تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 8:55
کد خبر : 128310

ساعت ۱۶ سوم اردی بهشت: آبی پر می کشد یا قرمز؟

ساعت ۱۶ سوم اردی بهشت: آبی پر می کشد یا قرمز؟

آرمان شرق-گروه ورزش:هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید که فاتح شهرآورد شماره صد، لیگ را هم خواهد برد. همانطور که هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که مساوی در دربی، یعنی پایان شانس این دو تیم برای فتح جام. فوتبال است و هزار و یک اتفاق غیرقابل پیش بینی.تا ساعت ۱۶ صبر کنید.

ساعت ۱۶ سوم اردی بهشت: آبی پر می کشد یا قرمز؟

جماران: بخشی از هویت هر شهر، به رقابتی است که در زیر پوست آن جریان دارد. رقابتی که اتفاقا نه سیاسی است و نه اقتصادی بلکه کاملا جنبه فوتبالی دارد. رقابتی بین دو تیم که هر کدام نیمی از شهر را در یک تقسیم بندی نانوشته در اختیار دارند و هر چند وقت یک بار با صف آرایی در مقابل یکدیگر در مستطیل سبز، این امر را یادآوری می کنند که یا باید قرمز باشی یا آبی و حالا این رقابت تاریخی و قدیمی در شرایطی موعدش فرا رسیده که دو تیم، به دیدار شماره ۱۰۰ خود رسیده اند. اولین دیداری که به عدد سه رقمی در فوتبال ایران رسیده و این خود نشان کهنگی و اصالت این جدال دارد. جدالی که همواره ادامه خواهد داشت و حد یقفی برای آن نمی توان متصور بود. جدالی که می خواهد در نهایت ثابت کند که چهره تهران، آبی رنگ است و یا این که در آسمان دودگرفته اش باید نقش و نگار سرخ را جست و جو کرد. به بهانه دربی حساس روز یکشنبه، در چند برش نگاهی کرده ایم به مصافی که حالا بیش از یک حساسیت سنتی نوستالژیک، نقشی تعیین کننده در تعیین قهرمان رقابت های لیگ برتر دارد.

جرئت یا حقیقت؟

مهم ترین سوالی که همه به دنبال دریافت پاسخ آن هستند این است که مربیان دو تیم با چه راهکاری پا به دربی روز یکشنبه می گذارند؟ آیا آن ها در پی کسب یک پیروزی شیرین همچون بازی های گذشته، جرئت می کنند و تیم شان را بدون هیچ گونه محافظه کاری، با ارنجی هجومی به زمین می فرستند و یا این که با پذیرش این حقیقت که مساوی حداقل از نباختن بهتر است، رو به یک بازی سیاستمدارانه می آورند و به یک امتیاز این دیدار مهم، رضایت می دهند؟ یک امتیازی که بیش از همه، برای سپاهان دلچسب و خوشحال کننده خواهد بود.

نگاهی به جدول

شرایط دو تیم در جدول بی هیچ کلام اضافه ای، عالی است. هرچند که درنهایت و به حکم این که قهرمان لیگ را بازی رو در رو تعیین خواهد کرد، سپاهان دست بالاتر را در این کورس دارد اما در حال حاضر، استقلال هم امتیاز با زردپوشان اصفهانی ۵۵ امتیاز دارد و پرسپولیس هم با فقط یک امتیاز کمتر از این دو تیم، در رده سوم ایستاده است. نکته قابل توجه این است که دو تیم مدعی پایتخت برای قهرمان شدن هیچ راهی جز برتری در بازی های باقی مانده خود ندارند و از یک سو هم باید چشم انتظار توقف سپاهان باشند.

دربی 99 استقلال پرسپولیس استقلال کوین یامگا

برنده دربی قهرمان لیگ است؟

هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید که فاتح شهرآورد شماره صد، لیگ را هم خواهد برد. همانطور که هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که مساوی در دربی، یعنی پایان شانس این دو تیم برای فتح جام. فوتبال است و هزار و یک اتفاق غیرقابل پیش بینی. با این حال، نکته ای که وجود دارد این است که نتیجه دربی می تواند سرنوشت یک تیم را از لحاظ روحی روانی متحول کند. یعنی یک شکست در این بازی ممکن است منجر به یک بحران برای تیم بازنده شود و آن ها عملا ادامه بازی های لیگ را از دست بدهند. از طرفی دیگر، برد در این بازی هم چنان روحیه و اعتماد به نفسی به تیم برنده تزریق می کند که می تواند در باقی بازی ها هم با قدرت به کار خود ادامه دهد و فصل را به شکلی خوب به پایان برساند.

مادر همه جنگ ها؛ مربی ایرانی یا مربی خارجی؟

یکی از طولانی ترین دعواها و اختلاف نظرها در بین اهالی فوتبال ایران، این نکته است که مربی ایرانی بهتر است یا مربی خارجی؟ بحثی که همواره در دوران حضور کارلوس کی روش در ایران مطرح بود و پس از رفتن او هم با انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی، یک بار دیگر اوج گرفت. حالا و در پس همه این اختلاف نظرها، استقلال و پرسپولیس در شرایطی به مصاف هم می روند که روی نیمکت آبی ها، ریکاردو ساپینتوی پرتغالی نشسته و نیمکت قرمزها هم یحیی گل محمدی، یکی از بهترین مربیان ایرانی، را به خود می بیند. دو مربی ای که توانسته اند در ۲۶ هفته گذشته تیم شان را به مدعی تبدیل کنند و حالا عملکردی که در مقابل هم خواهند داشت و نتیجه ای که در پایان این ۹۰ دقیقه به دست خواهند آورد، به نوعی می تواند اثبات کننده نظر یکی از دو گروهی باشد که سال هاست بر بهتر بودن مربی ایرانی یا خارجی به جدل می پردازند.

دربی 99 استقلال پرسپولیس استقلال امید عالیشاه سید حسین حسینی زاهدی فر

دربی به روایت عدد و رقم

دو تیم به اندازه کافی آمار و ارقامی دارند که بتواند دل هوادارانشان را خوش کند. استقلال، نیم فصل دومی ویرانگر را پشت سر گذاشته و به جز یک باخت به سپاهان و یک مساوی مقابل نساجی(که هر دو خارج از استادیوم آزادی بوده) در بقیه دیدارها با برد از زمین مسابقه خارج شده. آن ها در همین دیدار هفته گذشته خود مقابل هوادار، ۶ گل به این تیم زدند و حالا با ۴۲ گل زده، بهترین خط حمله مسابقات لیگ را در اختیار دارند. از طرف دیگر اما آن چه که استقلالی ها را برای دیدار عصر یکشنبه نگران می کند، این است آبی ها درست از اسفند ۱۳۹۶ به این سو، نتوانسته اند پرسپولیس را در لیگ برتر شکست دهند و حالا باید در پی آن باشند تا این رکورد منفی را به خاتمه برسانند.

نقطه قوت پرسپولیس اما بیش از آن که در خط حمله اش باشد، در لایه های مستحکم دفاعی اش است. تیمی که تا اینجا فقط ۱۳ گل از حریفانش دریافت کرده و به لطف همین خط دفاعی خوب است که حالا در کورس مدعیان قرار دارد. آن چه می تواند پرسپولیسی ها را نگران کند، این است که آن ها در نیم فصل دوم، سه بار شکست خورده و یک بار مساوی کرده اند که از قضا بیشتر آن در بازی های خانگی رقم خورده است. آن ها که روز یکشنبه هم طبق برنامه، میزبان استقلال هستند، در نیم فصل دوم مقابل هوادار و سپاهان در آزادی شکست خورده اند و در همین ورزشگاه مقابل آلومینیوم اراک تن به تساوی داده اند. دیگر باخت نیم فصل دوم قرمزها هم در اهواز و مقابل فولاد رقم خورده تا از این حیث، عملکرد جالبی توسط تیم یحیی گل محمدی به ثبت نرسیده باشد.

فراتر از عملکرد اختصاصی دو تیم، آن چه هواداران را به یک بازی جذاب امیدوار می کند، این آمار است که در ۱۰ دربی اخیر سرخابی های پایتخت، ۸ مسابقه دارای گل بوده و فقط دو دیدار با تساوی بدون گل خاتمه یافته. آماری که این نوید را می دهد که جدال پیش روی دو تیم هم مثل بازی رفت که در استادیوم سرد و خالی آزادی و در شرایطی که فوتبال چندان برای جامعه اولویت نبود، ۲-۲ مساوی شد، جذاب و پرگل از آب دربیاید.

سربازان یکشنبه جامه رزم می پوشند

استقلال علی رغم این که در مسابقه هفته پیش ۶ گل به هوادار زد، اما در بازی مقابل پرسپولیس حتما تغییراتی در ترکیبش اعمال خواهد کرد آن هم به این دلیل که کوین یامگا و سیلوا با پایان محرومیت یک جلسه ای شان، می توانند استقلال را دربی همراهی کنند و طبیعتا ساپینتو از این دو مهره ارزشمند و تاثیرگذار خود، از ابتدا استفاده خواهد کرد.

ترکیب احتمالی استقلال در دربی صدم: سیدحسین حسینی-کوین یامگا-رافائل سیلوا-عارف غلامی-جعفر سلمانی-روزبه چشمی-سعید مهری-آرش رضاوند-محمد محبی-مهدی قایدی-ارسلان مطهری

ترکیب احتمالی پرسپولیس در دربی صدم: علیرضا بیرانوند-دانیال اسماعیلی فر-گئورگی گولسیانی-مرتضی پورعلی گنجی-علی نعمتی-میلاد سرلک-سروش رفیعی-سعید صادقی-مهدی ترابی-وحید امیری-محمد عمری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.