تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 0:07
کد خبر : 145046

رقابت پنج اصولگرا برای ریاست مجلس خبرگان

رقابت پنج اصولگرا برای ریاست مجلس خبرگان

آرمان شرق-گروه سیاست:«ابراهیم رئیسی»، «صادق آملی‌لاریجانی»، «حسینی بوشهری»، «احمد خاتمی» و «محسن اراکی» را می‌توان مهمترین گزینه‌های جانشینی جنتی دانست. به دلیل اینکه موضوعات انتخاباتی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم امکان آن وجود دارد که فرد دیگر به‌غیر از این نفراتی که به آنها اشاره کردیم در راس مجلس خبرگان حضور داشته باشد.

رقابت پنج اصولگرا برای ریاست مجلس خبرگان

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با همه حاشیه‌ها و حساسیت‌هایی که دارد قرار است در ۱۱ اسفند ماه سال جاری و هم‌زمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس خبرگان به دلیل تعداد کم نامزدها همانند دیگر انتخاب‌ها پرهیاهو برگزار نخواهد شد ولی با این وجود از حساسیت‌های خاصی برخوردار است. در این فاصله تا انتخابات باید به این موضوع اشاره کنیم که نامزدهای این انتخابات پیش از این در آزمون تعیین سطح شرکت کرده‌اند و هنوز جواب نهایی رسانه‌ای نشده است. از حاشیه‌های این انتخابات می‌توانیم به کناره‌گیری جنتی و البته حضور حسن روحانی در این رقابت‌ها اشاره کنیم. در ادامه این گزارش به سوابق گزینه‌هایی که می‌توانند جانشین احمد جنتی رقابت کنند اشاره خواهیم کرد.

کنارهگیری «آیتالله جنتی»

یکی از تفاوت‌های این دوره، غیبت رییس پرسابقه مجلس خبرگان رهبری است. در خبرها آمده است «آیت‌الله احمد جنتی» پس از چندین سال ریاست در انتخابات خبرگان ثبت نام نکرده تا مسئله انتخاب یک رییس جدید برای این مجلس، به مهمترین سوال این دوره انتخابات بدل شود. این خبر از سوی یکی از نزدیکان آیت‌الله جنتی تایید شد، اما از دلیل عدم نامزدی رئیس مجلس خبرگان در این دوره انتخابات اطلاعی در دست نیست. آیت‌الله جنتی متولد ۱۳۰۵ بوده و ۹۷ سال سن دارد. ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از روز شنبه ۱۴ آبان آغاز شده بود، عصر امروز با داوطلبی ۴۹۱ نفر برای شرکت در این انتخابات پایان یافت.

جانشین احتمالی از بین پنج گزینه

«ابراهیم رئیسی»، «صادق آملی‌لاریجانی»، «حسینی بوشهری»، «احمد خاتمی» و «محسن اراکی» را می‌توان مهمترین گزینه‌های جانشینی جنتی دانست. به دلیل اینکه موضوعات انتخاباتی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم امکان آن وجود دارد که فرد دیگر به‌غیر از این نفراتی که به آنها اشاره کردیم در راس مجلس خبرگان حضور داشته باشد. در ادامه اشاره کوتاهی به سوابق این نفرات خواهیم کرد.

آملی لاریجانی

«صادق اردشیر لاریجانی» زاده ۲۱ اسفند ۱۳۳۹ معروف به صادق آملی لاریجانی است. در مورد سوابق او باید بگوییم در حال حاضر لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران است. وی همچنین ریاست هیئت امنای دانشگاه امام صادق را بر عهده دارد. او از مرداد ۱۳۸۸ تا اسفند ۱۳۹۷ ریاست قوه قضائیه بود. وی از فقهای شورای نگهبان در دوره‌های چهارم، پنجم و هفتم نیز بوده‌است.

حسینی بوشهری

سید «هاشم حسینی بوشهری» زاده ۱۳۳۵ است. او روحانی و فقیه حوزه علمیه قم، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مدیر سابق حوزه های علمیه سراسر کشور، امام جمعه موقت قم، عضو حوزوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم[۱] و نماینده استان بوشهر[۲]و نائب‌رئیس دوم در مجلس خبرگان رهبری است.

محسن اراکی

«محسن محمدی عراقی» معروف به محسن اراکی زاده ۱۳۳۴ و از فقهای شیعه است که از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۵ نماینده استان خوزستان و سپس از سال ۱۳۹۵ تاکنون نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری و از سال ۱۴۰۱، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ابراهیم رییسی

سید ابراهیم رییس‌الساداتی معروف به ابراهیم رییسی زاده ۲۳ آذر ۱۳۳۹ و سیاستمدار اصولگرا و روحانی شیعه ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران مشغول به کار است. او همچنین نایب‌رییس اول مجلس خبرگان رهبری و از سال ۱۳۹۱، دادستان کل ویژه روحانیت است.

روایت روحانی از آزمون مجلس خبرگان

«حسن روحانی»، رییس جمهوری پیشین و نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخشی از خاطرات خود در مورد چگونگی آزمون دادن برای ورود به میدان انتخابات دوره گذشته گفت: «در موقع انتخابات [دوره سوم خبرگان] در استان سمنان، با تعدادی از افراد رقابت می‌کردیم، ولی معروف‌ترین آن‌ها دو نفر بودند: آیت‌الله مؤمن به عنوان مدرس عالی مقام حوزه و عضو شورای نگهبان و اینجانب که قبلاً نماینده مجلس و در دوره اول نمایندگی مجلس هم از حوزه انتخابیه سمنان و شناخته شده بودم. برای ایام تبلیغات رفتیم استان. من البته در هر شهر و مسجدی که سخنرانی کردم، به مناسبت از آیت‌الله مؤمن تجلیل ‌می‌کردم به عنوان شخصیت علمی و انقلابی و طرفدار امام و کسی که در نهضت اسلامی و در انقلاب فعال بوده و فرد بسیار دقیقی در مسائل فقهی و اصولی بود. ایشان هم در اکثر سخنرانی‌هایی که در شهرستان‌های مختلف استان داشت از من تعریف می‌کرد. عجیب‌تر اینکه در بسیاری از شهرستان‌های استان، ستاد مشترک درست کرده بودیم. یک ستاد واحد برای دو نفر بود، روی تابلو زده بود ستاد مشترک آیت‌الله مؤمن و روحانی. استان سمنان یک نماینده در خبرگان دارد. بنابراین در میان افرادی که کاندیدا بودیم باید یک نفر انتخاب می‌شد. بیشتر آیت‌الله مؤمن و من معروفتر بودیم، دیگرانی هم به عنوان کاندیدا حضور داشتند. در آن انتخابات، من برنده شدم و رأی من بیشتر بود و وارد مجلس خبرگان شدم. بعداً آیت‌الله مؤمن هم در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس خبرگان آمد و در دوره سوم و چهارم تا موقع وفات ایشان در دوره پنجم در خدمت ایشان بودیم. البته من همواره به ایشان احترام می‌کردم، ایشان هم نسبت به من لطف داشتند. در درس مرحوم آیت‌الله داماد که شرکت می‌کردیم آیت‌الله مؤمن هم بود و در برخی از مباحثی که در درس آقای داماد توضیح می‌خواستم از ایشان سوال می‌کردم. ایشان در درس مرحوم آقای داماد مستشکلی بود که آقای داماد به ایشان احترام می‌گذاشت. گاهی هم به شاگردانش می‌گفت اشکال را از این «شیخ قمی» یاد بگیرید، مقصودش آیت‌الله مؤمن بود. [آیت‌الله داماد] معمولاً اشکال‌ها را دقیق نمی‌دانست، اما به اشکالات ایشان هم گوش می‌کرد و هم جواب می‌داد. البته افراد برجسته‌ای در درس آقای داماد بودند ولی افرادی که اشکال می‌کردند، بیشتر به اشکال آیت‌الله مؤمن توجه می‌کرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.