غزه دوپاره می‌شود؟

دنیای‌اقتصاد: با نزدیک شدن تانک‌های اسرائیلی به شهر غزه، درگیری‌های سنگینی میان نیروهای مقاومت با سربازان اسرائیلی گزارش شده است. این در حالی است که ترس از حمله احتمالی اسرائیل به بیمارستان القدس هم با دستور «فوری» مقام‌های نظامی اسرائیل برای تخلیه آن افزایش یافته است. «تد رجنسیا»، «لیندال رولاندز» و دیگران در گزارش ۳۰اکتبر در الجزیره نوشتند، حملات مرگبار اسرائیلی‌ها به کرانه باختری هم ادامه دارد و در سه هفته اخیر بیش از ۱۱۲نفر در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته این گزارشگران، سازمان ملل اعلام کرد که روز یکشنبه ۷آبان ماه ۳۳کامیون کمک‌های امدادی وارد غزه شد و تا اواخر همان روز در مجموع ۱۱۷کامیون کمک‌رسانی وارد این منطقه شده بود. نهاد امدادی «کودکان را نجات دهید» اعلام کرد تعداد کودکان کشته‌شده فلسطینی در سه هفته اخیر برابر با کل کودکان کشته‌شده در جنگ‌ها از سال۲۰۱۹ تاکنون است.

«هانی محمد» خبرنگار دیگر الجزیره که از «خان یونس» گزارش می‌داد، نوشت که اسرائیل «مرحله دوم» حمله خود به غزه را شروع کرده است. تعداد زیادی از تانک‌ها از جنوب غرب غزه وارد شده و به سوی غرب می‌روند. آنها اکنون نزدیک به چهارراهی هستند که بخش‌های مختلف غزه را به هم مرتبط می‌سازد. اگر آنها به این چهارراه برسند و کنترل آن را به‌دست بگیرند، به‌طور موثری شمال و جنوب غزه را از هم جدا می‌کند و عبور مردم به‌شدت با مشکل مواجه می‌شود. به نوشته هانی، نیروهای اسرائیلی هشداری منتشر کرده و از مردم خواسته‌اند که بین شمال و جنوب غزه حرکت نکنند. منابع همچنین گزارش دادند که تانک‌ها از بخش شمالی غزه به سوی این شهر می‌رود. این گزارشگر می‌گوید به همین دلیل ما نمی‌توانیم با کسی در شهر غزه تماس بگیریم؛ زیرا اسرائیلی‌ها ارتباطات را قطع کرده‌اند.

«حازم قاسم»، یکی از سخنگویان حماس در غزه، هم خبر حرکت تانک‌های اسرائیلی را تایید کرد. او به الجزیره گفت: «نیروهای مقاومت فلسطین در خیابان صلاح‌الدین تانک‌های اسرائیلی را مورد حمله قرار دادند.» او بر آمادگی مقاومت برای زمین گیر کردن «حمله زمینی» اسرائیل در غزه تاکید کرد. «وائل دحدوح» هم از غزه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی در تلاش برای ورود به غزه بودند که با واکنش نیروهای مقاومت مواجه شدند. الجزیره نوشت که تانک‌ها در ۳کیلومتری حصار غزه مستقر شده‌اند. اسرائیل تلاش دارد شمال و جنوب غزه را از هم جدا کند تا راحت‌تر بتواند فضا را مدیریت کند. اسرائیل با انزوای کامل غزه و بریدن دسترسی‌هایش راحت‌تر می‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد. این در حالی است که نیروهای مقاومت اعلام کردند که برای سه تا چهار ماه آذوقه کنار گذاشته‌اند. در عین حال، شاهدان هم به خبرگزاری فرانسه گفتند که تانک‌ها در منطقه زیتون مشاهده شده‌اند. این تانک‌ها به تمام وسایل نقلیه شلیک می‌کنند و هر چه را که سر راهشان باشد، منهدم می‌کنند. گزارشگران الجزیره به هر شکلی بتوانند اخباری به بیرون مخابره می‌کنند. «صفوت کهلوت» گزارشگر دیگری است که از غزه گزارش داد. وی اعلام کرد که «از جایی که من مستقر هستم ستون‌هایی از دود می‌بینم که به هوا می‌رود. گروه‌های مبارز می‌گویند که درگیری‌های شدیدی با نیروهای اسرائیلی داشته‌اند.» این در حالی است که نیروهای مقاومت شهرک یهودی «نیریم» را از غزه مورد هدف قرار دادند. عزالدین قسام هم در کانال تلگرامی خود افزود که راکت‌هایی را به شهر «اشدود» فرستاده است.

 تبادل آتش با لبنان

الجزیره در گزارش ۳۰اکتبر نوشت که ارتش اسرائیل اعلام کرد حملاتی را علیه زیرساخت‌های نظامی در سوریه و لبنان انجام داده است.

این در حالی است که نگرانی‌هایی وجود دارد دال بر اینکه حمله زمینی این رژیم به حماس ممکن است به درگیری‌های گسترده‌تری در خاورمیانه منجر شود. ارتش اسرائیل بامداد روز دوشنبه (۸ آبان) اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به شلیک موشک‌های قبلی به اسرائیل، به موشک‌اندازها در سوریه و اهداف حزب‌الله در لبنان حمله کردند. وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که حملات هوایی اسرائیل مواضع ارتش در شهر درعا در جنوب غربی سوریه را هدف قرار داد که منجر به «تلفات مادی» شد. این وزارتخانه گفت که اسرائیل حوالی ساعت ۱:۳۵ بامداد «از سمت جولان اشغالی سوریه، دو موضع از مواضع نیروهای مسلح ما را در حومه درعا هدف قرار داد.» هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم هشدار داد که اگر اسرائیل به بمباران غزه پایان ندهد، درگیری‌ها ممکن است «به فراتر از مرزهای خاورمیانه» سرایت کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با ABC News گفت که خطر «واقعی» تبدیل این جنگ به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر وجود دارد.

 ۳۴ ساعت ترس و اضطراب

«ابوبکر بشیر»، «ایاد ابوهویلا» و دیگران هم در گزارش ۲۹اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، به مدت ۳۴ساعت، اکثریت قریب به اتفاق آن ۲میلیون فلسطینی ساکن غزه، راهی برای رسیدن به جهان خارج یا با یکدیگر نداشتند. آنها راهی نداشتند که بدانند عزیزانشان زنده هستند یا مرده. خطوط تلفن اورژانس قطع شد. امدادگران ناامید سعی کردند با حرکت به سمت صدای انفجار، مردم را نجات دهند. زخمی‌ها در خیابان‌ها رها شده بودند و بسیاری به همین صورت جان خود را از دست دادند.

روز جمعه در غروب آفتاب، سه هفته پس از بمباران اسرائیل در غزه  و درحالی‌که فلسطینی‌ها خود را برای حمله زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل آماده می‌کردند، همان خدمات ضعیف تلفن و اینترنت که اجازه می‌داد زندگی تا حدی در این منطقه محاصره‌شده ادامه یابد، ناگهان قطع شد.

دو مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده معتقد است اسرائیل مسوول قطع ارتباطات است و به‌دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود.

وحشت در این منطقه موج می‌زند. «فتحی صباح»، روزنامه‌نگار مستقر در غزه، روز یکشنبه پس از احیای خدمات تلفنی و اینترنتی در فیس‌بوک خود نوشت: «احساس می‌کردم که نابینا و ناشنوا شده‌ام، نمی‌توانم ببینم یا بشنوم.» مردم غزه می‌گویند که همواره با «کابوس» زندگی می‌کنند. پس از حملات ۷ اکتبر حماس، ارتش اسرائیل این منطقه پرجمعیت را محاصره و برق، آب و تجهیزات پزشکی را قطع کرد و فقط رگبار بی‌امان بمباران‌های هوایی و توپخانه‌ای است که بر سر این مردم می‌بارد.

روز یکشنبه، ارتش اسرائیل گفت که یک «تهاجم زمینی» را آغاز کرده و با «فوریت» فزاینده هشدار داد که غیرنظامیان فلسطینی باید به بخش جنوبی نوار ساحلی حرکت کنند اگرچه حملات هوایی همچنان مردمی را که در حال حرکت بودند، می‌کشت. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که پس از شلیک حداقل ۱۶موشک از لبنان به خاک اسرائیل، در حال انجام حملات هوایی در لبنان است.

«احمد یوسف»، یک کارمند ۴۵ساله که در شهر دیرالبلح زندگی می‌کند، گفت: «از دست دادن ارتباطات بسیار بدتر از هر چیز دیگری بود.» او نه‌تنها نمی‌توانست با اقوام و دوستانش تماس بگیرد، بلکه نمی‌توانست به مردی که به او آب می‌فروشد – یا مرد دیگری که پول می‌دهد تا ساعت‌ها در صف نانوایی منتظر بماند تا برای خانواده‌اش نان بخرد، دسترسی داشته باشد.

در ابتدا او فکر کرد که از دست دادن این خدمات امری موقتی است. تنها ارتباط او با جهان خارج استفاده از برق یک سیستم پنل خورشیدی برای تماشای الجزیره بود. «عبدالمجید ملحم» مدیر اجرایی Paltel Group، شرکت اصلی مخابرات فلسطین گفت که اتصال به‌طور خود به خود در روز یکشنبه حدود ساعت ۴صبح آغاز شد. او گفت که شرکت هیچ تعمیری انجام نداده بود و هیچ درک درستی از نحوه و چرایی بازگشت خدمات نداشت. وی افزود که معتقد است که اسرائیل مسوول این قطع‌شدگی و وصل‌شدگی است؛ اگرچه خدمات پس از حمله هوایی اسرائیل به یک دکل مخابراتی در اوایل جنگ همچنان محدود است.

مقام‌های اسرائیلی تاکنون از اظهارنظر درباره اتهاماتی مبنی بر اینکه آنها عمدا باعث قطع ارتباطات شده‌اند، خودداری کرده‌اند. این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که از همتایان اسرائیلی خود خواسته‌اند تا هر کاری که می‌توانند برای بازگرداندن ارتباطات انجام دهند. این خاموشی، وحشت و خشم را در سراسر نوار غزه برانگیخت. دکتر «غسان ابوسطح»، جراح پلاستیک بریتانیایی-فلسطینی که مطب خود در لندن را تعطیل کرد تا به یکی از بیمارستان‌های غزه برود، در رسانه‌های اجتماعی از جمله «ایکس» نوشت: «به نظر می‌رسد فلسطینی‌ها سر و صدای زیادی می‌کردند. این امر به قبای حامیان غربی اسرائیل برخورد. بنابراین همه ارتباطات را قطع و ما را ساکت کردند.»

مردم غزه با بریدن از دنیای بیرون

– و از یکدیگر – با صحنه‌هایی از یک فیلم آخرالزمانی روبه‌رو شدند. «محمود باسل» یک کنشگر مدنی گفت که گروه‌های نجات مجبور شدند با مشاهده جهت انفجارها، مکان‌های حملات هوایی را بیابند. او گفت که در موارد دیگر، داوطلبان افراد مجروح را برداشته و آنها را به بیمارستان منتقل کردند و تیم‌ها را در هنگام رسیدن به محل حمله هوایی مطلع کردند تا بتوانند برای نجات بقیه جامانده‌ها تلاش کنند.

«یوسف اللوح»، مدیر عملیات یک آژانس خدمات پزشکی که زیر نظر وزارت کشور است، افرادی را توصیف کرد که بیش از یک مایل دویده بودند تا به تیم‌های نجات برسند و فریاد می‌زدند.

او گفت که وقتی عده‌ای سرانجام به آنها رسیدند، آن‌قدر از احساس رها شدن عصبانی بودند که به امدادگران توهین کردند و حس فاجعه را «در سطح روانی» عمیق‌تر کردند. دلیل همه اینها هم این بود که ارتباطات به‌طور کامل قطع بود. اللوح خاموشی برق و قطع ارتباطات را «جنایت جنگی» خواند. او گفت: «اف-۱۶ها دائما تا جایی پرواز می‌کنند که من احساس می‌کنم می‌خواهند غزه را پاک کنند.»

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در یک کنفرانس خبری روز یکشنبه گفت که پس از احیای ارتباطات، خدمه آمبولانس و کنشگران مدنی صدها کشته و زخمی را یافتند که روی زمین افتاده یا زیر آوار گیر افتاده بودند. «توماس وایت»، مدیر امور UNRWA هم در نوار غزه گفت: «این نشانه نگران‌کننده‌ای است که نظم مدنی پس از سه هفته جنگ و محاصره شدید غزه شروع به فروپاشی کرده است.» او گفت: «ترس و تنش با قطع تلفن‌ها و خطوط ارتباطی اینترنتی بدتر می‌شود. آنها احساس می‌کنند که تنها هستند و از خانواده‌های خود در غزه و سایر نقاط جهان جدا شده‌اند.»

 در شب حمله در اسرائیل چه گذشت؟

«رونن برگمن»، «مارک مازتی» و «ماریا ابی‌حبیب» در گزارش دیگری در ۲۹اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، ساعت ۳بامداد روز ۷اکتبر بود و «رونن بار»، رئیس سرویس امنیت داخلی اسرائیل، هنوز نمی‌توانست تشخیص دهد که آیا آنچه می‌دید فقط یک تمرین نظامی دیگر حماس است یا خیر؟ در مقر سرویس او، شین بت، مقام‌ها ساعت‌ها فعالیت حماس در نوار غزه را که به‌طور غیرمعمولی برای نیمه‌شب فعال بود، رصد کرده بودند.

مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی اسرائیل که خود را متقاعد کرده بودند حماس علاقه‌ای به جنگ ندارد، در ابتدا تصور کردند که این فقط یک تمرین شبانه است. اگر آنها آن شب به ترافیک رادیوهای دستی شبه‌نظامیان حماس گوش می‌دادند، ممکن بود قضاوت آنها در آن شب متفاوت باشد. اما واحد ۸۲۰۰ – آژانس اطلاعات سیگنال اسرائیل- یک سال قبل از شنود آن شبکه‌ها دست برداشته بود؛ زیرا آنها این کار را هدر دادن وقت و تلاش خود می‌دانستند. با گذشت زمان در آن شب، «بار» فکر کرد که حماس ممکن است یک حمله در مقیاس کوچک انجام دهد. او نگرانی‌های خود را با ژنرال‌های ارشد اسرائیل در میان گذاشت و به تیم «تکیلا» -گروهی از نیروهای نخبه ضد تروریسم- دستور داد تا در مرز جنوبی اسرائیل مستقر شوند. به گفته سه مقام نظامی اسرائیل، تا نزدیک به آغاز حمله، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که وضعیت آن‌قدر جدی باشد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را بیدار کند.

در عرض چند ساعت، نیروهای تکیلا درگیر نبرد با مردان مسلح حماس شدند که به حصار مرزی اسرائیل نفوذ کردند. آنها با کامیون‌ و موتورسیکلت‌ وارد جنوب اسرائیل شدند و به روستاها و پایگاه‌های نظامی حمله کردند. قدرتمندترین نیروی نظامی خاورمیانه نه تنها شدت حمله را کاملا دست‌کم گرفته بود، بلکه در تلاش‌های جمع‌آوری اطلاعات خود نیز کاملا به‌دلیل غرور و این تصور اشتباه که حماس یک تهدید است، شکست خورده بود. به‌رغم مهارت‌های فنی پیشرفته اسرائیل در جاسوسی، افراد مسلح حماس آموزش‌های گسترده‌ای را برای این حمله گذرانده بودند که تقریبا برای حداقل یک‌سال کشف نشده بود. این مبارزان که به یگان‌های مختلف با اهداف مشخص تقسیم شده بودند، اطلاعات دقیقی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و چیدمان کیبوتص‌ها داشتند. احساس امنیت شکست‌ناپذیر در اسرائیل از بین رفت.

مقام‌های اسرائیلی قول داده‌اند که تحقیقات کاملی درباره اشتباهات رخ‌داده، انجام دهند. حتی قبل از آن تحقیق، واضح است که این حملات به‌دلیل زنجیره‌ای از شکست در سال‌های اخیر- و نه ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها- امکان‌پذیر بوده است. بررسی نیویورک‌تایمز، بر اساس ده‌ها مصاحبه با مقام‌های اسرائیلی، عرب، اروپایی و آمریکایی، و همچنین بررسی اسناد و مدارک دولت اسرائیل جمع‌آوری‌شده از زمان حمله ۷اکتبر، نشان می‌دهد که:

مقام‌های امنیتی اسرائیل ماه‌ها تلاش کردند تا به نتانیاهو هشدار دهند که آشفتگی سیاسی ناشی از سیاست‌های داخلی او باعث تضعیف امنیت کشور و شجاعت دشمنان اسرائیل شده است.  نخست‌وزیر به پیشبرد این سیاست‌ها ادامه داد. به گفته مقام‌های اسرائیلی، در یک روز در ماه ژوئیه، نتانیاهو حتی از ملاقات با یک ژنرال ارشد که برای ارائه یک هشدار تهدید بر اساس اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمده بود، خودداری کرد.

مقام‌های اسرائیلی تهدیدات حماس را برای سال‌ها اشتباه ارزیابی کردند. ارزیابی رسمی اطلاعات نظامی اسرائیل و شورای امنیت ملی از ماه مه۲۰۲۱ این بود که حماس هیچ علاقه‌ای به حمله از غزه که ممکن است پاسخ ویرانگر اسرائیل را به دنبال داشته باشد، ندارد. مقام‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود افزودند، اطلاعات اسرائیل ارزیابی کرد که حماس در تلاش است تا علیه اسرائیلی‌ها در کرانه باختری که تحت کنترل رقیبش، تشکیلات خودگردان فلسطین است، خشونت ایجاد کند.

اعتقاد نتانیاهو و مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل مبنی بر اینکه ایران و حزب‌الله، بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل هستند، توجه و منابع خود را از مقابله با حماس منحرف کردند. در اواخر سپتامبر، مقام‌های ارشد اسرائیلی به تایمز گفتند که نگران این هستند که اسرائیل در هفته‌ها یا ماه‌های آینده در چندین جبهه توسط گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمله قرار گیرد؛ اما هیچ اشاره‌ای به آغاز جنگ حماس با اسرائیل از نوار غزه نکردند.

آژانس‌های جاسوسی آمریکا در سال‌های اخیر تا حد زیادی جمع‌آوری اطلاعات درباره حماس و برنامه‌های آن را متوقف کرده و معتقد بودند که این گروه یک تهدید منطقه‌ای است که اسرائیل آن را مدیریت می‌کند. در مجموع، نخوت و غرور در میان مقام‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل آنها را متقاعد کرد که برتری نظامی و تکنولوژیک این رژیم نسبت به حماس، این گروه را تحت کنترل خود نگه می‌دارد. «عیال هولاتا»، مشاور امنیتی اسرائیل، از سال۲۰۲۱ تا اوایل سال جاری، در جریان بحث هفته گذشته در واشنگتن با حمایت بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «آنها توانستند مجموعه ما، تحلیل ما، نتیجه‌گیری و درک استراتژیک ما و در یک کلام اتاق فکر ما را فریب دهند.»

  پوشش غرب از جنگ اسرائیل در غزه: تعصب یا غیرحرفه‌ای‌گری؟

«مت ناشد» هم در گزارش ۲۹اکتبر در الجزیره جنبه دیگری از تحولات غزه را بررسی می‌کند. او به نحوه پوشش غرب از غزه پرداخته و با اشاره به ادعاهای غیرمستند غرب می‌نویسد، کارشناسان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران عرب می‌گویند که انتشار ادعاهای غیرمستند، بیان تنها یک طرف ماجرا و نشان دادن فلسطینی‌ها به‌عنوان اشیایی در دست حماس، اشتباهاتی غیرحرفه‌ای است که رسانه‌های غربی در حین پوشش درگیری بین اسرائیل و حماس مرتکب می‌شوند. کارشناسان و خبرنگارانی که با الجزیره صحبت کردند، گفتند که «سوگیری سیستماتیک به نفع اسرائیل» به اعتبار آژانس‌های خبری که از نظر اعراب و دیگران «جریان اصلی» تلقی می‌شوند، آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

کارشناسان می‌گویند درحالی‌که رسانه‌های غربی «چهره‌ای غیرانسانی از فلسطینی‌ها ارائه می‌کنند» و «نقض حقوق بین‌الملل از سوی اسرائیل را مشروعیت می‌بخشند» آن هم درحالی‌که اسرائیل غزه را بمباران می‌کند، کاملا آشکار است که زمینه تاریخی آسیب‌هایی که فلسطینیان در ۷۵سال گذشته متحمل شده‌اند، کنار گذاشته و نادیده گرفته می‌شود.

پس از حمله ۷اکتبر حماس، پاسخ متقابل و ویرانگر اسرائیل باعث شد بخش بهداشت غزه کاملا ویران شود، بسیاری از زیرساخت‌هایش نابود شود و در عین حال سوخت، آب و غذا به روی این منطقه قطع و سیستم‌های ارتباطاتی هم قطع شود؛ اعمالی که ممکن است طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه به جنایت جنگی تبدیل شود.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند فلسطینیان در غزه با خطر نسل‌کشی روبه‌رو هستند. نکته مهم ماجرا این است که خبرنگاران غربی به اسرائیل رفته‌ و از آنجا گزارش‌های گسترده‌ای درباره غم و اندوه خانواده‌های اسرائیلی منتشر کرده‌اند، اما اسرائیل به خبرنگاران خارجی اجازه ورود به غزه را نداده و این به آن معناست که آنها یک جنبه حیاتی از ماجرا را نادیده گرفته‌اند. تقرید الخدری، تحلیلگر غزه، از خانه خود در هلند به الجزیره گفت: «اگر در غزه زندگی نمی‌کنید، اگر به دعاهایی که فلسطینی‌ها هنگام از دست دادن عزیزانشان می‌کنند گوش نمی‌دهید، اگر از داستان زندگی عزیزان [که کشته شده‌اند] مطلع نمی‌شوید…پس پوشش خبری [غزه] مانند پوشش اسرائیل نخواهد بود.» او ادامه داد که این به آن معناست که آنها «فقط روایت اسرائیل را پوشش نمی‌دهند، بلکه روایت اسرائیلی را زندگی می‌کنند».

اکثر مردم غزه فرزندان یا نوادگان فلسطینی‌هایی هستند که در زمان ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸از سرزمین خود رانده شدند؛ رویدادی که هر سال به عنوان «نکبه» یا «فاجعه» یاد می‌شود. «مت ناشد» در بخش دیگری از گزارش خود افزود که گروه‌های حقوق بشر از غزه به‌عنوان بزرگ‌ترین «زندان روباز» در جهان یاد می‌کنند. بسیاری از شبکه‌های رسانه‌ای غربی به جای پوشش دادن تلفات انسانی در غزه، از کشته‌های فلسطینی در قالب «اعداد» یاد می‌کنند یا مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در سخنان خود همواره «حق دفاع» اسرائیل از خود و استفاده حماس از غیرنظامیان در غزه به ‌عنوان «سپر انسانی» را تکرار می‌کنند. این گزارشگر الجزیره همچنین افزود، طبق قوانین بین‌المللی، اسرائیل یک نیروی اشغالگر در کرانه باختری و غزه است. ده‌ها سال است که شهرک‌های غیرقانونی را ساخته و گسترش داده است. «آروا دیمون»، خبرنگار سابق سی‌ان‌ان و یکی از اعضای فعلی و ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک در واشنگتن‌دی‌سی، گفت: این «استانداردهای دوگانه» نشان‌دهنده گرایش گسترده‌تر سازمان‌های رسانه‌ای غربی برای نشان دادن مسلمانان و اعراب به‌عنوان موجوداتی «کمتر از انسان» است. او گفت: «آنچه در حال حاضر می‌بینیم تکرار آن چیزی است که در ۱۱سپتامبر دیدیم؛ به‌ویژه از نظر پوشش خبری، جایی که [عرب‌ها و مسلمانان] با قلم‌موی «تروریستی» رنگ‌آمیزی شدند و مورد تحقیر قرار گرفتند.» کارشناسان به الجزیره گفتند از فلسطینی‌هایی که برای صحبت با شبکه‌های خبری غربی دعوت می‌شوند، اغلب سوال می‌شود که آیا حماس را محکوم می‌کنند یا خیر، درحالی‌که از ‌میهمانان اسرائیلی به‌ندرت خواسته می‌شود که سیاست‌های آپارتایدی دولتشان در کرانه باختری اشغالی یا محاصره و بمباران غزه را محکوم کنند.

الخدری گفت: «در هر گزارش [در رسانه‌های غربی]، آنها مدام ذکر می‌کنند که حماس یک گروه تروریستی است. اما درباره اشاره به آنچه اسرائیل انجام می‌دهد چه؟ قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، مرتکب نسل‌کشی می‌شود، نظام آپارتاید را [در کرانه باختری] تحمیل کرده و ۱۶سال غزه را محاصره کرده است.»

به گفته کارشناسانی که الجزیره با آنها صحبت کرده، ادعاهای غیرمستند طرف‌های اسرائیلی به صفحات اول خبرگزاری‌های غربی راه یافته است. نمونه اخیر ادعای مکرر گزارش‌شده رسانه‌های غربی است مبنی بر اینکه حماس «۴۰ نوزاد را سر برید». به‌رغم کمبود شواهد، این ادعاها توسط The Independent ،CNN ،Fox News و New York Post گزارش شده است.

حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تلویحا گفت او تصاویری از نوزادان تکه‌تکه شده را در ۱۲اکتبر دیده است. کاخ سفید بعدا از اظهارات او عقب‌نشینی کرد و گفت بایدن چنین تصاویری را ندیده و گزارش‌های خبری را دیده است. «لینا مونزر»، نویسنده و منتقد لبنانی که برای سازمان‌های خبری بزرگ غربی مطالبی نوشته است، گفت: «این ادعا و سایر ادعاهای غیرمستند دیگر، تلاشی برای ایجاد حمایت عمومی از واکنش نظامی اسرائیل در غزه بود.» مونزر به الجزیره گفت، وقتی [اسرائیل] اردوگاه کار اجباری را بمباران می‌کند، دیگر چگونه ایده دفاع از خود را به دیگران قالب می‌کنید؟