تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 8:31
کد خبر : 127534

سود و زیان «توافق موقت» برای ایران

سود و زیان «توافق موقت» برای ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:مقامات آمریکایی این موضوع را رد نکرده اند اما گفته اند رسانه منتشر کننده این خبر، اخبار کذب زیادی را تا به امروز منتشر کرده است. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که بخش های زیادی از خبر نادرست است است اما اصل پیشنهاد موقت به نظر می رسد که مطرح بوده است.

سود و زیان «توافق موقت» برای ایران

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در پی مطالب مطرح شده در گزارش وبگاه خبری اکسیوس مبنی بر این که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره به بخش فارسی شبکه صدای آمریکا گفت: قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها دروغ هستند پاسخ دهیم.
وی افزود: البته ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای هستیم که ایران هیچ هدف معتبری برای آن ندارد.
این سخنگو بیان کرد: ما دائماً با متحدان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی طرف مذاکرات در تماس هستیم اما قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آن ها به سادگی دروغ هستند پاسخ دهیم.
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، «همان طور که رئیس‌ جمهوری گفته، آمریکا متعهد است که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را ندهد. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است اما رییس‌ جمهور بایدن نیز به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه ‌ای را از میز حذف نکرده‌ایم.»
واکنش این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از ده مقام اسرائیلی، دپیلمات‌های غربی و هم‌چنین متخصصان مطلع آمریکایی نوشت که دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌های از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود مطرح کرده است.
به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه آغاز و آن را در ماه فوریه با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.
یک مقام اسرائیلی و هم‌چنین یک دیپلمات غربی بر این باور هستند که ایران از گفت ‌و گوهای آمریکا اطلاع دارد و تاکنون این ایده را رد کرده است.
عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در این خصوص می گوید: زمانی که تمام مسیرها و درها بسته می شود نیاز است تا یک گشایش اقتصادی ایجاد شود تا بتوان میزان بیشتری نفت فروخت و به صورت قانونی نیز پول آن را وارد کشور کرد. از سوی دیگر پس گرفتن دارایی های بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز می تواند گره گشا باشد و تا حدودی وضعیت اقتصادی را بهتر کرد.
وی افزود: اگر برجام که همان راه اصلی خروج از بن بست است در این روزها در دسترس نباشد، مشخصا توافق موقت می تواند گره گشا باشد و این گونه نیست که توافق موقت ایران را متضرر کند. باید اولویت برای ایران احیای برجام باشد و اگر این توافق در دسترس نبود به سمت توافق موقت گام برداشت. این روزها نیز به نظر می رسد احیای برجام سخت شده و به همین علت نباید نسبت به پیشنهاد توافق موقت بی تفاوت بود.
فرجی راد ادامه داد: امروز پیش بینی های خوبی نسبت به اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ نمی شود و در همین راستا ضرورت دارد تا دولت از امروز به فکر شرایط کشور باشد و راهی برای خروج از بن بست ترسیم کند. راهی که مشخصا باید از مسیر توافق عبور کند. ما نیاز به فروش نفت بیشتر داریم تا کسری ها جبران شود و اگر ناچار باشیم باید توافق موقت را بپذیریم و در این صورت نمی تواند گزینه بدی برای ما باشد بلکه گره گشا نیز می تواند باشد.
سفیر پیشین ایران در نروژ در خصوص صحت خبر توافق موقت، خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی این موضوع را رد نکرده اند اما گفته اند رسانه منتشر کننده این خبر، اخبار کذب زیادی را تا به امروز منتشر کرده است. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که بخش های زیادی از خبر نادرست است است اما اصل پیشنهاد موقت به نظر می رسد که مطرح بوده است.
وی افزود: رسانه منتشر کننده خبر عنوان می کند که در دی ماه و بهمن چنین مساله ای مطرح شده که در آن زمان چنین اخباری به گوش می رسید و رابرت مالی نیز به همین علت سفرهایی به قطر و عمان داشت که به نظر می رسد ایران این توافق موقت را در همان زمان نپذیرفته است و خواستار احیای برجام بوده است. مشخصا اگر چنین مقوله ای در دسترس باشد، مسلما از توافق موقت بهتر و محکم تر است و می تواند مشکلات بیشتری از کشور را حل کند.
فرجی راد تاکید کرد: با وجود این که امروز احیای برجام بسیار سخت شده است اما من بر این باور هستم که با یک برنامه ریزی و مدیریت خوب می توان به برجام دست یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.