تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 7:52
کد خبر : 139383

شانس مجدد برای احیای برجام/سکانس جدید از مذاکرات 

شانس مجدد برای احیای برجام/سکانس جدید از مذاکرات 

آرمان شرق-گروه بین الملل:تحولات دیپلماتیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دو دور گفت‌وگوی  ایران با آمریکا با میانجیگری قطر نشان می‌دهد برجام علی‌رغم مشکلات و موانع پیش‌رو، در موقعیت شانس مجدد برای احیا قرار گرفته است. گرچه حل و فصل مسائل مرتبط با آژانس انرژی اتمی مانع بزرگی در مسیر تحقق این موضوع قرار دارد.

شانس مجدد برای احیای برجام/سکانس جدید از مذاکرات

آرمان امروز- دیپلماسی: تحولات دیپلماتیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دو دور گفت‌وگوی  ایران با آمریکا با میانجیگری قطر نشان می‌دهد برجام علی‌رغم مشکلات و موانع پیش‌رو، در موقعیت شانس مجدد برای احیا قرار گرفته است. گرچه حل و فصل مسائل مرتبط با آژانس انرژی اتمی مانع بزرگی در مسیر تحقق این موضوع قرار دارد.

دو دور گفت وگوی ایران و آمریکا در نیویورک

خبرگزاری انگلیسی گزارش داده قطر نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای را با آمریکا و ایران داشته که در آن‌‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های ایالات متحده در خصوص انتقال ادعایی پهپادهای ایران به روسیه گفت‌وگو شده است.منابع پیش‌تر به رویترز گفته بودند قطر در حال تحت فشار قرار دادن دو طرف است تا در گفت‌وگوهای بیشتر برای رسیدن به تفاهمات شرکت کنند. یک منبع ناشناس به رویترز گفت نشست‌ها دوشنبه و سه‌شنبه در نیویوروک  انجام شد.  خبرگزاری انگلیسی گزارش داده قطر نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای را با آمریکا و ایران داشته که در آن‌‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های ایالات متحده در خصوص انتقال ادعایی پهپادهای ایران به  روسیه گفت‌وگو شده است.خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده قطر این هفته نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای را با آمریکا و ایران داشته که در آن‌‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های آمریکا درباره انتقال ادعایی پهپادهای ایران به روسیه گفت‌وگو شده است.

به نوشته رویترز به نقل از منابع مذکور، «این دیدارها شامل دیپلماسی رفت‌وبرگشتی (شاتلی) که قطر امسال در دوحه انجام داد که در آن دیپلمات‌های قطری بین دو طرف رفت‌وآمد کردند و در نهایت به تبادل زندانی در روز دوشنبه بین آمریکا و ایران منتهی شد، نبوده است». منابع پیش‌تر به رویترز گفته بودند قطر در حال تحت فشار قرار دادن دو طرف است تا در گفت‌وگوهای بیشتر برای رسیدن به تفاهمات شرکت کنند.

یک منبع ناشناس به رویترز گفت نشست‌ها دوشنبه و سه‌شنبه در نیویوروک  انجام شد.

ادعای رویترز:مذاکرات جداگانه قطر با آمریکا و ایران

رویترز ادعا کرد که قطر در هفته جاری نشست‌های جداگانه دوجانبه‌ای با آمریکا و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران و نگرانی‌های واشینگتن در مورد انتقال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه برگزار کرده است. به گزارش جماران؛ به نقل از العالم، گفته می‌شود نشست‌های قطر با ایران و آمریکا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است.

رویترز ادعا کرد که قطر در هفته جاری نشست‌های جداگانه دوجانبه‌ای با آمریکا و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران و نگرانی‌های واشینگتن در مورد انتقال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه برگزار کرده است.

به نوشته رویترز، بر خلاف مذاکرات امسال که دیپلمات‌های قطری نشست‌های متعددی با طرفین داشتند و نتیجه آن در نهایت تبادل زندانیان میان ایران و ایالات متحده بود، دوحه در این نشست‌ها نقش میانجی نداشته است. رویترز پیشتر نوشته بود قطر قصد دارد هر دو طرف را برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر و دستیابی به «تفاهم» ترغیب کند. این نشست‌ها روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. مذاکرات دوجانبه بیشتری در این خصوص طی هفته جاری انجام خواهد شد. اما او اطلاعات بیشتری ارائه نداد.

یک دیپلمات نشست‌های نیویورک را «نشست‌هایی مقدماتی» توصیف و خاطرنشان کرد، ایده اصلی این بود که زمینه را برای مذاکرات غیرمستقیم در آینده فراهم کنند تا طرفین بر سر مسئله هسته‌ای به یک «تفاهم» برسند. مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام از تابستان گذشته با بن‌بست مواجه شده است. اما طرفین به‌تازگی بر سر تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیدند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.