تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 8:20
کد خبر : 140972

سیگنال های صلح از تهران تا واشنگتن

سیگنال های صلح از تهران تا واشنگتن

آرمان شرق-گروه بین الملل:سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در نشست خبری خود اعلام کرد که که «جریان مقاومت فلسطین به ما اعلام کرده است که از بعد انسانی این آمادگی را دارند که برای آزادی اسرا و زندانیان غیرنظامی که در اختیار دارند اقدامات لازم را انجام دهند.» ناصر کنعانی در این باره گفت که «البته انجام این موضوع نیازمند فراهم شدن مقدماتی است

سیگنال های صلح از تهران تا واشنگتن

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در قاهره در مورد ایده اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه گفت که آن ها باید بتوانند در سرزمین خود بمانند.بلینکن اضافه کرد که من مستقیما از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تقریباً همه رهبران دیگری که در منطقه با آن ها صحبت کردم شنیدم که این ایده محکوم به شکست است، بنابراین ما از آن حمایت نمی‌کنیم.

دکتر تقوی اصل، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: حزب حاکم ایالات متحده نگران گسترش جنگ است، چون در صورت گسترش جنگ و از کنترل خارج شدن آن قیمت نفت به شدت افزایش پیدا می کند و به صورت مستقیم بر روی پایگاه رای دمکرات ها تاثیر می گذارد.

وی افزود: تاریخ به شکل تراژدی تکرار می شود و همانطور که تسخیر سفارت آمریکا کارتر را زمین گیر کرد گسترش جنگ غزه و اسرائیل ریسک انتخاب دمکرات ها را افزایش می دهد.

تقوی اصل توضیح داد: اقتصاد  جهان توسعه یافته که در حال خارج شدن از شوک کرونا است  هم تمایلی برای ورود به ضربه دوم را ندارد. گسترش جنگ فقط یک برنده دارد و آن هم روسیه است که اروپا و آمریکا هم نمی خواهند فشار افکار عمومی بر روی روسیه به اسراییل منتقل شود.

وی افزود: به نظر می رسد که منافع جهانی در عدم گسترش جنگ و مدیریت آن است. ولی این جنگ اگر همین روزها هم متوقف شود پیامدهای  میان مدت و درازمدت قابل توجهی دارد. همچنین عبدالرضا فرجی راد، در خصوص این مواضع دولتمردان آمریکایی گفت: ایالات متحده آمریکا از موضع اولیه خود کوتاه می آید. وقتی ریبس جمهور امریکا سه نکته می گوید که مخالف سیاست های دولت نتانیاهو است این نشان از این دارد که سیاست امریکا در قبال نتانیاهو تغییر نکرده و امریکا علاقمند است با این حادثه بزرگی که پیش آمده پس از کاهش تنش ها و درگیری ها نتانیاهو صندلی قدرت را ترک کند. وی افزود: این سه نکته بایدن عبارتند از تاکید بر ضرورت تشکیل دولت فلسطینی، تاکید بر عدم مداخله ایران در این

حمله به اسراییل و تاکید بر اشتباه بودن تصمیم دولت

وی افزود: البته برای دلخوش کردن داخلی ها و اسراییل اشاره ای هم به ضرورت حذف حماس و حزب الله می کند که به نظر می رسد منظور وی از این عبارت از طریق بند اول یعنی تشکیل دولت فلسطینی است که خود به خود جای مخالفتی از سوی این دو گروه باقی نمی ماند. فرجی راد تصریح کرد: مشخصا وقتی اسراییل وارد غزه نشود و در جنوب هم با حزب الله جنگی بدون سرنوشت نا معلوم در نگیرد چگونه این دو گروه حذف خواهند شد. صحبت دیروز مکرون با ابراهیم رییسی مبنی بر کنترل مقاومت، صحبت دیروز وزیر دفاع انگلیس مبنی بر خویشتن داری اسراییل، کم حرفی آلمانی ها علیرغم آتش تند آنها علیه جمهوری اسلامی و حماس، آتش بس چند ساعته و ارسال کمک های انسانی از گذرگاه رفح و بالاخره گفته های امروز رییس جمهور امریکا همه نشان از این دارد که غرب با مشورت با یکدیگر موضع واحدی را اتخاذ کرده که هر چه زودتر از از پخش شعله های این جنگ جلوگیری کنند و حتی الامکان فعلا آن را به خاکستری تبدیل کند. وی افزود: لذا با توجه به این تحولات احتمال صد درصدی حمله اسراییل به غزه به درصد کمتری تبدیل شده است و اگر این اتفاق هم بیفتد بعید است که نیروهای اسراییلی بخواهند سرتاسر این سرزمین مستطیل شکل را با خونریزی سنگین چند هفته ای دو طرفه را طی کنند و از طرفی هم درگیری بزرگتری را با حزب الله بجان بخرند و احتمالا موشکهای پرتابی از سوی حوثی های یمن را تحمل کنند. سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: الان مشکلی که غرب و اسرایبل دارند این است که چگونه اسراییل با عملیاتی به یک دستاوردی برسد که بتواند این شکست مفتضحانه بخش نظامی و امنیتی خود را جبران کند که به نظر می رسد غرب در تلاش است با قانع کردن رهبران عرب و بعضی تماس با ایران مجوز یک سرکوب نیم بند، ناتمام و نصفه راه در غزه را بدون دخالت عوامل دیگر حامی حماس و جهاد اسلامی در منطقه را بگیرد تا به این قائله موقتا خاتمه داده شود و همچون گذشته هر دو طرف تخاصم خود را پیروز این میدان اعلام کنند.

ولی واقعیت این است اگر نتانیاهو با این عملیات نیم بند و با از بین بردن تعدادی تونل و کشتن تعدادی فلسطینی و تبادل اسرا با زندانیان فلسطینی خود را پیروز اعلام کند نه مخالفین وی ، نه  مردم  و نه رسانه ها در داخل اسراییل چنین اجازه ای به وی نخواهند داد زیرا در واقعیت او شکست خورده است و اسرائیل ضربات سختی دریافت کرده است. غرب و بویژه دموکرات های امریکا هم بدشان نمی آید که مردم اسراییل یک گوشمالی به نتانیاهو با کنارزدن وی از قدرت بدهند و اگر خوش شانس باشد که پای میز محاکمه در این رابطه نرود.

فرجی راد ادامه داد: غرب هم به رغم تبلیغات اسراییلی در حال کاهش خود به دنبال منافع خودش است. منافعی که نباید در شرق اروپا با پیشروی روسیه به هم بخورد و یا چین متحدین عرب آنها را  به خاطر گوش ندادن نتانیاهو به نصیحت آن ها برای تشکیل دو دولت برباید. در این حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در نشست خبری خود اعلام کرد که که «جریان مقاومت فلسطین به ما اعلام کرده است که از بعد انسانی این آمادگی را دارند که برای آزادی اسرا و زندانیان غیرنظامی که در اختیار دارند اقدامات لازم را انجام دهند.» ناصر کنعانی در این باره گفت که «البته انجام این موضوع نیازمند فراهم شدن مقدماتی است» و افزود که با ادامه یافتن اقدامات نظامی اسرائیل علیه غزه «فراهم شدن این مقدمات امکان‌پذیر نیست.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.