تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1402 - 1:18
کد خبر : 146735

شمارش معکوس برای حمله امریکابه یمن/امشب یا فردا؟

شمارش معکوس برای حمله امریکابه یمن/امشب یا فردا؟

آرمان شرق-گروه بین الملل: اگر حمله ائتلاف بین پنجشنبه شب و جمعه انجام شود، یک هفته پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده، بریتانیا و متحدان کلیدی، آخرین هشدار به گروه حوثی یمن برای توقف حملات خود به کشتی های بین المللی در دریای سرخ را اعلام کردند.

شمارش معکوس برای حمله امریکابه یمن/امشب یا فردا؟

وال استریت ژورنال نوشت: پس از اینکه در روز سه شنبه، نیروهای یمنی از اولتیماتوم برای توقف حملات به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ با رگبار موشک و پهپادها سرپیچی کردند، خاورمیانه خود را آماده حملات ائتلاف به رهبری ایالات متحده به مواضع حوثی‌ها می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در ادامه این مطلب امده است: دیپلمات‌های غربی به مدیران شرکت های حمل و نقل دریایی گفته‌اند که اهداف احتمالاً شامل سایت‌های پرتاب موشک و پهپاد، رادارها و انبارهای سلاح در اطراف شهرهای حدیده و الحجه است. زیرساخت‌ها در صنعا نیز در فهرست اهداف احتمالی قرار دارند.

علاوه بر این، سازمان ملل متحد در اوایل نوامبر گفت که حضور نیروی دریایی جدید حوثی ها در جزیره کاماران در نزدیکی حدیده و پایگاهی دورتر از ساحل در مجمع الجزایر زبیر خطری برای کشتیرانی بین المللی است.

 

یک مقام دفاعی آمریکا و یکی فرد نزدیک به حوثی‌ها گفت که نیروهای حوثی برخی از سلاح‌ها و تجهیزات را با پیش‌بینی حمله آمریکا و متحدانش به جای دیگری منتقل کرده‌اند و برخی دیگر را هم تقویت کرده‌اند.

یکی از نزدیکان حوثی‌ها گفت که حوثی‌ها موشک‌های خود را در پناهگاه‌های ساخت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، در صنعا ذخیره کرده‌اند.

همچنین نشانه هایی وجود دارد که حوثی ها و متحدان ایرانی آنها برای تشدید تنش آماده می شوند. به گفته شرکت مشاوره کشتیرانی TankerTrackers، کشتی بهشاد، یک کشتی ایرانی که قبلاً مقامات امنیتی گفته بودند احتمالاً به دلیل نقشش در کمک به حملات علیه کشتی‌ها هدف قرار خواهد گرفت، بامداد پنجشنبه دریای سرخ را به مقصد بندرعباس ترک کرد.

به گفته یکی از نزدیکان حوثی‌ها، ایرانی‌ها همچنین اطلاعاتی درباره کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در حال خروج از ترکیه ارائه کرده‌اند. در همین حال، ایران همچنین یک نفتکش یونانی را توقیف کرد که گفته بود به ایالات متحده اجازه داده بود نفت این کشور را در سال گذشته مصادره کند.

قیمت نفت در لندن حدود ۲.۳ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام از زمان آغاز حملات حوثی ها در ماه نوامبر نسبتاً بدون تغییر بوده است.

جنگجویان حوثی در سال ۲۰۱۴ دولت مرکزی یمن را سرنگون کردند و این امر باعث شد عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی عملیات نظامی علیه آنها را آغاز کنند. ماه‌ها گفت‌وگو بین عربستان سعودی و حوثی‌ها نقشه راهی است که ایالات متحده امیدوار است بتواند به حل مناقشه منجر شود.

اما درگیری بین حماس و اسرائیل، حوثی‌ها را به پرتاب موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل و کشتی‌ها در دریای سرخ سوق داد و به امیدها برای توقف این عملیات نظامی پایان داد.

اگر حمله ائتلاف بین پنجشنبه شب و جمعه انجام شود، یک هفته پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده، بریتانیا و متحدان کلیدی، آخرین هشدار به گروه حوثی یمن برای توقف حملات خود به کشتی های بین المللی در دریای سرخ را اعلام کردند.

مقامات امنیتی و مشاوران غربی قبلاً گفته‌اند که دولت بایدن و ائتلاف به رهبری ایالات متحده تاکنون تمایلی به پاسخ بیش از حد قاطعانه به حوثی‌ها نداشته‌اند تا مبادا باعث آغاز جنگ در منطقه شود، که تا حدی ناشی از حمایت این گروه از سوی تهران است.

به گفته مقامات دفاعی ایالات متحده، طرح حمله ائتلاف با هدف کاهش حملات حوثی ها در دریای سرخ بدون تحریک درگیری های بیشتر در منطقه، انجام می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.