تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 دی 1401 - 12:24
کد خبر : 122009

صلح در خاورمیانه؛ گام اول یمن

صلح در خاورمیانه؛ گام اول یمن

آرمان شرق-گروه بین الملل:اما یک دیپلمات عربستانی اظهار کرد که پرداخت حقوق مشروط به این است که انصارالله تضمین‌های امنیتی شامل ایجاد یک منطقه حائل با مناطق تحت کنترل نیروهای انصارالله در طول مرزهای یمن-عربستان را بپذیرد. همچنین انصارالله باید محاصره خود را از تعز، سومین شهر بزرگ یمن بردارد، علاوه بر این سعودی‌ها از نیروهای انصارالله می‌خواهند به مذاکرات رسمی با دیگر طرف‌های یمنی پایبند باشند.

صلح در خاورمیانه؛ گام اول یمن

یمن از آوریل ۲۰۲۲ شاهد برقراری آرامش به دور از تنش نظامی بوده است و تنها درگیریهای محدودی در برخی خطوط برخورد در جبهههای نبرد گهگاه رخ میدهند.

اگر دو طرف با حسن نیت با یکدیگر مذاکره کنند و مذاکرات شامل حال دیگر طرفهای یمنی نیز باشد، این مذاکرات فرصتی برای پایان دادن به جنگ خواهد بود.

عربستان نقشه راه مرحلهای را برای سازش تدوین کرد که مورد تایید آمریکا و سازمان ملل قرار گرفت، ائتلاف تحت رهبری ریاض چند تعهد اصلی در خصوص بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محاصره اعمال شده بر شهر حدیده را داد.

آمریکا از چین و روسیه خواست ایران و انصارالله را برای اجتناب از تنش تحت فشار بگذارند و تاکید کرد، ایران که انصارالله و عمانیها مرتب آن را از روند مذاکرات آگاه میکنند، تا این لحظه از آتشبس اعلام نشده حمایت کرده، انصارالله میخواهد ائتلاف حقوق تمامی کارمندان دولت از جمله نظامیان را از محل درآمدهای نفتی و گازی پرداخت کرده و تمامی فرودگاهها و بنادر تحت کنترل آن بازگشایی شوند.

یکی از مسؤولان انصارالله به آسوشیتدپرس گفت: عربستانیها تعهد دادند تمامی حقوق را پرداخت کنند.

اما یک دیپلمات عربستانی اظهار کرد که پرداخت حقوق مشروط به این است که انصارالله تضمینهای امنیتی شامل ایجاد یک منطقه حائل با مناطق تحت کنترل نیروهای انصارالله در طول مرزهای یمن-عربستان را بپذیرد.

این دیپلمات سعودی گفت، همچنین انصارالله باید محاصره خود را از تعز، سومین شهر بزرگ یمن بردارد، علاوه بر این سعودیها از نیروهای انصارالله میخواهند به مذاکرات رسمی با دیگر طرفهای یمنی پایبند باشند.

او تاکید کرد: دو طرف با مسؤولان عمانی در حال کار روی این پیشنهاد هستند تا مورد قبول همه طرفها از جمله دیگر طرفهای یمنی باشد.

علی ظافر، چهره رسانهای یمن به شبکه المیادین گفت: دیدار میان طرفهای مذاکرهکننده در یمن مثبت بود و عربستان به شروط صنعا برای آتشبس از جمله درخواست برای حل مساله حقوق و بازگشایی فرودگاه و بنادر پاسخ داد.

ظافر اظهار کرد: یک هیئت عربستانی همراه با هیئتی عمانی به صنعاء آمد و این سومین باری است که هیئتی از عربستان به یمن میآید، دیدار مثبتی بود و عربستان به درخواست برای حل مساله حقوق و بازگشایی فرودگاه و بنادر پاسخ داد.

این تحولات موجب نگرانی دولت مستعفی یمن شد و یکی از مسؤولان این دولت در گفتوگو با آسوشیتدپرس تاکید کرد: شورای ریاستی یمن نگران است که عربستان برای رسیدن به توافق، امتیازهای غیرقابل قبولی بدهد، تحرکات اخیر باعث شده که دولت مستعفی خاموش شود، در واقع ما چارهای نداریم جز اینکه منتظر بمانیم و صبر کنیم ببینیم نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود.

در مقابل دولت مستعفی یمن تاکید کرد که به صلح پایدار مبتنی براصول راهحل سیاسی در یمن متعهد است، عبدالله السعدی، نماینده دائم دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در سخنرانی در شورای امنیت اظهار کرد: برقراری صلح بدون وجود یک شریک واقعی که گزینه جنگ را کنار گذاشته و به حقوق برابر برای تمامی یمنیها باور داشته و از خشونت به عنوان ابزاری برای تحمیل طرحهای سیاسی خود استفاده نمیکند، امکانپذیر نیست.

این دیپلمات یمنی در ادامه ایجاد یک رویکرد جدید برای روند صلح در یمن را با توجه به رویکرد وقتکشی و تهدید انصارالله خواستار و مدعی شد، این رویکرد در دوره گذشته جز کنترل بیشتر نیروهای انصارالله بر یمنیها و طولانی شدن دوره درگیری نتیجهای نداشته است.

در حال حاضر نگاهها به مسقط است که پس از خروج هیئت عمانی از صنعا، هیئت مذاکرهکننده انصارالله به این شهر سفر کرده و مذاکرات درباره پیشنهاد عربستان را در آنجا ادامه میدهد، همزمان فرستاده سازمان ملل در چند روز گذشته به تلاشهای خود با تمرکز بر گفتوگو با انصارالله که بر عکس دورههای قبل نسبت به مذاکرات خوشبین هستند، ادامه میدهد.

نقش عمان در تلاشها برای میانجیگری به دلیل ارتباط نزدیک آن با دو طرف سعودی و انصارالله و نظارتش بر مذاکرات دوجانبه و محرمانه برجسته است و هیئت عمانی همراه با هیئت مذاکرهکننده انصارالله مقیم مسقط، در کمتر از سه هفته دو بار به صنعاء سفر کرد، این تحرکات دیپلماتیک پس از تهدیدهای انصارالله به تشدید جنگ در یمن در صورت اجرا نشدن شروطش برای تمدید آتشبس آغاز شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.