تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 7:54
کد خبر : 138758

صدور مجوز آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر/توافق مبادله زندانیان در فاز اجرا

صدور مجوز آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر/توافق مبادله زندانیان در فاز اجرا

آرمان شرق-گروه بین الملل:وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

صدور مجوز آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر/توافق مبادله زندانیان در فاز اجرا

آسوشیتدپرس: آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.

بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.

آسوشیتدپرس در این‌باره گزارش داد: «دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، بدون نگرانی از نقض کردن تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از این توافق، دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند، موافقت کرده است».

در ادامه این مطلب آمده است: «مفاد کلی توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای این منظور ارائه شود. اما بر اساس این اطلاعیه، برای اولین بار است که دولت آمریکا اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از این توافق آزاد می‌کند».

آسوشیتدپرس با حیاتی خواندن انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی برای موفقیت توافق مبادله زندانیان، توضیح داد: «این معافیت بدان معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تبدیل پول‌های مسدودشده در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر، جایی که قرار است ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه از آنها استفاده کند، تحریم‌های آمریکا را نقض نخواهند کرد».

این خبرگزاری ضمن اشاره به اظهارات منابع مطلع مبنی بر اینکه تبادل زندانی بین آمریکا و ایران احتمالا اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، افزود: «به دلیل تحریم‌های متعدد آمریکا بر بانک‌های خارجی جهت جلوگیری از منفعت ایران در معامله با آنها، چندین کشور اروپایی از مشارکت در انتقال پول‌های ایران از کره جنوبی خودداری کرده بودند. هدف معافیت صادره توسط بلینکن کاهش نگرانی آنها در مورد هرگونه خطر تحریم‌های آمریکا است».

به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه خود برای کنگره، نوشت: «برای تسهیل آزادی آنها (زندانیان آمریکایی)، ایالات متحده متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در آمریکا نگهداری می‌شوند، آزاد کند و اجازه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در [کره جنوبی] را به حساب های محدودشده در قطر، جایی که وجوه در آن نگهداری خواهد شد و فقط برای تجارت بشردوستانه در دسترس خواهد بود، صادر نماید».

بلینکن در ادامه توضیح داد: «من تصمیم می‌گیرم که به نفع امنیت ملی آمریکا است که از اعمال تحریم‌ها در رابطه با مؤسسات مالی خارجی در حوزه آلمان، ایرلند، قطر، جمهوری کره و سوئیس چشم‌پوشی شود که برای انجام معاملاتی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۳ یا پس از آن رخ می‌دهد، توسط این مؤسسات ضروری هستند».

وی همچنین افزود: «معافیت‌های تحریمی شامل معاملات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً جریمه شده‌اند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان، و سپس از آنها به حساب‌های قطر منتقل شده و از این پول‌ها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت آمریکا استفاده شوند».

واشنگتن: توافق مبادله زندانیان با ایران در جریان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه روند توافق مبادله زندانیان با ایران ادامه دارد، اما گفت که فعلا اطلاعات دقیقی درباره زمان‌بندی مراحل آن ندارد.

واشنگتن: توافق مبادله زندانیان با ایران در جریان است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه از تداوم روند توافق مبادله زندانیان بین واشنگتن و جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

میلر طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا انتظار پیشرفت در این توافق را دارد، گفت: «من می‌گویم که این روندی است که ادامه دارد».

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، وی توضیح داد: «ما به کار برای آزادی کامل شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند و اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند، ادامه می‌دهیم. من هیچ اطلاعات دقیقی در مورد زمان‌بندی ندارم».

ساعاتی بعد از این اظهارات میلر، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

بر این اساس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.

در این اطلاعیه آمده است که دولت آمریکا برای آزادی پنج تبعه خود در ایران، اجازه انتقال وجود مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر و همچنین آزادی پنج شهروند ایرانی از زندان‌های خود را صادر کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.