تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 7:48
کد خبر : 147490

«رمزگشایی» از  راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

«رمزگشایی» از  راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

آرمان شرق-گروه سیاست:برخی بحث تحریم انتخابات را به‌عنوان یکی از سناریوهای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که با توجه به تاکید این جریان سیاسی شناسنامه‌دار به صندوق رای و انتخابات حداکثری، نمی‌‌توان به‌عنوان گزینه‌ روی‌ میز مطرح کرد و ان ها با صراحت اعلام کرده اند چنین گزینه ای روی میز نیست در روزهای اخیر اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که حتی نفرات رده دوم و سوم این طیف سیاسی هم نمی‌توانند در میدان انتخاب حضور داشته باشند به این ترتیب اصلاح‌طلبان احتمالا «نقش حمایتی» در انتخابات اسفند خواهند داشت. 

«رمزگشایی» از  راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

آرمان امروز، گروه سیاسی: عصر یکشنبه اول بهمن ماه، بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران با حضور نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و اعضای حقیقی جبهه با محوریت انتخابات برگزار شد. در این نشست بررسی سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت و اعضاء با بیان دیدگاه‌های خود نسبت به متن تهیه شده از سوی کمیته راهبردها وارد بحث شدند و در نهایت جزییات سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران با اکثریت آرا به تصویب رسید. لازم به یادآوری است کلیات این راهبرد، پیش از این در جلسه مورخ ۱۰ دی ۱۴۰۲ مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مصوب شده بود. طبق خبرهای منتشر شده در این مورد متن کامل آنچه «سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲» خوانده می‌شود به‌زودی منتشر خواهد شد ولی باتوجه به وضعیت کنونی جامعه و البته کاهش تعداد نامزدهایی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار بود در میدان انتخاباتی حضور داشته باشند، به‌نظر این طیف سیاسی عملا نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش مشارکت انتخاباتی بگذارد. جریان اصلاحات به‌دلیل عدم حضور چهره‌های شاخص از حمایت هواداران خود هم محروم خواهند بود. با این شرایط در واقع بهانه‌ای برای حضور نخواهند داشت. به این موضوع هم باید توجه داشته باشیم که اگر تعداد نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب و اعتدالی در حوزه انتخاباتی تهران به‌توانند یک لیست را تشکیل دهند نتایج غیرقابل پیش‌بینی را رقم خواهد زد و احتمالا باعث افزایش مشارکت خواهد شد به‌نظر تنها برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب شانس حضور در این رقابت‌ها را خواهند داشت. برخی بحث تحریم انتخابات را به‌عنوان یکی از سناریوهای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که با توجه به تاکید این جریان سیاسی شناسنامه‌دار به صندوق رای و انتخابات حداکثری، نمی‌‌توان به‌عنوان گزینه‌ روی‌ میز مطرح کرد و ان ها با صراحت اعلام کرده اند چنین گزینه ای روی میز نیست در روزهای اخیر اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که حتی نفرات رده دوم و سوم این طیف سیاسی هم نمی‌توانند در میدان انتخاب حضور داشته باشند به این ترتیب اصلاح‌طلبان احتمالا «نقش حمایتی» در انتخابات اسفند خواهند داشت.  با این حال برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان می‌تواند برای انتخابات مجلس اگر نه در همه کلان شهرها که دست کم در تهران فهرست انتخاباتی معرفی کند؟ پاسخ به این سوال اگر قرار باشد تنها به کلی‌گویی‌های مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات اکتفا کنیم لابد مثبت است اما پرس و جویی از فعالان سیاسی و اعضاء احزاب اصلاح‌طلب چنین خوش‌بینی را تأیید نمی‌کند و آن طور که «شهاب طباطبایی»، دبیرکل حزب ندا در مناظره با یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس اعلام کرده است در  مجموع امکان حضور انتخاباتی دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در سراسر کشور برای مجلسی که ۲۹۰ کرسی دارد ظاهرا تنها ۳۵ نامزد تایید شده است.

امکان لیست دادن برایمان فراهم نیست

«اسماعیل گرامی‌‌مقدم»، قائم مقام حزب اعتماد ملی و عضو حقیقی جبهه اصلاحات  با حضور در مناظره‌ای انتخاباتی و در پاسخ به این سوال که در مجلس دهم هم اصلاح‌طلبان می‌گفتند  نامزد تایید‌صلاحیت شده نداریم اما با یک فهرست ۳۰ نفره وارد مجلس شدند. در ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هم اصلاح‌طلبان همین را می‌گفتند. گفت: «آنجا با رغبت و با همه وجود وارد شدیم و توانستیم لیست بدهیم و فهرست هم دادیم. الان در این انتخابات امکان لیست ‌دادن برای‌مان فراهم نیست. وقتی امکان لیست ‌دادن نیست که نمی‌توانیم بیاییم و از طرفداران‌تان بخواهیم که شرکت کنند، مثلا به آقای صدر رأی دهند- که شخصا به ایشان رأی می‌دهم- اما هواداران ما قطعا نمی‌آیند و رأی نمی‌دهند. واقعیتش این است. حتما طرفداران آقای صدر هم به ما رأی نمی‌دهند.»

احزاب شرایطی برای دعوت مردم به انتخابات ندارند

«جواد هروی»، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه  در مورد آخرین برنامه‌های انتخاباتی این حزب به خبرآنلاین گفت: «نگرانی حزب اعتدال و توسعه از این جهت است که شهرهای بزرگی مانند تهران تا اندازه زیادی از مشارکت دور شده‌اند و کاملا روشن است که مشارکت در این شهرها سرد شده، تا جایی که موضوعی برای ارائه لیست در تهران و شهرستان‌ها مطرح نیست و بیشتر نگرانی از این است که ما احزاب موجود نتوانیم شرایط لازم را برای دعوت مردم به انتخابات فراهم کنیم. در حقیقت رد صلاحیت‌های گسترده مانع از این شده که ما کاندیداهایی را برای فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی داشته باشیم و ائتلاف با گروه‌های دیگر هم منوط به این است که احزابِ دیگر که نگرش‌های معتدل‌تری دارند کاندیداهای لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند، لذا ما هم‌چنان منتظر وضعیت بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.»

متن راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شد

متن راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شد

متن راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان که در بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات تدوین شده است، منتشر شد.

 مهر، بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در دوره دوم فعالیت، با حضور اعضای حقوقی (نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب) و اعضای حقیقی این جبهه، عصر روز گذشته (یکشنبه اول بهمن ١۴٠٢) به ریاست آذر منصوری برگزار شد.

در این جلسه، بررسی سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت و اعضا ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به متن تهیه‌شده از سوی کمیته راهبردها وارد بحث شدند و در نهایت، جزئیات سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

بر همین اساس، راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- ضرورت ارتباط نهادینه با جامعه و نهادهای مدنی، ایجاب می‌کند اصلاح طلبان چگونگی وضع و نسبت جامعه در قبال انتخابات را به مثابه عاملی تعیین کننده در راهبرد انتخاباتی خود در نظر داشته باشند.

۲- هدف اصلاح طلبان از شرکت در انتخابات کمک به حرکت کشور به سوی توسعه و پیشرفت است که تنها از مسیر انتخاباتی رقابتی، منصفانه و مشارکتی تامین می‌شود.

۳- شرکت و مشارکت در انتخابات یک حق عمومی و شهروندی است و هدف از آن تلاش برای حضور مؤثر در ساختار نظام به منظور اصلاح امور است. طبعاً انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح طلبان را تأمین کند که در چگونگی اداره کشور نقش و تأثیر جدی داشته و نمایشی و حاشیه‌ای نباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.