تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 1:25
کد خبر : 122476

غافلگیری نوروزی بنزین !

غافلگیری نوروزی بنزین !

آرمان شرق-گروه اقتصاد: با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر حوزه انرژی و گاز تداوم رشد مصرف تا پایان سال اجتناب ناپذیر خواهد بود و احتمالا درایام نوروز نیز باشد شاهد رکورد شکنی های مصرف بنزین باشبیم.موضوعی که احتمالا چاره ای جز بهم ریختگی عرضه نخواهید داشت . مگر آنکه دولت به سمت واردات بنزین برود، اما این گزینه نیز تحت الشعاع تحریم ها قرار خواهد گرفت که یا اساس ورود بنزین را با محدودیت زیاد مواجه خواهد کرد

غافلگیری نوروزی بنزین !

آرمان امروز- گروه اقتصادی: در مه های اخیر به دلیل آنچه چالش گژازی گفته می شود و تبعات آن علاوه بر صنایع دامنتوزیع کنندگان cng را نیز گرفته بنزین به سوخت اول حمل و نقل شهری مبدل شده است به گونه ایکه در دی ماه امسال و در اوج سرما مصرف بنزین روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر گذشته است . البته در خصوص دلایل این رشد مصرف اظهار نظرات مختلفی مطرح می شود به گونه ایکه برخی از کارشناسان دلایل این رشد علاوه بر گاز در افزایش عرضه خودرو جستجو می‌کند.
موضوعی که برخی از فعالان این حوزه با درک شرایط حاکم بر تولید بنزین کشور و همچنین تحریم هایی که اجازه واردات بنزین را نمی دهد نسبت به کمبود بنزین در سفرهای نوروزی هشدار داده اند.
در واقع بررسی ها نشان می دهد متوسط مصرف بزین در دی ماه به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده که نسبت به ماه های گذشته رشد ۷ درصدی و نسبت به همین بازه در سال قبل رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است . البته این رکورد شکنی در دی ماه ادامه داشت تا جاییکه تنها در یک روز مصرف بنزین کشور از ۱۱۸ میلیون لیتر عبور کرد.
بنابراین آنچه از وضعیت حامل های انرژی کشور بر می اید اسن است که رشد مصرف همچنان تا پایان سال ادامه خواهد یافت که می تواند هشداری برای سفرهای نوروزی قلمداد شود . در این رابطه اظهارت متفاوتی وجود دارد به گونه ایکه برخی افراد دلیل رشد مصرف را کمبود گاز و قطعی گاز cng ها عنوان می کنن و معتقدند در شرایطی که هر سال زمستان با کاهش مصرف بنزین مواجه بوده ایم رشد امسال را باید درکاهش سهم گاز در حمل و نقل عمومی جستجو کرد .
البته این اظهارت  را به نوعی می توان بازتاب عدم سرمایه گذاری برای رفع ناترازی تولید گاز جستجو کرد . سرمایه ای که وزیر نفت دولت سیزدهم هم اکنون آن را بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده است . اما حامیان و مسئولان دولت سیزدهم علی رغم تمامی ادعاهایی که در مورد ذخایر مناسب ارزی دارند همچنان در تامین این سرمایه گذاری ناتوان بوده و سعی دارند با دادن آدرس اشتباه کمبود  گاز را به گردن دولت قبل بی اندازند که در اوج تحریم‌ها بازهم شاهد کسری گازی نبودیم.
از سوی دیگر برخی از تحلیلگران نیز رشد مصرف بنزین را در سیاست های خودرویی دولت جستجو می کنند به اعتقاد این افراد حمایت های بی قید و شرط دولت از خودروسازانی که فاقد هرگونه بهره وری در تولید هستند و تنها برای باز نگهداشتن درب کارخانه و عدم تعدیل نیروهای مازادی که بسیاری از آنها سفارش شده نمایندگان هستند .
به افزایش تولید می پردازند طبیعتا باید شاهد رشد مصرف باشیم. آن هم در شرایطی که مصوبه اقساط خودرو درگیری چالش تامین منابع بودجه ای است و راهکار جایگزین دولت نیز تنها راه را برای رشد عرضه خودرو باز کرده است.
البته دولت بازهم برای عبور از چالش بنزینی خود همچون تمامی دولت ها به روشهای مسکن درمانی موقتی روی اورده است و سعی دارد با فشار بر پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی در حال حاضر با چالش بنزین مواجه نشود ، اما قطعا تبعات آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت جامعه را نمی توان از این رویکردهای جزیره ای نادیده گرفت.
بنابراین با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر حوزه انرژی و گاز تداوم رشد مصرف تا پایان سال اجتناب ناپذیر خواهد بود و احتمالا درایام نورز نیز باشد شاهد رکورد شکنی های مصرف بنزین باشبیم.
موضوعی که احتمالا چاره ای جز بهم ریختگی عرضه نخواهید داشت . مگر آنکه دولت به سمت واردات بنزین برود، اما این گزینه نیز تحت الشعاع تحریم ها قرار خواهد گرفت که یا اساس ورود بنزین را با محدودیت زیاد مواجه خواهد کرد و یا بازهم باید به سمت تولید بیشتر بنزین از طریق پتروشیمی ها باشیم .
حضور و تصمیمات دولت در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده تا به جای ورداتی که تحریم ها به اقتصاد تحمیل می کنند وتبعات در قالب کسری بودجه دولت خودنمایی می کند تنها به فکر توسعه پالایشگاه های تولید بنزین گام برداشت آما با توجه به شرایط اقتصادی به نظر می رسد کمبود بنزین درایام پر سفر نوروز نیز به گوهی ناب برای مسافران مبدل خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.