تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 - 15:03
کد خبر : 132374

لزوم برجسته سازی نکات مربوط به امنیت ملی برای افکار عمومی

لزوم برجسته سازی نکات مربوط به امنیت ملی برای افکار عمومی

آرمان شرق-گروه بین الملل:لازم است دستگاه دیپلماسی و دولت سیزدهم اظهارات مقام معظم رهبری را به طرف های مدعی تفهیم کنند تا دیگر در قامت مدعی در برابر ما ظاهر نشوند و مثل آقای مکرون در تماس تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان دائما یک ادعای اثبات نشده را تکرار نکند.

لزوم برجسته سازی نکات مربوط به امنیت ملی برای افکار عمومی

نظر رهبری در جنگ اوکراین برای دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب باشد

دیپلماسی ایرانی: وحید کریمی و علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری و در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در یک فروردین نیز گفتند: «ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود را از جنگ، آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند.» این اظهارات مقام معظم رهبری مانند فتوای حرام بودن استفاده از تسلیحات هسته ای باید فصل الخطاب دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی باشد و از آن بهره برداری مفید شود.در جنگ غرب با شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در زمین اوکراین به شدت پهپاد هراسی ایران رخ نمایی می کند. غربی ها همچنین بر چین فشار می آورند تا هر چه سریعتر مواضع خود را روشن کند؛ حتی پیشنهاد صلح چین را مسکوت گذاشته اند، چرا که قبل از آن می خواهند ببینند آیا چین می پذیرد در زمین روسیه بازی نکند و در جانب غرب بایستد.

تا اینجای کار روشن است که دو موضوع برای غربی ها در جنگ اوکراین بسیار برجسته و موثر است، یکی موضوع ایران و پهپادهای ایرانی و دیگری چین.

در اینجا نمی خواهیم از موضع چین صحبت کنیم که این موضوعی چینی است که خود دولتمردان چینی می توانند به آن بپردازند. اما نسبت به خودمان، مناسب است بعضی ترفندهای دشمن را مثل خودشان در دستورکار تبلیغی قرار دهیم.

کشورهای بسیاری به اوکراین کمک می کنند. اخیرا کانادا کمک تسلیحاتی به اوکراین کرد ولی به لحاظ اسمی، اقدام منفی در شعله ور کردن جنگ نشد. یا انگلیس به صراحت اعلام کرده که سلاح های استراتژیک اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین داده است. یا آلمان تسلیحات سنگین در اختیار اوکراین گذاشته است. لهستان نیز جنگنده های خود را (ولو قدیمی) به اوکراین داده است تا در جنگ علیه روسیه استفاده کند. می توانیم اسامی کشورها را با نام شرکت ها و اهداف آنها اعلام کنیم و درخواست کنیم تحریم شوند. این نظریه را می توان با مقامات روسیه و چین در میان گذاشت تا بصورت مدیریت شده در سطح جهانی علیه اقدامات جنگجویانه ناتو و شرکا اقدام شود. باید افکار عمومی قانع شود اگر دادن سلاح صحیح نیست این موضوع دوجانبه است و هر دو طرف جبهه جنگ را شامل می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، تاکید بر این نکته است که مناسبات نظامی ما با روسیه مثل مناسبات نظامی هر کشوری با روسیه است و این منحصر به امروز و دیروز نیست. جمهوری اسلامی ایران همواره اذعان داشته است که در چارچوب استقلال و منافع ملی، حق خود می داند با هر کشوری رابطه داشته باشد. کما اینکه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه خود هم گفت: «هرگونه ادعا در ارتباط با صادرات تسلیحات از سوی  ایران به روسیه  برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب می کنیم‌. همکاری دفاعی ما با روسیه  مقدم بر جنگ اوکراین است و کسی نمی تواند در مورد همکاری های دفاعی ایران و روسیه تشکیک کند .حق هر کشوری است که بر اساس منافع خود و همچنین قوانین بین‌المللی با دیگر کشورها در زمینه های مختلف همکاری کند و همانطور که بارها گفتیم ما یک طرف جنگ در  اوکراین نیستیم و تسلیحاتی به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین ارسال نمی کنیم.»

باید این گفته را دائما به طرف های غربی گوشزد کنیم که اولا اگر با روسیه همکاری نظامی داریم به دلیل خودداری غرب از تامین نیازهای امنیتی ایران است. بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله طبیعی است که ایران همیشه از تهدیدهای فرامرزی نگران باشد و برای تقویت بنیه دفاعی خود هر آنچه صلاح می داند انجام دهد. ثانیا، این پرسش را دائما به رخشان بکشیم که اگر مشابه چنین همکاری ای میان ایران با یکی از کشورهای غربی از جمله امریکا هم بود آیا محل اعتراض واقع می شد؟ آیا همانند گذشته یا همین الآن در تعامل کشورهای غربی با بسیاری از کشورهای دیگر همکاری نظامی را منوط به صرف نظر از استقلال منافع ملی آن کشورها نمی کردند؟ این موضوع را باید به طور موشکافانه و دقیق با افکار عمومی در میان گذاشت تا ابعاد همکاری های نظامی ایران در عرصه بین المللی روشن شود تا افکار عمومی دغدغه های امنیتی ایران را درک کند.

نکته دیگر و از همه مهمتر، این که ایران اساسا از روز اول هر گونه دخالت و حضور در جنگ اوکراین را رد کرده است. این صحیح است که همواره گفته ایم که عامل اصلی جنگ اوکراین زیاده خواهی های ناتو، تحریک ایالات متحده و همچنین ایجاد بی اعتمادی توسط غرب نزد روس ها بوده است، اما این بدان معنا نیست که در جنگ اوکراین هم دخالت داشته ایم. هیچ سند و مدرک محکمه پسندی هم تا کنون منتشر نشده تا نشان دهد ایران در جنگ اوکراین حضور داشته است. کما اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری و در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در یک فروردین نیز گفتند: «ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود را از جنگ، آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند.» این اظهارات مقام معظم رهبری مانند فتوای حرام بودن استفاده از تسلیحات هسته ای باید فصل الخطاب دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی باشد و از آن بهره برداری مفید شود. لازم است دستگاه دیپلماسی و دولت سیزدهم اظهارات مقام معظم رهبری را به طرف های مدعی تفهیم کنند تا دیگر در قامت مدعی در برابر ما ظاهر نشوند و مثل آقای مکرون در تماس تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان دائما یک ادعای اثبات نشده را تکرار نکند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.