تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 10:37
کد خبر : 142314

عقب ماندگی از رقبای منطقه ای در تولید ناخالص‌ داخلی‌

عقب ماندگی از رقبای منطقه ای در تولید ناخالص‌ داخلی‌

آرمان شرق-گروه اقتصاد:حجم تولید ناخالص داخلی ایران حدود چهل درصد تولید ناخالص داخلی عربستان و ترکیه بوده که این امر اهمیت نکات اقتصادی به سیاست‌ها را نشان می‌دهد.

عقب ماندگی از رقبای منطقه ای در تولید ناخالص‌ داخلی‌

رکورد تولید ناخالص‌ داخلی‌ ایران شکست

 

آرمان امروزگروه اقتصادی: تولید ناخالص‌ داخلی‌ ایران بر حسب برابری قدرت خرید برای دومین سال متوالی رکورد شکست و به بالاترین مقدار خود یعنی ۱/۷۳ هزار میلیارد دلار رسید.

رکورد تولید ناخالص‌ داخلی‌ ایران بر حسب برابری قدرت خرید (PPP GDP) برای دومین سال متوالی شکسته و به بالاترین مقدار خود یعنی ۱/۷۳ هزار میلیارد دلار رسید که ۳۰درصد بیشتر از سال۱۳۹۹ می‌باشد. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده صندوق بین‌المللی پول در #اکتبر۲۰۲۳، چین، آمریکا، هند، ژاپن و آلمان در رتبه‌های ۱ تا ۵ قرار داشته و ایران با ۲ پله صعود به رتبه ۱۹ جهان ارتقا یافت. مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با برخی کشورهای نفتی و اقتصادهای نوظهور نیز نشان می‌دهد که رقم این شاخص برای ایران، کره جنوبی و نیجریه در سال ۱۹۶۰  (۱۳۳۹-۱۳۳۷ خورشیدی) نزدیک به ۴ میلیارد دلاری بوده است.

در این سال، تولید ناخالص داخلی نروژ ۵ میلیارد دلار، تولید ناخالص داخلی ونزوئلا ۸ و تولید ناخالص داخلی مکزیک و برزیل نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۷ میلیارد دلار بوده است.  اما مطابق گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۸۱۱ میلیارد دلار رسیده در حالی که رقم این شاخص برای ایران تنها ۳۶۰ میلیارد دلار بوده است. همچنین، ویتنام که در دهه ۱۹۸۰ میلادی، تولید ناخالص داخلی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار داشته، در سال ۲۰۲۱ با ثبت رقم ۳۶۶ میلیارد دلاری بالاتر از ایران قرار گرفته است.  تولید ناخالص داخلی برزیل (۱۶۰۹ میلیارد دلار)، مکزیک (۱۲۷۳ میلیارد دلار)، آرژانتین (۴۸۷ میلیارد دلار)، ونزوئلا (۴۸۲ میلیارد دلار)، نروژ (۴۸۲ میلیارد دلار) و نیجریه (۴۴۱ میلیارد دلار) هم در سال ۲۰۲۱ بیش از ایران گزارش شده است. بر اساس گفته های رئیس اتاق بازرگانی ایران  حجم تولید ناخالص داخلی ایران حدود چهل درصد تولید ناخالص داخلی عربستان و ترکیه بوده که این امر اهمیت نکات اقتصادی به سیاست‌ها را نشان می‌دهد.

موضوعی که عقب ماندن ایران از رقبای منطقه ای را نشان می دهد. حسین سلاح ورزی که در اجلاس هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سراسر کشور در مشهد سخن می‌گفت، اضافه کرده: ما در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸۹ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشتیم در حالی که این ارقام برای عربستان و ترکیه به ۱۱۰۰ و ۹۰۶ میلیارد دلار می‌رسد. پیش از این نیز سعید تاجیک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته بود: طی ۵۰ سال گذشته، اقتصاد ایران۱۴ برابر شده و اقتصاد قطر ۲۹۸ برابر، عمان ۲۳۷ برابر، عراق ۵۱ برابر و ترکیه ۳۵ برابر شده است.   آن گونه که بانک جهانی در مورد «شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه، با قدرت برابری خرید» گزارش داده این شاخص در کشورهای همسایه ما یعنی عربستان و ترکیه در مقایسه با ایران بسیار متفاوت است. در عربستان سعودی به دلیل جمعیت کمتر و درآمدهای نفتی وضعیت «شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه، با قدرت خرید» بهتر از ایران گزارش شده اما در ترکیه که شباهت بیشتری به ایران دارد این شاخص روند رو به رشدی داشته و امروز شاهد آنیم که رفاه مردم ترکیه دو برابر مردم ایران شده است و اگر امروز منابع دولتی آماری از رشدهای اقتصادی ۳ تا ۴ درصدی می‌دهند به دلیل مقایسه‌های مردم ایران با کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عربستان این عقب‌ماندگی حس می‌شود و آن گونه که اقتصاددان‌ها می‌گویند این شکاف به راحتی هم پر نخواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.