دنیای اقتصاد: چیزی حدود ۲۰۰روز به آغاز مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ زمان باقی مانده و از همین حالا تب و تاب بالایی در مورد این تورنمنت در رسانه‌ها وجود دارد. در این میان گروه جذاب ایران هم سهم بالایی از تحلیل‌ها دارد. رسانه‌های بین‌المللی به شیوه‌های مختلف در حال بررسی و موشکافی در مورد اوضاع هستند و طیف وسیعی از احتمالات در مورد چگونگی نبردهای ایران با آمریکا و انگلستان در جام‌جهانی به چشم می‌خورد. گروهی به منفی‌نگری صرف مبتلا هستند و عده‌ای هم از درد خوش‌بینی غیرموجه و کاذب رنج می‌برند! در عین حال اما همه تحلیل‌گران یک باور قطعی و مشترک دارند؛ اینکه نقطه قوت اصلی تیم ملی ایران در خط حمله است. جایی که سردار آمون و مهدی طارمی دو مهاجم بین‌المللی و تراز اول فوتبال ایران می‌توانند هر حریفی را به چالش بکشند. سایت فدراسیون جهانی فوتبال هم بر همین عقیده استوار است و در گزارشی بلندبالا، مهار این دو ستاره را «مشق شب» ۲۰۰ روز آینده رقبا لقب داده است.

سایت فیفا چه نوشت؟

سایت فیفا در گزارش خود به زمان‌نگاری در مورد روند حضور ستاره‌های ایرانی در لیگ‌های اروپایی پرداخته و به‌طور مشخص در مورد نمونه‌های کلاسیکی همچون علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و خداداد عزیزی پرداخته است. در میانه‌های این گزارش می‌خوانیم: ۱۷ سال بعد از آنکه دایی کفش‌های خود را آویخت، لیگ‌های معتبر اروپایی شاهد درخشش موج تازه‌ای از استعدادهای ایران هستند. نگاهی کوتاه به ترکیب اصلی تیم ملی در بازی‌های اخیر، حاکی از آن است که حدود نیمی از اعضای این ترکیب فوتبال خود را در اروپا دنبال می‌کنند و بقیه نیز یا در داخل مشغول بوده یا در کشورهای همسایه همچون قطر و امارات متحده عربی توپ می‌زنند. این امر پتانسیل بالای بازیکنان سطح بالای ایران و همچنین ارزش آنان را نزد باشگاه‌های اروپایی از جمله انگلیس، پرتغال، آلمان و هلند بازتاب می‌دهد. هیچ‌کس بهتر از ستاره‌های نوظهور ایران یعنی مهدی طارمی و سردار آزمون این موضوع را تجلی نمی‌دهند. ضرورتی ندارد که بگوییم حریفان مرحله گروهی ایران در جام‌جهانی یعنی انگلیس، آمریکا و یکی از تیم‌های اروپایی ولز، اسکاتلند یا اوکراین، باید مشق شب خود را برای مهار این زوج تمرین کنند. آزمون در شهر گنبد کاووس متولد شد. او در سنین نوجوانی به روبین‌کازان روسیه پیوست و از حضور در تیم‌های ایرانی چشم‌پوشی کرد. پس از ۸ سال رقابت در لیگ برتر روسیه که با به ثمر رساندن ۸۵ گل تحسین‌برانگیز برای وی همراه بود، مرد ایرانی به آقای گل لیگ روسیه بدل شد. او اوایل سال جاری به بایرلورکوزن ملحق شد.

شق شب؟ سردار و طارمی!

طارمی در بوشهر واقع در ساحل خلیج‌فارس در غرب ایران متولد شد و تا سال ۲۰۱۸ تنها در فوتبال ایران شاغل بود. طارمی سال ۲۰۱۴ از ایران‌جوان بوشهر به پرسپولیس یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های ایران پیوست. او در جریان چهار فصل حضور در جمع غول‌های تهران، به آنان در رسیدن به نیمه‎نهایی لیگ قهرمانان آسیا کمک کرد و دوبار هم عنوان آقای گلی لیگ برتر ایران را به دست آورد. طارمی سپس حضوری بسیار موفقیت‌آمیز در فوتبال اروپا و تیم‌های ریوآوه و پورتو پرتغال داشت.

همه به این زوج امیدواریم

می‌دانیم که کار خیلی سخت است، اما از نظر فنی چشم امید فوتبال ایران بیش از هر چیز به این دو بازیکن و زوج خط حمله تیم ملی است. فوتبال ایران پنج دوره در جام‌جهانی حاضر بوده، هرگز از گروه خود صعود نکرده، اما همیشه حداقل یک گل را زده است. امیدواریم این‌بار سهم‌مان بیشتر باشد. دوره قبلی تیم کشورمان برای صعود از مرحله گروهی فقط به یک شوت دقیق‌تر از مهدی طارمی نیاز داشت؛ شوتی که امیدواریم امسال زده شود!