تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 9:27
کد خبر : 143873

مردمی کردن میراث فرهنگی

مردمی کردن میراث فرهنگی

آرمان شرق-گروه جامعه:در ایران بیش از یک میلیون آثار تاریخی داریم که ۳۵۰۰۰ اثر آن ثبت شده است.عظمت و گستردگی بناهای تاریخی ایران فراتر از توان یک دولت است. دولت ها هر قدر تلاش کنند باز هم نیاز به حضور مردم است. بودجه دولتی محدود است و کفاف نمی دهد.امروزه موزه ها و فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی در صدر اقدامات دیپلماسی عمومی در جهان و با هدف کمک و گسترش به صلح، دوستی و توسعه کشورها است.

مردمی کردن میراث فرهنگی

علی دارابی

 

آرمان امروز : انجمن خیرین میراث فرهنگی شنبه ۴ آذر با حضور ۵۰۰ تن از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، خیرین و نیکوکاران، رؤسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور، جمعی از مدیران و دست اندرکاران میراث فرهنگی، با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت ا… مکارم شیرازی آغاز بکار کرد.

جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات، هنرمندان سینما و تلویزیون، ورزشکاران نیز در این مراسم حضور داشتند تا همه با هم در نهضت مردمی کردن میراث فرهنگی حضور داشته باشند.

آقایان احد عظیم زاده، فضل الله جواهری، ایمان عتیقی، علیرضا یونچی، صمد حسن زاده، مجتبی ملا احمدی و سیروس مقدم (کارگردان سینما و تلویزیون) به نمایندگی از جمع حاضر سخن گفتند و از ایده انجمن حمایت و آمادگی خود را برای کمک اعلام نمودند.

مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درباره ضرورت سپردن امور به دست مردم و ضعف سیستم اداری کشور و لزوم اهتمام همه جانبه به حفظ بناهای تاریخی سخن گفت.

بنده درباره اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی و ضرورت تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی صحبت کردم. محورهای اصلی سخنانم بشرح زیر است:

دولت ها می آیند و می روند هر یک به سهم خود کمکی از نظر بودجه و قوانین دارند. دولت سیزدهم اهتمام بایسته ای به حوزه میراث فرهنگی داشته است که کمال تشکر را داریم.

در ایران بیش از یک میلیون آثار تاریخی داریم که ۳۵۰۰۰ اثر آن ثبت شده است.

عظمت و گستردگی بناهای تاریخی ایران فراتر از توان یک دولت است. دولت ها هر قدر تلاش کنند باز هم نیاز به حضور مردم است. بودجه دولتی محدود است و کفاف نمی دهد.

امروزه موزه ها و فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی در صدر اقدامات دیپلماسی عمومی در جهان و با هدف کمک و گسترش به صلح، دوستی و توسعه کشورها است.

فعالیت های مشترک در حوزه میراث فرهنگی با سایر کشورهای جهان راهکاری مهم برای مقابله با ایران هراسی است.

انجمن خیرین میراث فرهنگی که ماهیت کاملاً غیر دولتی دارد. نهادی مردمی، خیریه ای و نیکوکاری است که مشابه خیرین مدرسه ساز و سلامت می تواند به «داد» میراث فرهنگی برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی برد.

هیأت موسس برابر اساسنامه هیأت مدیره موقتی را انتخاب کرده است که تا برگزاری مجمع و انتخاب هیأت مدیره امور انجمن را دنبال کند.

عکس ها را خوب بنگرید، اجتماع چنین جمعیتی با این ترکیب در سالیان اخیر دیده نشده است. همه آمده بودند که بگویند: میراث فرهنگی، هویت، تمدن، ریشه و اصالت و منزلت ما ایرانیان است.

و چه زیبا شاعر و داستان سرای بزرگ ایرانی حکیم نظامی گنجوی فرمودند:

همه عالم تن است و ایران دل

نیست گوینده زین قیاس خجل

چون که ایران دل زمین باشد

دل ز تن به بود یقین باشد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.