لب مطلب آن است که در داخل مرزهایی که رفتن به اروپا و آمریکا و خیلی از کشورهای آسیایی برای شهروندانش دشوار است و نیاز به هزار گردش و چرخش برای دریافت ویزا و مجوز دارد، می‌توان راه به مدارسی باز کرد که شهریه‌هایشان دلاری است و بعدتر مهری که بر دیپلم می‌زنند شاید بتواند امتیازی باشد برای دانشگاهی در فرانسه، انگلیس یا آمریکا. یا حتی مدارسی که جزو خواص حساب می‌شوند و شهریه‌هایی دوش به دوش مدارس بین‌المللی دارند و احتمالا قرار است اکثریت بچه‌ها را راهی بهترین دانشگاه‌های داخلی کنند یا رتبه‌هایی شاخص در المپیاد بیاورند. حداقل هزینه‌ها بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار است، البته بدون احتساب کلاس‌های فوق‌العاده و اردوهای داخلی و خارجی. این در حالی است که معاون آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که دریافت شهریه دلاری در مدارس بین‌المللی وجود ندارد و درعین‌حال آنها حق ندارند شهریه به صورت دلاری دریافت کنند. اما آنها شهریه را به دلار به شما می‌گویند.

مدارس بین‌الملل دلاری

همه والدین دل‌شان می‌خواهد بچه‌های‌شان در بهترین مدارس تحصیل کنند که بعدتر راه‌یابی ساده‌تری برای ورود به دانشگاه- به خصوص دانشگاه‌های برتر کشور- داشته باشند. براساس این تمایل، رده‌بندی مدارس شکل گرفته است که بخش قابل توجهی از آنها به صورت خصوصی اداره می‌شوند، کلاس‌های فوق برنامه دارند. کلاس زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر ساعات بیشتری از مدارس دیگر کشور دارند. این مدارس طبق قوانین آموزش‌وپرورش هستند.  مدرسه «نون»، «سین» و «الف» جزو مدارس رده اول در میان مدارس بین‌المللی هستند. حداقل شهریه‌ای که برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعیین شده، ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار است که به تناسب دوره تحصیلی این عدد بالا می‌رود و تا ۱۵۰۰ دلار نیز می‌رسد.

البته سالانه افزایش ۲۵ درصدی شهریه را نیز باید برای آنها در نظر گرفت. با وجود نوسانات دلار در بازار ایران، در تعیین شهریه سالانه، تورم نیز در نظر گرفته می‌شود.  احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش، چند روز پیش اعلام کرد که «مدارس غیردولتی بین‌المللی شهریه بیشتری نسبت به شهریه سایر مدارس غیردولتی دریافت می‌کنند، اما اینکه به صورت دلاری این مبلغ دریافت شود، درست نیست. تا قبل از اینکه ما فعالیت‌مان را شروع کنیم، شهریه برای مدارس غیردولتی بین‌المللی تعیین نمی‌شد و ما امسال آنها را نیز پای کار آورده‌ایم و شهریه این مدارس نیز سامان‌دهی می‌شود. بنابراین مدارس بین‌المللی داخل کشور نه شهریه دلاری می‌گیرند و نه اجازه دارند دلار دریافت کنند و باید مبلغ مورد نظر را به صورت تومان درخواست کنند». البته محاسبه ریالی کمی از دست خارج می‌شود به گونه‌ای که با معادل‌سازی آن رقم به ریال ۷۶ تا ۱۴۶ میلیون تومان اعلام می‌شود.  مدارس اعلام می‌کنند که در صورتی که شما حساب خارجی داشته باشید، مبلغ به دلار دریافت می‌شود و در غیر این صورت با ریال معادل‌سازی شده و ریال می‌دهید. در اصل استقبال اصلی، دریافت به دلار است که به دلیل بی‌اعتمادی به ریال و تورم انتظاری فزاینده که در اقتصاد ایران وجود دارد، است. این اعداد حتی برای سال جاری قطعی نشده و مدارس در انتظار آموزش‌وپرورش هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنند رقم متوسط شهریه را ۱۲۰۰ دلار در نظر بگیرید که تا ۱۵۰۰ دلار هم می‌تواند نوسان داشته باشد.  شرایط ثبت‌نام در این مدارس «اقامت و تابعیت غیرایرانی، اتباع خارجی و اثبات قصد مهاجرت و داشتن مدارک مرتبط» است، اما این موارد قابلیت چشم‌پوشی دارد. چنان که پیش‌ثبت‌نام مدارس بهمن ماه بوده، اما هنوز جای چانه‌زنی و برگزاری جلسه دانش‌آموزان و والدین با مشاور مدرسه برای ثبت‌نام وجود دارد. از خصوصیات این مدارس دو زبانه بودن، برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای داخلی و خارجی است. این کلاس‌ها و اردوها هزینه‌ای جداگانه خواهد داشت.  دیپلمی که در نهایت به دانش‌آموزان اعطا می‌شود، بین‌المللی است که احتمالا می‌تواند برای اپلای برای دانشگاه یا کالج‌های خارجی موثر و مفید باشد. سرفصل درسی این مدارس با کشورهای انگلیسی زبان هماهنگ است.

البته مدارسی هم هستند که مثلا مورد تایید فرانسه است و در نهایت نیز دیپلم آن کشور را دریافت می‌کنند.  در توصیف مدارس غیر از تعریف از آزمایشگاه‌های تخصصی و تجهیزات، حتما اصطلاح وجود «دپارتمان»های مختلف را هم به عنوان دلیلی بر خوب بودن مدارس می‌شنوید.

غیرانتفاعی‌های خاص

بعد از مدارس درجه الف، مدارس غیرانتفاعی خاص قرار دارند. خاص بودن این مدارس هم کلاس‌های فوق‌العاده است و حتی زنجیره‌ای شدن آنها. اگر امروز قصد ثبت‌نام در این مدارس به قیمت سال قبل را داشته باشید، از ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان باید هزینه کنید. کف قیمت مربوط به دوره ابتدایی و سقف آن به دوره متوسطه دوم تعلق می‌گیرد. کلاس‌های ویژه زبان از خصوصیات این مدارس است و همچنین کلاس‌های کنکور برای بالا بردن شانس قبولی در کنکور است. مدارس «سین» و «میم» جزو این مدارس هستند.

مدرسه‌ای ویژه المپیادی‌ها

آینده‌نگری امروز بیش از گذشته باب شده است. از همین امروز می‌توان برنامه‌ریزی کرد که فرزندتان مدال طلای فیزیک را بر گردن بیندازد یا حتی به‌طور خاص در حوزه تخصصی این مدرسه مشغول به کار شود. مدرسه «الف» این اطمینان را به والدین می‌دهد که دانش‌آموزش خلاق و معدل بالای شما را تحویل بگیرد، البته به اضافه ۹۰ میلیون تومان شهریه به قیمت سال گذشته که همگام با تورم هم پیش می‌رود و در نهایت یک المپیادی تحویل شما بدهد. وضعیت المپیادی‌ها هم که معلوم است، بعد از گرفتن دیپلم فقط کافی است دانشگاه خود را انتخاب کنند، این غیر از دانشگاه‌های خارجی است که فرش قرمز برایشان پهن کرده‌اند.