بررسی‌های به‌عمل آمده از روند کلی بازار ارز تهران گویای آن است که سطح کلی تقاضا در بازار افزایش یافته و خریداران به بازار بازگشته‌اند. البته این مساله تنها محدود به بازار ارز نیست و قطعات مختلف سکه طلا نیز در روز گذشته رشد قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته رشد قیمتی حدودا یک و نیم میلیون تومانی را تجربه و به سمت سقف قیمت سالانه خود حرکت کرد. به عقیده تحلیلگران اقتصادی عوامل مختلفی بر رشد سطح تقاضا موثر بوده است. از جمله این عوامل می‌توان به خروج بازار از رکود با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، رشد سطح ریسک‌های مختلف و همچنین گرم شدن بازار رمز‌‌ارز‌ها اشاره کرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد نیز در بازار روز گذشته با حدود ۴۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

عوامل تقویت تقاضای دلار

فعالان بازار معتقدند که با توجه به کاهش سطح ریسک‌های سیاسی و حمایت‌های بانک مرکزی از ارزش پول در ماه‌های اخیر، از حجم تقاضا برای ارز و سکه کاسته شده بود. اما به‌طور معمول با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بخشی از نقدینگی در دست افراد به سمت بازار‌های ارز و طلا می‌رود که این امر می‌تواند از جمله دلایل رشد تقاضا در بازار چند روز اخیر باشد. در این میان با توجه به ریسک‌های سیاسی کلی که در منطقه وجود دارد سطح انتظارات تورمی فعالان بازار نیز رشد داشته است. البته این موضوع تنها مختص به بازار ایران نیست، بلکه رشد قیمت جهانی طلا را نیز می‌توان با همین علت توجیه کرد و در نهایت بازگشت رونق به معاملات بازار رمز‌ارز‌ها نیز از دیگر عوامل رشد تقاضای دلاری است. مشاهدات حاکی از آن است که قیمت تتر(معادل مجازی دلار) و نرخ اسکناس دلار آزاد در بازار تهران با یکدیگر همبستگی دارند. با مثبت شدن روند نرخ رمز‌ارز‌ها، تقاضا برای خرید تتر رشد می‌کند. در نتیجه رشد قیمت این ارز دیجیتالی را می‌توان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت دلار برشمرد. گفتنی است که قیمت تتر در بازار روز گذشته در کانال قیمتی ۵۲ هزار تومانی حضور داشت.روز سبز معاملات سکه

دیروز شنبه ۲۳ دی ماه همزمان با رشد قیمت دلار در بازار آزاد نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار این روز با رشد قیمت‌ یک میلیون و ۴۴۵ هزار تومانی در رقم ۳۳ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان معامله شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از تاریخ معاملات این کالای سرمایه‌ای حاکی از آن است که کانال‌های ۳۳ و ۳۴ میلیون تومانی محدوده سقف تاریخی سکه طلا هستند. البته محاسبه ارزش ذاتی سکه طلا گویای آن است که بخش قابل توجه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی از نرخ این قطعه طلایی را حباب قیمتی آن تشکیل داده است. این حباب مستقیما به واسطه رشد سطح تقاضا شکل گرفته است.