تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 14:34
کد خبر : 69143

پدیده انتخابات ۱۴۰۰چهره‌ای جدیدخواهد بود

پدیده انتخابات ۱۴۰۰چهره‌ای جدیدخواهد بود

ارمان شرق- «به یاد داریم که در سال۷۶ ناگهان همه آراء خاکستری پشت خاتمی ایستاد. ممکن است در این دوره هم چنین اتفاقی رخ دهد اما نه بر روی چهره‌های تکراری. به نظرم چه در اصلاح‌طلبی و چه در اصولگرایی اگر قرار باشد اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، بر چهره‌های جدید و به نوعی پدیده انتخاباتی به وجود می‌آید و نباید انتظار داشت مردم ناگهان اقبال ویژه‌ای به نیرویی که اندیشه و سابقه‌اش مشخص است، نشان دهند».

من بعید می‌دانم لاریجانی بتواند تحریمی‌ها را پای صندوق بکشاند. البته نباید فراموش کرد که انتخابات در ایران به گونه‌ای است که همه‌ چیز در لحظات آخر رقم می‌خورد و عرصه غیرقابل پیش‌بینی است.

حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ خاصه آنکه گویا او می‌خواهد طبقه مورد هدف خود را طبقه متوسط قرار دهد، طبقه‌ای که تا پیش از این سبد رأی اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌داد. لاریجانی اخیرا در کلاب‌هاوس به تمام پرسش‌های مخاطبان که اغلب پرسش‌های تند و تیزی هم پاسخ داد؛ از ابراز پشیمانی برای برنامه هویت و چراغ تا توضیح درباره محل تولدش که نجف باشد. لاریجانی کوشید که از آن پوسته محافظه‌کارانه و فیلسوفانه خود قدری بیرون آید به امید اینکه بتواند اقبال مخاطبان اصلاحات را به دست آورد اما آیا او می‌تواند در تحقق چنین خواسته‌ای محقق باشد؟ یا سابقه او بر تغییر مواضع اخیرش فائق می‌آید؟

به گزارش نامه نیوز، اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع گفت: «موضع آقای لاریجانی در سال‌های اخیر متفاوت از گذشته شده است و می‌توان گفت او سعی کرده است که در بین جناح راست و چپ در حرکت باشد اما انتخابات عرصه بازی در میانه‌ها نیست و هر یک از نامزدها باید تکلیف خود را مشخص کنند که متعقل به جناح اصلاح‌طلب هستند یا اصولگرا. هیچ یک از نامزدها در ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته‌اند از هر دو جناح رأی بگیرند و می‌بینیم که آقای روحانی در سال۹۲ و ۹۶ هم سبد رأی خود را اصلاح‌طلبی انتخاب می‌کند. الگوی انتخاباتی لاریجانی هم، روحانی است اما فضا نسبت به هشت سال پیش متفاوت است و اکنون نامزدهای شش‌دنگ اصلاح‌طلبی حضور دارند و چنین امکانی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان از همه آنها عبور کنند و پشت لاریجانی بایستند».

او ادامه داد: «البته هنوز زود است که قضاوت نهایی را انجام دهیم و باید صبر کرد و دید که چه نامزدهایی تأییدصلاحیت می‌شوند و در پایان نوع نگاه مردم نسبت به مواضع نامزدها در مناظره‌ها چگونه است؟»

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا لاریجانی می‌تواند آراء خاکستری را جذب خود کند، بیان کرد: «من بعید می‌دانم آقای لاریجانی بتواند تحریمی‌ها را پای صندوق بکشاند. البته نباید فراموش کرد که انتخابات در ایران به گونه‌ای است که همه‌ چیز در لحظات آخر رقم می‌خورد و عرصه غیرقابل پیش‌بینی است».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «به یاد داریم که در سال۷۶ ناگهان همه آراء خاکستری پشت خاتمی ایستاد. ممکن است در این دوره هم چنین اتفاقی رخ دهد اما نه بر روی چهره‌های تکراری. به نظرم چه در اصلاح‌طلبی و چه در اصولگرایی اگر قرار باشد اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، بر چهره‌های جدید و به نوعی پدیده انتخاباتی به وجود می‌آید و نباید انتظار داشت مردم ناگهان اقبال ویژه‌ای به نیرویی که اندیشه و سابقه‌اش مشخص است، نشان دهند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.