تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 - 21:30
کد خبر : 128612

فقر فرهنگی در روستای میلیاردی پایتخت!

فقر فرهنگی در روستای میلیاردی پایتخت!

آرمان شرق- گروه جامعه:متاسفانه به این شهرک رسالت کد روستایی داده‌اند، در حالی که هیچ ویژگی روستایی ندارد. درشهرک و در کنار آن صالح آباد قیمت بعضی ملک ها به بیش از متری یک میلیارد تومان رسیده است اما اگر فکر می کنید از درآمد خرید و فروش این ملک‌ها همه مردم سودی می‌برند کاملا در اشتباه هستید. بسیاری از مغازه دار بسیاری از مغازه داران در آمدهای میلیاردی دارند اما از این درآمد چیزی هزینه فرهنگ و نیازی های فرهنگ و اجتماعی محله و مردم محله نمی شود.

آرمان امروز- رها معیری: میگویند اینجا روستای رسالت است. اما هیچ نشانی از روستا در آن وجود ندارد. چند سالی است که از منطقه ۱۰ جدا شده و به بخش «شهر آفتاب» حد فاصل منطقه ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران سپرده شده است. مدیریت شهری آن به مدیریتی روستایی بدل شده و به جای شهرداری  و شهردار ناحیه یک دهیاری گذاشتهاند که این دهیار با رای شورای محل انتخاب میشود. این انتخاب ممکن است فردی باشد که سابقه مدیریت شهری نداشته و محلهای با بیش از ۱۰ هزار نفر را دچار عقب ماندگی کند. اگرچه ظاهر محله شکل تجاری میگیرد و ساخت و ساز تجاری در آن زیاد شده است اما نشانی از افزایش امکان رفاهی شهروندی در آن دیده نمی شود. بهنظر اینجا هیچ مسئولی نگاه فرهنگی و اجتماعی ندارد و فرهنگ و رفاه شهروندان برایشان مهم نیست. برای اثبات این حرف دلایل متعددی وجود دارد. در واقع املاک این شهرک بخشی از زمینهای «عبدلآباد فرمان فرما» است که در منطقه ۱۹ شهرداری قرار دارد نقشه ساخت این شهرک متعلق به دهه ۵۰ است که هدفش خانهدار کردن کارمندان شرکت نفت تهران بود، کوچههای شهرک همه ۱۲ متری و خیابانها ۲۰ متری در نظر گرفته شده و راه اصلی آن به عبدلآباد کنونی وصل میشد اما هنوز نقشه ساخت شهرک اجرایی نشده بود که با وقوع انقلاب اسلامی زمینهای شهرک به مردم فروخته شد.

محلهای که یک دکه روزنامه و کتاب ندارد، اما دو دکه چای و سیگار دارد، هیچ موسسه یا آموزشگاه فرهنگی ندارد اما تا دلتان بخواهد ساختمان سازی و جابه جایی پول های هنگفت قانونی و به گفته اهالی غیر قانونی را دارد. محلهای که عدهای در آن پولدار شدهاند و به دلیل تعطیلی تمامی فعالیت فرهنگی، شاهد عقب ماندگی فرهنگی در محله هستیم. اینجا عدهای هر روز پولدار میشوند و اکثریت با رویای پولدار شدن با حداقل امکانات بهداشتی و فرهنگی و اجتماعی زندگی می کنند. آب آشامیدنی از چاه می‌‌آید، فاضلاب شهری ندارد و آبهای حمام و شستوشوی ظروف با مواد شیمیایی، آبهای درمانگاهها و مکانیکی و تعویض روغنی و …. همگی راهی جوی آب داخل کوچه و خیابان میشوند و به زمینهای کشاورزی و سبزی کاری اطراف محله میروند. محله دبیرستان پسرانه ندارد، درمانگاه شبانه روزی ندارد، کتابخانه یا مکان فرهنگی ندارد و تنها مکان فرهنگی یعنی «سرای محله» بهدلیل مدیریت ضعیف دهیاری و شورای محله تعطیل شده است. از دو خط اتوبوسرانی یکی را تعطیل کرده و آن یکی به شکلی بسیار بد خدمات میدهد و شهروندان برای سوار شدن به اتوبوس گاهی باید ساعاتی طولانی منتظر باشند.

به شهرک رسالت کد روستایی دادهاند، برای خانههای میلیاردی

متاسفانه به این شهرک رسالت کد روستایی دادهاند، در حالی که هیچ ویژگی روستایی ندارد. درشهرک و در کنار آن صالح آباد قیمت بعضی ملک ها به بیش از متری یک میلیارد تومان رسیده است اما اگر فکر می کنید از درآمد خرید و فروش این ملکها همه مردم سودی میبرند کاملا در اشتباه هستید. بسیاری از مغازه دار بسیاری از مغازه داران در آمدهای میلیاردی دارند اما از این درآمد چیزی هزینه فرهنگ و نیازی های فرهنگ و اجتماعی محله و مردم محله نمی شود. واقعیت این است که «ما در شهرک و صالح آباد با رشد اقتصادی و توسعه منفی روبه رو هستیم». پولدارهای پولدارتر میشوند و مردم بدون اطلاع از قیمت ملک در نقاط دیگر شهر، به خیال این که قیمت ملک آنها افزایش پیدا کرده منتظر تجاری شدن خانههایشان هستند. مردم مجبور هستند برای هزینه زندگی پارکینگ خانههای خود را انبار کنند و حق ساده داشتن یک پارکینک را از خود بگیرند. برخی اهالی میگویند: «برای اینکه پارکینگ خود به انباری اجاره دهیم باید کرکره بیاندازیم و برای این کار ممکن است مجبور باشیم چندیم میلیون شیرینی بدهیم.»

ماشین ها در خیابان پارک می شود و ترافیک و آلودهای صوتی و محیط زیستی را شاهد هستیم. کسبه اجناس خود را در پیادهرو و خیابان می گذارند و بخشداری و دهیاری و شورای محله تنها کارشان اخطار دادن با بنر است و هیچ برنامه مشخص و مستمری برای از بین بردن سد معبر در پیاده روها و خیابان ها ندارند ترافیک وحشتناک صالح آباد و شهرک به خاطر سد معبر سد معبر کسبه با جان و اعصاب شهروندان بازی می کند. کودکان و نوجوانان بعد از مدرسه هیچ فضای فرهنگی و اجتماعی برای استفاده ندارد و اگر کودکی بخواهد به کلاس زبان یا موسیقی برود باید هر روز با کرایه اتومبیل شخصی به مناطق دیگر برود و درکنار هزینه کلاس کلی هم هزینه اتومبیل بدهد. همین امر باعث شده است خانواده ها از کمک فرهنگی و آموزشی به کودکان خود ناتوان باشند.

به گفته اهالی؛ تنها مکان فرهنگی ارائه آموزش های فرهنگی و اجتماعی سرای محله بود که بعد از آمدن بخشداری آفتاب تعطیل شد و حدود ۱۵ هزار شهروند ساکن شهرک و صالح آباد به خصوص زنان و دختران و سالمندان از خدمات آنها محروم شدند. اینجا محلهای تجاری مسکونی شده است که فقط بخش تجاری و پول آن دیده می شود و محله روز به روز از توسعه یافتگی  فاصله بیشتری می گیرد. ما شاهد ساخت و سازهای گسترده تجاری هستیم که می تواند خوب باشد به شرطی که فقط متعلق به عده ای خاص نباشد و مردم هم سهم داشته باشند.  حداقل بخشی از هزینه ها برای فرهنگ مردم به خصوص نسل جدید خرج شود.  اینجا شهرک رسالت و صالح آباد است، که روستا نامیده شده . اینجا هیچ خانه ای زیر میلیارد پیدا نمیاینجا هیچ خانه ای زیر میلیارد پیدا نمی شود و در برخی نقاط ملک متری یک میلیارد است. به نظر باید گفت اینجا روستای میلیاردرهاست که درحال پس رفت فرهنگی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.