تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 8:26
کد خبر : 139119

رشد ۲۹ درصدی تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان تا پایان مردادماه

رشد ۲۹ درصدی تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان تا پایان مردادماه

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با توجه به خیز بلند فولاد هرمزگان برای رکوردشکنی مجدد در سال جاری، تأمین آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه از اهمیت دوچندانی برخوردار است و خوشبختانه کارکنان جهادگر فولاد هرمزگان در ۵ ماه نخست امسال توانستند با تولید حدود ۷۳۹ هزار تن آهن اسفنجی، رشد ۲۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کنند.

رشد ۲۹ درصدی تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان تا پایان مردادماه

رشد 23 درصدی تولید آهن اسفنجی تا پایان مردادماه

با توجه به خیز بلند فولاد هرمزگان برای رکوردشکنی مجدد در سال جاری، تأمین آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه از اهمیت دوچندانی برخوردار است و خوشبختانه کارکنان جهادگر فولاد هرمزگان در ۵ ماه نخست امسال توانستند با تولید حدود ۷۳۹ هزار تن آهن اسفنجی، رشد ۲۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، از آنجا که این شرکت یکی از پرچم‌داران اصلی رشد تولید فولاد در کشور به شمار می‌آید و آهن اسفنجی نیز به‌عنوان یک ماده اولیه مهم در ثبت رشد تولید تأثیرگذار است، مدیر احیا مستقیم و رئیس بخش تولید واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی به تشریح اقدامات و دستاوردهای این حوزه پرداختند. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

علیرضا نجار قویدل، مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان

علیرضا نجار قویدل، مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان: ثبت رکوردها و بهبودهای ارزشمند در واحد احیا مستقیم

کمیت و کیفیت آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد خام در کارخانه‌های فولادسازی، ازجمله شرکت فولاد هرمزگان، به‌ویژه در سال‌های اخیر، اهمیت بیشتری یافته است. اساساً یکی از عوامل افزایش حجم و سرعت تولید تختال، کمیت و کیفیت آهن اسفنجی ورودی به فولادسازی است. در راستای دست‌یابی به این مهم در شرکت فولاد هرمزگان، اقدامات و مطالعات زیادی طی سال‌های گذشته انجام شده و در سال جاری، در این زمینه بهبودها و رکوردهای ارزشمندی به ثبت رسیده است.

تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه به ۷۳۸ هزار و ۹۴۹ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۶۹ هزار تن معادل ۲۹ درصد و نسبت به دو سال پیش ۵۷ هزار تن رشد داشته است. این در حالی است که این شرکت در پنج ماه نخست سال گذشته ۵۶۹ هزار و ۷۸۴ تن آهن اسفنجی تولید کرده بود.

رسیدن به این میزان افزایش تولید با در نظر گرفتن شرایط کیفیت محصول و نیاز واحد مصرف‌کننده یعنی فولادسازی بوده است؛ به‌گونه‌ای که متوسط متالیزاسیون تولیدی در پنج‌ماهه ابتدایی امسال به ۹۲.۸ درصد رسید. درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۹۲.۶۵ بوده است که علاوه بر افزایش تولید نسبت به سال‌های گذشته ارتقای کیفیت محصول نیز در جهت رسیدن به اهداف سازمانی در دستور کار کارکنان مرتبط با این حوزه در بخش احیا مستقیم فولاد هرمزگان قرار دارد.

رسیدن به رکوردهای ارزشمند حاصل تلاش شبانه‌روزی تیم‌های مختلف تولید، حمل مواد و ارسال محصول و تعمیرات واحد احیا مستقیم است که با اجرای منظم برنامه‌های تولیدی و تعمیراتی و اجرای پروژه‌های کمّی و کیفی توانستند به این مهم دست یابند.

سید هادی حسینی، رئیس تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان

سید هادی حسینی، رئیس تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان: اجرای پروژه‌های متعدد در راستای افزایش کیفیت و کمیت محصول

در راستای ارتقای مداوم کیفیت و کمیت محصول در واحد احیا مستقیم، پروژه‌هایی در دست اقدام است که اجرای آن‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی به همراه داشته باشد. ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه سولفورزدا اشاره کرد که پس اجرا، علاوه بر مزیت‌های شاخص در بخش کیفیت محصول، همچون کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، توانایی استفاده از گندله‌های با سولفور بالا در واحد احیا مستقیم امکان‌پذیر می‌شود. در حال حاضر سولفور موجود در گندله به کاهش کیفیت و کمیت در تولید آهن اسفنجی می‌انجامد؛ بنابراین اجرای پروژه سولفورزدا موجب کاهش هزینه‌های خرید گندله در شرکت فولاد هرمزگان خواهد شد.

پروژه بعدی بهبود عملکرد کولینگ‌تاورهای واحد احیا خواهد بود که مزیت افزایش تولید در فصل گرم را به همراه دارد. پروژه بعدی اصلاح و بهینه‌سازی دایورتور و شوت‌های حمل مواد است که اجرای آن مزایایی همچون کاهش توقفات و افزایش تولید را خواهد داشت.

همچنین اجرای پروژه نصب سیلوهای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان دنبال می‌شود که به برخورداری از مزیت‌هایی همچون جلوگیری از فعال شدن آهن اسفنجی در فضای باز و جلوگیری از کاهش کیفیت آهن اسفنجی ذخیره‌شده و افزایش موجودی بهینه منجر خواهد شد.

علاوه بر پروژه‌های یادشده اصلاح و بهینه‌سازی غبارگیرهای واحد احیا در دستور کار است که در کاهش توقفات، افزایش ایمنی تجهیزات و سلامت کارکنان مؤثر خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.