلف سیاسی همزمان با به کارگیری مدیران جوان، در کنار هم مشغول خدمت گزاری بودند. موضوعی که باعث یک هم افزایی بسیار موثر بین مدیران ارشد کشور شده بود.

مردی که در سال ۹۲ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری، ائتلاف بین معتدلین و اصلاح طلبان را شکل داد که به اذعان اکثر کارشناسان سیاسی، تنها از عهده هاشمی بر می آمد و تحقق شعار حماسه سیاسی بود که رهبر انقلاب آن سال را به همین عنوان، نامگذاری کرده بودند. این رویه اما به همین جا خاتمه پیدا نکرد. در ادامه این مسیر در سال ۹۴ و در شرایطی که شورای نگهبان کاندیداهای بسیاری را در انتخابات مجلس رد کرده بودند، ایشان با همان رویه اعتدال گرایانه همیشگی، تصمیم گرفتند کاندیداهای باقی مانده و تایید صلاحیت شده را ساماندهی کنند که نتیجه آن لیست امید بود که به سرلیستی دکتر « محمد رضا عارف»، به شکلی بی سابقه و با رای بالا، یک ضرب به مجلس راه پیدا کردند. یا در انتخابات شورای نگهبان، وقتی لیست منتصب به ایشان که به لیست انگلیسی شهره شده بود، رد صلاحیت شدند، آیت الله هاشمی، به جای قهر کردن و تحریم انتخابات با درایت خود باعث شدند رای بالای ایشان در انتخابات را شاهد بودیم.

از سال ۹۲ تا ۹۶ ، همچنان شاهد اثرگذاری بی بدیل ایشان در بخش های مختلف بودیم. حتی در شوراها، چرا که انتخابات شوراها را همان مجلسی تایید کرد که به نوعی دستاورد هاشمی بود. و بالاخره انتخاب  حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور شدن یکی دیگر از عناوین لیست بلندبالای خدماتی است که آن چهره ماندگار، برای کشور به یادگار گذاشت.

گرچه خدمات ایشان تنها محدود به بعد از انقلاب نمی شد. تاریخ نهضت انقلاب از دهه ۴۰ تا زمان پیروزی پر است از ردپاهای غیرقابل انکار هاشمی. مردی که پرونده سالها مبارزه و زندانی و شکنجه شدنش در ساواک به بیش از هزار صفحه می رسد. چهره ای که همان زمان نیز تمام تلاشش، یکدست کردن گروه های سیاسی مبارز مخالف شاه برای مبارزه با آن رژیم بود. درعین حال اما، هاشمی علاوه بر فعالیت های سیاسی و مدیریتی، سابقه ای بس طولانی نیز در فعالیت های فرهنگی داشت که از آن جمله می توان به فعالیت برای تولید نشریه بعثت، کتاب فلسطین و امیرکبیر و دهها اقدام فرهنگی دیگر اشاره کرد. بعد از انقلاب هم هاشمی دست از مبارزه برنداشت و هم در تثبیت آن و هم در دوران دفاع مقدس نقش ویژه ای را عهده دار بود کمااینکه رهبر انقلاب(ره) نیز بعد از ترور ایشان، در جمله معروف «  هاشمی زنده است چون نهضت زنده است»، به خوبی به آن اشاره فرموده و قدردانی خود را بدین طریق اعلام کرده بودند. همان مردی که بعد از جنگ نیز در حالیکه صدام در اوهام خود سرگردان بود، آیت الله هاشمی به خوبی کشور را در مسیر توسعه ریل گذاری کرد و در نحوه نامه نگاری خود، به گونه ای با صدام مکاتبه کرد که موفق شد همه امتیازات مد نظر خود و کشور را از وی بگیرد.

کوتاه سخن آنکه، هاشمی کدخدایی بدون جانشین برای انقلاب بود. مرد شماره یک اعتدال کشور که رویه اش باعث شده تا نامش همچنان بعد از ۷ سال به نیکی یاد شود و در آینده نیز الگوی بسیاری از جوانان و مدیران باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.