تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 7:52
کد خبر : 148825

رقابت چهار لیست انتخاباتی برای مجلس دوازدهم

رقابت چهار لیست انتخاباتی برای مجلس دوازدهم

آرمان شرق-گروه سیاست:«برای تهران لیست جداگانه نداریم و اساسا احزاب اصلاح‌طلب امکان بستن لیست اصلاح‌طلبانه در تهران ندارند و این تصمیم قطعی است منتها اگر آقای مطهری و دوستانشان در قالب لیست «صدای ملت» به یک فهرستی قابل دفاع برسند، ممکن است از هوادارانمان بخواهیم به این لیست رای بدهند. آقای مطهری در حال مشورت با احزاب و چهره‌های سیاسی هستند.»

رقابت چهار لیست انتخاباتی برای مجلس دوازدهم

آرمان امروز، گروه سیاسی: ۱۲ روز تا انتخابات ۱۱ اسفند باقی مانده است. انتخاباتی که بعد از آن قرار است چهره مجلس دوازدهم مشخص شود. به همین دلیل در این گزارش به آخرین تحولات لیست‌هایی که قرار است در انتخابات پایتخت حضور داشته باشند اشاره خواهیم کرد. به دلیل اینکه هنوز رای دادن با اتکا به لیست در بسیاری از شهرستان‌ها مرسوم نشده است تنها به لیست‌های تهران می‌پردازیم. نه‌تنها تعداد لیست‌ها تا حدودی مشخص شده است بلکه طی روزهای آینده باید منتظر رونمایی از اسامی حاضر در لیست‌ها هم باشیم. لیست‌های انتخاباتی همواره با اما و اگرهایی همراه است و به این دلیل نقدهای بسیاری را به‌همراه دارد و شاید تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

در این مدت تا روز انتخابات باید به چهار لیست که با ائتلاف‌هایی بسته خواهد شد اشاره می‌کنیم. لیست «صدای ملت» که با سرلیستی «علی مطهری» و با ائتلاف اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اعتدالی‌ها معرفی خواهد شد. لیست تندروها که با محوریت «جبهه ‌پایداری» وارد میدان انتخابات خواهد شد، بسیاری معتقدند که اگر مشارکت پایین باشد آنها شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات خواهند داشت دیگر شاخه‌های تندرو مانند شریان، امنا و … که نفرات موسوم به احمدی‌نژادی‌ها را در اختیار دارند، احتمالا در این لیست خواهند بود. لیست شورای وحدت که با نفراتی که در اختیار دارد می‌تواند شانس زیادی در انتخابات داشته باشد. پیش از اینکه باهنر به کرمان تغییر حوزه دهد سرلیست احتمالی آنها محسوب می‌شد ولی در ادامه باید منتظر جانشین او باشیم. نفراتی چون مصطفی پورمحمدی و منوچهر متکی و حزب موتلفه در این شورا حضور دارند. اما لیست شورای ائتلاف که با سرلیستی محمدباقر قالیباف به میدان خواهد آمد با توجه به مصاحبه‌‎های اخیر نفرات این شورا که چهره‌هایی چون حداد عادل را در اختیار دارند، رقیب اصلی تندروهای اصولگرا محسوب می‌شوند که جدال آنها در روزهای اخیر اوج گرفته است. در ادامه این گزارش به اظهارات این طیف‌های سیاسی می‌پردازیم.

لیست «صدای ملت» با مطهری میآید

«سعید نورمحمدی»، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در مورد تحرکات انتخاباتی این حزب در تهران و ائتلاف با دیگر طیف‌های سیاسی گفت: «برای تهران لیست جداگانه نداریم و اساسا احزاب اصلاح‌طلب امکان بستن لیست اصلاح‌طلبانه در تهران ندارند و این تصمیم قطعی است منتها اگر آقای مطهری و دوستانشان در قالب لیست «صدای ملت» به یک فهرستی قابل دفاع برسند، ممکن است از هوادارانمان بخواهیم به این لیست رای بدهند. آقای مطهری در حال مشورت با احزاب و چهره‌های سیاسی هستند.»

او در پاسخ به این پرسش که علی مطهری هم راستا با موضع جبهه اصلاحات است یا خیر؛ ادامه داد: «نظر ما منافاتی با نظر جبهه اصلاحات ندارد، ما طبیعتا برای انتخابات نماینده معرفی نمی‌کنیم اما در انتخابات شرکت می‌کنیم.»

تلاش پایداری برای اصلاحسازی مجلس

حجت‌الاسلام و المسلمین «مرتضی آقاتهرانی» در همایش اعلام موجودیت سازمان جوانان جبهه پایداری که‌ در دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت: «ما محکم ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد. مرام‌نامه جبهه پایداری مبتنی بر بندگی خدا است نه بندگی غیرخدا، توجه ما در جبهه پایداری به دو اصل اساسی در انقلاب اسلامی یعنی مردم و ولایت فقیه است. در انتخابات ۴۰ شاخصی که رهبر انقلاب در خصوص کاندید اصلح مدنظر دارند را در نظر می‌گیریم. توجهی به این نداریم که کاندید مورد نظر جزو جبهه پایداری باشد یا نباشد. ملاک عمل شایستگی افراد است و رفاقت و آشنابودن در لیست جبهه پایداری جایی ندارد.»

سرلیست شورای ائتلاف فقط قالیباف است

«امیرابراهیم رسولی»، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، درباره قطعی شدن سرلیستی قالیباف برای شورای ائتلاف گفت: «همانطور که پیشتر اعلام شده بود، آقای قالیباف سرلیست شورای ائتلاف است و ما فقط همین یک لیست را داریم. در واقع شورای ائتلاف فقط به سرلیستی قالیباف فهرست ارائه می‌کند. ما از همه افراد دعوت کردیم تا در فرایند انتخاب و برای حضور در لیست های این شورا شرکت کنند. در واقع همه کسانی که به مبانی انقلاب و نظام پایبند هستند ـ از جریان‌های مختلف ـ در فرایند شورای ائتلاف شرکت کردند و اسامی آنها هم محفوظ است.»

شورای وحدت فهرست مستقل ارائه میدهد

«منوچهر متکی»، سخنگوی شورای وحدت با اشاره به ارائه فهرست مستقل از سوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: «ما گفته بودیم که شورای وحدت لیست مستقل خود را تنظیم می‌کند، ولی صدا و سیما آمده و گفته که ما با هیچکس ائتلاف نخواهیم کرد و همچین چیزی ما نگفتیم. ما به دنبال فهرست مستقل هستیم و در قسمت دوم هم در رابطه با ائتلاف و وحدت، فعلا پاسخ نمی‌دهیم. ما دیروز جلسه شورای عالی وحدت را داشتیم و تصمیم این شورای عالی این بود که شورای وحدت فهرست مستقل خود را ارائه دهد.» متکی در پاسخ به این سوال که سرلیست شورای وحدت برای انتخابات چه کسی خواهد بود گفت: «در فهرست شورای وحدت همه سر لیست هستند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.