تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 9:18
کد خبر : 147813

رمزگشایی از مذاکرات ۴۸ ساعته ایران و آمریکا

رمزگشایی از مذاکرات ۴۸ ساعته ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:واشنگتن طی ۲ روز گذشته از طریق طرف ثالث بیش از یک پیام به تهران فرستاد. پیام‌های واشنگتن مبنی بر این بود که خواهان جنگ گسترده نیست و همچنین هشدار داد که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد.منابع الجزیره تاکید کردند: ایران در پاسخ اعلام کرد که تهدیدهای واشنگتن غیرقابل پذیرش است و هشدار داد که حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.

رمزگشایی از مذاکرات ۴۸ ساعته ایران و آمریکا

«آرمان امروز» بررسی کرد؛

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر روز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت: امیدواریم که تمام طرف‌ها روابط خود را در راستای توقف تنش‌ها و از کنترل خارج نشدن امور در دریای سرخ به‌کار گیرند.

وی در جلسه‌ای در شورای آتلانتیک گفت: قطر درحال حاضر هیچ وساطتی با انصارالله یمن نکرده است اما درحال رایزنی با ایران درخصوص رویدادهای منطقه است.

بن عبدالرحمن افزود: کشتیرانی برای قطر، منطقه و جهان بسیار مهم است و آسیب زدن به آن غیرقابل پذیرش است.

وزیر خارجه قطر همچنین خاطرنشان کرد، متاسفانه اوضاع در حال جوشش و غلیان است و همه در حال رقصیدن بر لبه پرتگاه هستند.

این مقام ارشد قطری همچنین تاکید کرد، آنچه در مرزهای اردن و سوریه رخ داد در نتیجه تلاش‌ها برای ایجاد ناامنی در منطقه بود.

پیش از این، گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس گفت: از ایران می‌خواهیم از نفوذ خود برای کاهش تشدید تنش، از جمله تشدید حملات حوثی‌ها (انصارالله) و شبه‌نظامیان دیگر استفاده کند.

وی افزود: ما به همکاری با ایالات متحده برای ارتقای ثبات در خاورمیانه ادامه می ‌دهیم.

از سوی دیگر واشنگتن طی ۲ روز گذشته از طریق طرف ثالث بیش از یک پیام به تهران فرستاد.

این منابع اعلام کردند: پیام‌های واشنگتن مبنی بر این بود که خواهان جنگ گسترده نیست و همچنین هشدار داد که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد.

منابع الجزیره تاکید کردند: ایران در پاسخ اعلام کرد که تهدیدهای واشنگتن غیرقابل پذیرش است و هشدار داد که حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.

این منابع می‌گویند: ایران در پاسخ خاطرنشان کرد که خواهان جنگ با آمریکا نیستیم اما با هرگونه ماجراجویی‌های واشنگتن با قدرت مقابله خواهد کرد.

از سوی دیگر بلینکن که در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در واشنگتن بود، گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که دست‌کم از سال ۱۹۷۳ و حتی پیش از آن وضعیتی به خطرناکی شرایطی که امروز در سراسر منطقه با آن رو به رو هستیم ندیده‌ایم.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا بر نگرانی‌ها در خصوص گسترش درگیری‌ها دامن زده و بسیاری نگران هستند که منطقه بیش از قبل دچار تنش و آشوب شود.

 

در سال ۱۹۷۳ و در پی جنگ  کشورهای عربی علیه اسرائیل موجی از تنش و ناامنی در کل منطقه خاورمیانه به راه افتاد که اثرات آن تا سال‌ها نه تنها در خاورمیانه که در کل جهان مشاهده شد.

بلینکن همچنین ادامه داد که آمریکا حتما به حمله به پایگاه خود در اردن پاسخ خواهد داد. او در این خصوص گفت: «ما پاسخ خواهیم داد و این پاسخ می‌تواند چند سطحی و چند مرحله‌ای باشد و همچنین در طول زمان نیز پایدار بماند.» وزیر خارجه آمریکا البته تاکید کرد که این کشور می‌خواهد از تشدید تنش خودداری کند.

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که بایدن پس از دیدار با تیم امنیت ملی خود در روز یکشنبه و دوشنبه، واکنش آمریکا به این حمله را سنجیده است.

همچنین پولتیکو به نقل از منابع خود نوشته است که بایدن، تمایل آشکاری برای محدود کردن درگیری‌ها و اجتناب از کشاندن ایالات متحده به یک جنگ دیگر در خاورمیانه دارد و به تیم خود دستور داده تا در پاسخ به حمله اخیر، گزینه‌های نظامی طراحی کنند. به گفته مقامات، از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون، حمله به نیروهای ایرانی در سوریه یا عراق یا کشتی‌های ایران در خلیج فارس بوده است.

بر اساس این گزارش مقامات می‌گویند که به محض دستور رئیس جمهوری، حمله انتقام جویانه آمریکا احتمالا در دو روز بعد آغاز و علیه طیف وسیعی از اهداف انجام خواهد شد.

با این وجود امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به سفیر فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، نوشت: مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (S/2024/101) نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد تهیه شده که «حاوی ارجاعات غیرقابل توجیهی و بی‌پایه‌واساسی است که مدعی شده گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی علیه پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه دخیل هستند.»

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی در سازمان ملل تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران چنین ادعا‌های بی‌اساسی را قاطعانه رد می‌کند.» ایروانی گفت: «همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: نگاه اسرائیل به سمت وسعت دادن تنش ها در منطقه است، حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه و اقدام تروریستی با واکنش هایی مواجه شد که در واقع توان بازدارندگی خود را نمایش دادند.

وی افزود: سطح تنش ها در منطقه رو به افزایش است. ایران در چنین فضایی می تواند از دیپلماسی برای مدیریت فضا استفاده کند چون تنها راه مقابله با سیاست های ویرانگر اسرائیل در نوار غزه، رایزنی و استفاده از دیپلماسی عمومی برای کاهش تنش است.

مکی تصریح کرد: ایران و آمریکا خواهان کنترل بحران و تنش در منطقه هستند، تفاوت آن ها در رفتار است چون آمریکا نمی تواند دست از حمایت اسرائیل بردارد ولی در عین حال می تواند صهیونیست ها را تحت فشار قرار دهد تا رفتارشان را در غزه مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر تلاش کنیم از واکنش های نظامی به این اقدامات پاسخ دهیم، قطعا نمی توانیم در جهت مدیریت بهتر بحران و کاهش تنش گام برداریم.

با توجه به رفتارهای جنایتکارانه اسرائیل در نوار غزه، ابزارهای خوبی در سطح بین المللی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل در اختیار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.