سرای سالمندان امیر!

دنیای اقتصاد : تیم ملی نخستین بازی دوستانه خود در فیفا‌دی شهریورماه را با برتری یک‌بر‌صفر مقابل بلغارستان به اتمام رساند. دیداری که اگر از باب فنی به آن نگاه کنیم، چیز اضافه‌تری نسبت به دیدارهای قبلی ملی‌پوشان در مدت اخیر نداشت، ولی یک نکته نگران‌کننده را یادآوری کرد که حتی اگر با این تیم قهرمان جام ملت‌ها هم شویم، بازهم باید فکری برای آینده کرد.

کسانی که نبرد پنج‌شنبه شب شاگردان قلعه‌نویی در استادیوم نیمه خالی هریستو بوتف شهر پلوودیف را شاهد بودند، می‌توانند بر این حقیقت صحه بگذراند که نمایش تیم‌ بیست و دوم رنکینگ فیفا با تیم هفتاد و هفتم خیلی تفاوتی نداشت. در واقع اگر اشتباه مرگبار مدافع بلغارستان و تیزهوشی سامان قدوس نبود تیم ملی شاید با تساوی به تهران باز می‌گشت و خبری از پنجمین برد متوالی ژنرال در قامت سرمربی ایران نبود. قطعا قلعه‌نویی به بازی‌های بیشتر و با کیفیت‌تر احتیاج دارد تا بتواند تفکراتش را کاملا در تیم جا بیندازد، اما مساله ترسناک اینجاست که او انگار قصد استفاده از همین فرصت‌های نصفه و نیمه را هم ندارد و تنها پیروزی برایش مهم است و بس.

اگر زمانی گفته می‌شد که کارلوس کی‌روش به این دلیل از بازی دوستانه با رقبای ضعیف استقبال می‌کند که بتواند با پیروزی در آنها پاداشش را بگیرد، انگار امیر هم به آن ورطه دچار شده؛ با این تفاوت که احتمالا هدف وی نه کسب درآمد که محکم کردن جایگاهی است که خیلی‌ها اعتقاد دارند برای تکیه بر آن افراد شایسته‌تری نسبت به او در اولویت قرار داشته‌اند. وقتی افغانستان با ترکیبی از بازیکنان جوان و کمتر میدان دیده‌اش به مصاف ما می‌آید ولی تیم ملی از یک لژیونر هم نمی‌گذرد، پس حضور بازیکنان اصلی در بازی با بلغارستان در شرایطی که حریف هم به چند بازیکن ذخیره‌اش میدان داده، خیلی عجیب و غریب نیست. میانگین بازیکنان دعوت شده به اردوی اخیر تیم ملی ۵/ ۲۹ سال است.

نسبت به تیمی که ۹ ماه قبل با میانگین ۹/ ۲۸ عازم قطر شد تا پیرترین تیم جام جهانی لقب بگیرد، ترکیب ایران چند ماه مسن‌تر شده و این یعنی هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است. البته شاید الزامی هم وجود نداشت در چهره تیمی که سنگین‌ترین شکست فوتبال ملی ایران در ادوار جام جهانی و دومین شکست سنگین تاریخ را تجربه کرده، تغییری ایجاد شود. فقط شرایط تیم ملی را مقایسه کنید با بلغارستان که در این اردو، معدل سنی بازیکنانش به ۲/ ۲۴ می‌رسد. جالب اینجاست که ملادن کرستاجیچ، سرمربی این تیم در بازی ایران، تیمی را روانه میدان کرد که میانگین سنی‌اش به ۲۴ سال هم نمی‌رسید. درحالی که امیرخان برای این بازی نه چندان مهم هم از خیر سن و سال دارها نگذشت تا متوسط سنی تیم ملی عدد عجیب و غریب ۱/ ۳۰ را تجربه کند. در واقع در ترکیب اصلی ایران، تنها سعید عزت‌اللهی و محمد محبی زیر ۳۰ سال داشتند و این یعنی آینده به‌شدت نگران‌کننده برای تیمی که با این اوضاع کمتر کسی امیدی به حال و آینده‌اش دارد. آن‌هم در دوران هدایت سرمربی‌ای که به‌شدت به جوان‌گرایی اعتقاد دارد!