تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402 - 7:00
کد خبر : 126749

دو سناریو پیش روی تورم و قیمت دلار وجود دارد؛ بدون برجام، با برجام.

شانس مهار تورم و دلار بدون احیای برجام؟

شانس مهار تورم و دلار بدون احیای برجام؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:دو سناریو پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد؛ سناریوی اول بدون برجام و بدون کاهش انتظارات تورمی است که در آن احتمالا تورم بالای ۴۰ درصد وجود دارد. اما در سناریوی خوشبینانه، مساله آغاز مذاکرات برجام و برداشته شدن تحریم‌ها مطرح است.

شانس مهار تورم و دلار بدون احیای برجام؟

سرنوشت تورم و دلار به برجام بستگی دارد

تورم ۱۴۰۲ چه خوابی برای دلار دیده است؟

کارشناسان در سال ۱۴۰۲ سناریوهای متعددی را پیش روی اسکناس آمریکایی ترسیم می‌کنند. به طور کل دو سناریو پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد؛ سناریوی اول بدون برجام و بدون کاهش انتظارات تورمی است که در آن احتمالا تورم بالای ۴۰ درصد وجود دارد. اما در سناریوی خوشبینانه، مساله آغاز مذاکرات برجام و برداشته شدن تحریم‌ها مطرح است.

در این صورت با کاهش انتظارات تورمی در کوتاه‌مدت ممکن است موتور رشد قیمت‌ها خاموش شود و از تابستان شاهد فروکش کردن رشد قیمت‌ها باشیم. در این سناریوی خوشبینانه، تورم می‌تواند به محدوده ۲۵ درصد نیز کاهش پیدا کند.

میانگین تورم در سال ۱۴۰۱ از سوی بانک مرکزی در حدود ۴۳ درصد اعلام شد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند، عدد بانک مرکزی آن‌طور که باید و شاید بیانگر واقعیت تورم کشور نیست. بر همین اساس کارشناسان، تورمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد را درست می‌دانند.|تجارت‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.